جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 28602
تاریخ انتشار: 1402/02/25 05:38

بازگشت صدر فولاد لرستان به چرخه تولید

کارخانه صدر فولاد خرم‌آباد، یکی از پروژه‌های راکد و تحت تملک بانک در لرستان بود که با تعطیل شدنش ۱۸۰ کارگر آن بیکار شدند و درحال‌حاضر به چرخه تولید بازگشته است.
بازگشت صدر فولاد لرستان به چرخه تولید

در خصوص آخرین وضعیت کارخانه صدر فولاد خرم‌آباد، بهمن جعفری، مدیرکل صمت لرستان با بیان اینکه شرکت صدر فولاد به‌ عنوان یکی‌ از صنایع بزرگ لرستان محسوب می‌شود و به نوعی بزرگ‌ترین واحد صنعتی استان بوده که در سال‌های گذشته فعالیت‌های خوبی داشته است، گفته بود: این مجموعه در سال ۸۹ به بهره‌برداری رسید و تا سال ۹۵ نیز فعالیت داشت، ظرفیت تولید این مجموعه ۲۰۰ هزار تن انواع میلگردها در سال بوده است. وی ادامه داد: به دلیل سومدیریت و مسائل مالی و بدهی‌های معوق به سیستم‌های بانکی و خدمات‌رسان، در ابتدای سال ۱۴۰۰ به یک گروه اقتصادی واگذار شد؛ در قالب ستاد تسهیل و با همکاری‌هایی که با این مجموعه صورت گرفته، دولت تمام تعهدات در قبال این مجموعه انجام داده است، همچنین انشعاب برق این مجموعه نیز از سوی برق باختر تأمین شد و نهایت همکاری در این رابطه با مجموعه صورت گرفت. مدیرکل صمت لرستان با اشاره به نهایت همکاری برای تعیین تکلیف مسائل بیمه‌ای و امور مالیاتی این مجموعه، تصریح کرد: سیستم بانکی نیز نهایت همکاری را با این مجموعه در رابطه با بدهی معوق بانکی داشته است. جعفری با بیان اینکه تولیدات این کارخانه مربوط به میلگردهای آج‌دار در سایزهای مختلف است، بیان کرد: یکی برنامه‌های وزارتخانه احیاء واحدهای راکد بوده که در این راستا اقدامات خوبی در استان صورت گرفته است.

تلاشی که به ثمر رسید


در این خصوص سیروس ابراهیمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان به ایسنا گفته بود: استانداری لرستان، دستگاه قضایی استان، امام جمعه خرم‌آباد و نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس، هرکدام به صورت جداگانه پیگیر این کارخانه هستند و سرمایه‌گذار به همه قول آغاز کار را داده است. وی بیان کرد: درحال‌حاضر این کارخانه مشکل آب، برق و گاز ندارد و بخش‌های مالیاتی و بیمه تامین اجتماعی آن ساماندهی شدند. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان گفت: موضوع کارخانه صدر فولاد خرم‌آباد در چندین ستاد تسهیل مطرح شده که امروز به این حد رسیده است.


صادرات محصولات به آلمان و سوئیس


در بازدید از کارخانه صدر فولاد خرم‌آباد، علی احمدبیگی، مالک این کارخانه اظهار کرد: این کارخانه شش سال بنا به دلایل مختلف خوابیده بود و ۱۸۰ تا ۲۰۰ نفر بیکار شدند.
وی با بیان اینکه با وجود همه مشکلات عدیده فنی و حقوقی اقدام به راه‌اندازی این کارخانه کردیم، افزود: در دو بخش از این کارخانه از ظرفیت نیروی انسانی متخصص و عادی استفاده خواهد شد، برای استفاده از نیروی انسانی فنی و مهندسی در چارچوب یک تشکیلات صنعتی برای خط تولید ایجاد و در بخش عمومی افراد عادی را به کار گرفته‌ایم.
فعالیت ۴۰ تا ۵۰ نفر از متخصصان در خط تولید احمدبیگی، مالک کارخانه صدر فولاد خرم‌آباد با بیان اینکه نیروی انسانی در این کارخانه باید مهارت لازم را داشته باشند و در این راستا افرادی را آموزش داده‌ایم، گفت: هم‌اکنون ۴۰ تا ۵۰ نفر از افراد متخصص و دارای دانش فنی در خط تولید فعالیت دارند. وی با بیان اینکه این کارخانه ماهانه ظرفیت ۲۰هزار تن میلگرد را به صورت اسمی دارد و میلگرد هشت تا ۳۲ تولید می‌کند، اضافه کرد: مواد اولیه این کارخانه شمش است که آن را از اهواز، یزد و یاسوج تامین می‌کنیم.
بیگی با بیان اینکه در آینده نزدیک در این کارخانه تولید شمش را خواهیم داشت و این موضوع مقرون به صرفه خواهد بود، تصریح کرد: میزان تولید در شش ماهه اول امسال را به سازمان صمت لرستان اعلام کردیم و براساس وضعیت موجود و تغییر نوسانات نرخ ارز قرار بود روزانه ۳۰۰ تن شمش به این کارخانه وارد شود اما روزانه ۱۵۰ تن شمش وارد می‌کنیم. مالک کارخانه صدر فولاد خرم‌آباد با بیان اینکه نمی‌توانیم مواد اولیه را دپو کنیم چون به ضرر کارخانه است، افزود: براساس سفارش مواد اولیه را وارد و محصول را تحویل می‌دهیم.


