دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
کد خبر: 28874
تاریخ انتشار: 1402/03/02 08:03

خام‌فروشی، چوب حراج به ذخایر معدنی گناباد

سالانه ۵۱۰ هزار تن انواع مواد معدنی در شهرستان گناباد استخراج می‌شود که ۵۵ درصد آن در این شهرستان فرآوری شده و ۴۵ درصد به صورت خام به دیگر نقاط استان و کشور ارسال می‌شود.
خام‌فروشی، چوب حراج به ذخایر معدنی گناباد

به گزارش ایرنا، کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ایجاد صنایع تکمیلی برای فراوری این میزان محصولات معدنی، علاوه‌بر جلوگیری از خام‌فروشی این تولیدات، می‌تواند با ایجاد اشتغال برای ساکنان منطقه، اقتصاد جنوب خراسان رضوی را شکوفا کند. شهرستان گناباد با برخورداری از ۲۰ ماده معدنی به ویژه کائولن، سنگ‌های ساختمانی، مس، آهن، سرب، قلع و روی، ۱۷۲ واحد صنعتی در بخش‌های صنایع کانی فلزی و غیر‌فلزی، غذایی، شیمیایی و سلولزی، به دلیل ضعف در صنایع بسته‌بندی، مقادیر زیادی از مجموع تولیدات این بخش‌ها را به صورت خام به دیگر شهرستان‌ها و استان‌ها ارسال می‌کند.


سرمایه‌گذاران صنایع فرآوری باید به میدان بیایند


جواد رمضانی، کارشناس مسائل اقتصادی گناباد گفت: این شهرستان از ذخائر معدنی خوبی به خصوص در بخش سنگ‌های ساختمانی و کائولن بهره‌مند است که به دلیل مشکلات موجود در روند سرمایه‌گذاری برای فرآوری، به صورت فله‌ای از منطقه خارج می‌شود. وی اضافه کرد: برخی سرمایه‌گذاران، تنها به انگیزه کسب صرفه اقتصادی و بدون تعلق خاطر و آشنایی با ظرفیت‌های اقتصادی گناباد، به این شهرستان می‌آیند که با بروز کوچک‌ترین مشکلی سرمایه خود را به دیگر نقاط انتقال می‌دهند. این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: این درحالی است که اگر هدف سرمایه‌گذار توسعه این شهرستان باشد، در ایجاد اشتغال پایدار به موفقیت‌های بیشتری دست می‌یابد که باید در کنار پرداخت تسهیلات و حمایت لازم و رفع موانع سرمایه‌گذاری، انگیزه لازم نیز برای سرمایه‌گذاران در این منطقه ایجاد شود.


ضرورت افزایش انگیزه سرمایه‌گذاران


محمد علیزاده ریابی، رئیس نمایندگی نظام مهندسی معدن گناباد و بجستان گفت: خام‌فروشی و افزایش هزینه‌ها از معضلات مهم فعالان معدن در این ۲ شهرستان جنوبی خراسان رضوی به شمار می‌رود. وی گفت: تجهیزات و دستگاه‌های به‌کار گرفته شده در معادن این منطقه قدیمی شده و روزآمد نیست که این مسئله موجب افزایش هزینه‌های معدن‌کاری و بروز مشکلاتی برای معدن‌کاران شده است. علیزاده ریابی اظهار کرد: افزایش ده‌ها برابری نرخ مواد اولیه معدنی در امسال نسبت سال‌های پیش، دیگر مشکل معدن‌کاران به خصوص در شهرستان‌های گناباد و بجستان است که به دلیل دور بودن از بازارهای هدف این مشکلات در‌حال افزایش است. وی خاطرنشان کرد: با وجود ذخائر و معادن غنی شهرستان‌های گناباد و بجستان، به دلیل نبود واحدهای فرآوری، بخش زیادی از مواد معدنی استخراجی از این معادن به صورت خام به سایر نقاط کشور ارسال می‌شود.


توسعه سرمایه‌گذاری نیازمند مشوق


رئیس نمایندگی نظام مهندسی معدن گناباد و بجستان گفت: مسئولان مرتبط باید با ایجاد مشوق‌های لازم بستر افزایش سرمایه‌‌گذاری در این بخش را فراهم کنند. علیزاده ریابی تصریح کرد: با ایجاد واحدهای فرآوری صنایع معدنی، علاوه‌بر جلوگیری از خام فروشی، بستر توسعه و رونق اقتصادی و اشتغال در این منطقه گسترده‌تر می‌شود. وی افزود: واحدهای تولیدی و صنایع مرتبط در گناباد و بجستان که مواد اولیه آنها از معادن این منطقه تامین می‌شود، بسیار محدود است که با افزایش این واحدهای تولیدی معضل خام‌فروشی نیز کاهش می‌یابد. وی اظهار کرد: ۲۰‌درصد معدن‌کاران شهرستان‌های گناباد و بجستان از تخصص لازم برخوردارند و ۸۰ درصد تخصص لازم را ندارند و به ‌تدریج در مدت انجام کار به صورت تجربی به آگاهی‌هایی در این زمینه دست یافته‌اند، درحالی که افزایش تخصص در هر بخش و از‌‌جمله معادن، موجب بالا رفتن بهره‌وری و ارزش‌افزوده خواهد شد.


خام‌فروشی ۴۵ درصد مواد معدنی گناباد


هادی ایزدی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد، خام‌فروشی را از مهم‌ترین مشکلات این شهرستان ذکر کرد و گفت: از مجموع ۵۱۰ هزار تن مواد معدنی استخراجی در گناباد، ۵۵ درصد توسط 4 واحد در خود این شهرستان فرآوری و ۴۵ درصد به صورت خام از منطقه خارج می‌شود. وی افزود: مقادیر زیادی مواد معدنی و ۲۵۰ هزار تن خاک و سنگ، سالانه در شهرستان گناباد استخراج می‌شود که برخی از این مواد به خصوص کائولن به دلیل نبود صنایع فرآوری به صورت خام برای مصارف واحدهای تولیدی به دیگر نقاط کشور ارسال می‌شود در حالی که اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد با پرداخت تسهیلات از سرمایه‌گذاران راه‌اندازی این واحدها حمایت می‌کند. ایزدی اضافه کرد: تولید کائولن از‌جمله قابلیت‌های خاص گناباد به شمار می‌رود و با توجه به حجم زیاد استخراج آن، تعداد واحدهای فرآوری موجود جوابگوی نیاز این بخش
نیست. رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد گفت: وجود ۲۰ ماده معدنی به ویژه کائولن، سنگ‌های ساختمانی، مس، آهن، سرب، قلع و روی، فعالیت ۱۷۲ واحد صنعتی در بخش‌های صنایع کانی فلزی و غیر‌فلزی، غذایی، شیمیایی و سلولزی و شناسایی ۱۴ نقطه امیدبخش معدنی و سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد ریالی در اکتشافات معادن مس و طلا، از‌جمله توانمندی‌های این شهرستان در عرصه معدن است.


مسئله نبود شعبه بانک صنعت و معدن


رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد اظهار کرد: راه‌اندازی شعبه بانک صنعت و معدن از نیازهای مهم این شهرستان برای روان‌سازی پرداخت تسهیلات به فعالان و سرمایه‌گذاران منطقه است. ایزدی تصریح کرد: به دلیل نبود شعبه این بانک، سرمایه‌گذاران در برخی موارد با مشکلات و کندی در دریافت و پرداخت تسهیلات مواجه هستند از این‌رو راه‌اندازی شعبه منطقه‌ای بانک صنعت و معدن جنوب خراسان رضوی با محوریت گناباد جزو درخواست‌های بخش معدن این شهرستان است. وی با اشاره به بهره‌برداری از فرودگاه گناباد در آینده نزدیک، از این امر به عنوان زیربنای مهم توسعه و رونق اقتصادی جنوب خراسان رضوی یاد کرد و گفت: با توجه به مسافت زیاد گناباد با مرکز استان و کشور، انتظار می‌رود با راه‌اندازی فرودگاه گناباد، بستر حضور مسئولان، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و هیات‌های اقتصادی در منطقه برای شناسایی قابلیت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه‌ای فراهم شود و این خود در معرفی این قابلیت‌ها در سطوح ملی و بین‌المللی تاثیر بسیاری دارد. ایزدی افزود: این طرح همچنین موجب شتاب بخشی به سفر کارشناسان داخلی و خارجی برای بررسی، تعمیر و تامین تجهیزات مورد نیاز واحدهای صنعتی که دچار توقف و تعطیلی شده‌اند، می‌شود. شناسایی ۱۴ نقطه امیدبخش برای اکتشاف و استخراج مواد معدنی از ظرفیت‌های مهم توسعه سرمایه‌گذاری مواد معدنی در شهرستان گناباد به شمار می‌رود. رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد گفت: این نقاط امیدبخش معدنی در زمینه‌های مس، سرب، آهن، منگنز و... شناسایی شده که مطالعات آن طی سال‌های گذشته در شهرستان گناباد صورت گرفته یا در دست انجام است. ایزدی ادامه داد: یکی از نتایج مهم مطالعات در نقاط امیدبخش معدنی گناباد آغاز عملیات اکتشاف معدنی توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران از نیمه دوم پارسال در حوالی روستای «نجم‌آباد» این شهرستان است. رئیس اداره صعت و معدن و تجارت گناباد گفت: بیشتر معادن این شهرستان از نوع کانی غیرفلزی است و با توجه به اینکه معادن گناباد ظرفیت استخراج کانی‌های فلزی را نیز دارد و ارزش اقتصادی معادن فلزی زیاد است، برای رونق چرخه معادن این شهرستان به دنبال اکتشاف معادن فلزی از‌جمله مس، سرب، آهن، منگنز و امثال آن هستیم.


موافقت با سرمایه‌گذاری معدنی در گناباد


رضا نصیری، فرماندار گناباد گفت: توسعه کمی و کیفی واحدهای فرآوری از ضرورت‌های کاهش معضل خام‌فروشی در این شهرستان است. وی افزود: با وجود ظرفیت‌های بسیار شهرستان در زمینه‌های معدنی و کشاورزی، بخش زیادی از تولیدات شهرستان به صورت خام به سایر نقاط کشور ارسال و بعد از بسته‌بندی به نام آن مناطق در بازار مصرف عرضه می‌شود. نصیری با اشاره به اینکه افزایش سرمایه‌گذاری در بخشهای مختلف و از‌جمله ایجاد واحدهای فرإوری و بسته‌بندی در گناباد مورد توجه قرار دارد، تصریح کرد: در نشستی با مسئولان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام‌(ره) در زمینه بهره‌وری از ظرفیت معادن منطقه در این شهرستان و جلوگیری از خام‌فروشی معادن بحث و تبادل‌‌نظر شد که آنان برای سرمایه‌گذاری در این حوزه اعلام آمادگی کردند.
۱۷۲ واحد صنعتی در زیربخش‌های صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، صنایع غذایی، شیمیایی و سلولزی در بخش صنعت گناباد فعالیت دارند که برای راه‌اندازی آنها هزار و ۲۷۳ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و برای 3 هزار و ۲۸۴ نفر به طور مستقیم و ۲ برابر این تعداد به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده‌اند. سه شهرک و ناحیه صنعتی نیز با ۴۴۷ هکتار زمین و ۵۴ واحد فعال و ۱۱ سردخانه و انبار و سیلو در این شهرستان فعال است. مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد و جنوب استان خراسان رضوی واقع است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/27dd7d