اخذ استاندارهای اروپا و آلمان


بیگی بیان کرد: بازار هدف محصولات کارخانه صدر فولاد خرم‌آباد برای بازار داخلی براساس سفارش بوده و دیگری بازار صادراتی است؛ محصول تولید شده این کارخانه استاندارد (CE اروپا) و توف آلمان (TUV) را اخذ کرده است. وی با اشاره به اینکه شمشی که برای مواد در کارخانه صدر فولاد استفاده می‌شود بازیافتی نیست، کیفیت آن از تولید کشور بلژیک یک درجه بیشتر است، تصریح کرد: محصولات تولید شده به بازار خارجی آلمان و سوئیس صادر می‌شود. مالک کارخانه صدر فولاد خرم‌آباد تثبیت تولید و اشتغال را اولویت اصلی کارخانه صدر فولاد خرم‌آباد دانست و بیان کرد: برای تحقق این امر و افزایش میزان تولید در امسال همکاری مسئولان استانی را می‌طلبد و این تنها صنعتی نیست که داریم بلکه در استان‌های دیگر نیز صنایعی را راه‌اندازی کردیم. احمدبیگی با اشاره به اینکه مسئولان ارشد استان برای راه‌اندازی بخش ذوب کارخانه حمایت لازم را داشته‌اند و جلوی توقیف تجهیزات گرفته شده و ما نیز قطعاتی را با ۴۰ میلیارد تومان خریداری کردیم تا کوره ذوب این کارخانه را راه‌اندازی کنیم، افزود: درحال‌حاضر با کمک مسئولان و نمایندگان مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی پیگیر موضوعات حقوقی این کارخانه هستیم تا آنها را مرتفع کنیم.


کلنگ‌زنی کوره ذوب صدر فولاد خرم‌آباد در خرداد


وی با بیان اینکه با حل مشکلات حقوقی کارخانه و همکاری بانک سپه، از خرداد ماه جاری کوره ذوب صدر فولاد خرم‌آباد کلنگ‌زنی می‌شود، اظهار کرد: طرح توسعه اصلی این کارخانه تولید چهار میلیون تن محصول است و در این طرح ۱.۵میلیون تن تولید ورق لحاظ شده است. مالک کارخانه صدر فولاد خرم‌آباد در خصوص جذب نیروی انسانی کارخانه گفت: چندین نفر متخصص و فنی‌کار را از خارج استان جذب و مابقی از افراد بومی استان براساس استخدام و گذراندن مرحله گزینش جذب خواهند شد. بیگی با بیان اینکه طلب عمده کارگران کارخانه را پرداخت کردیم و کمیته تسویه را در این کارخانه تشکیل دادیم، بیان کرد: بیش از ۱۶۰ تا ۱۷۰میلیارد تومان در این کارخانه سرمایه‌گذاری شده و از تسهیلات بانکی نیز استفاده نشده است. وی اضافه کرد: موانع حقوقی و امور مالیاتی و بانکی باقی‌مانده از صاحبان قبلی مانند صدور ۱۶۸ فقره چک بلا محل به میزان ۱۲۵ میلیارد تومان، بدهی ارزی و ریالی به بانک‌ها، بدهی معوق به امور مالیاتی سبب شده که مالکین شرکت امکان دریافت دسته چک را نداشته و همه حساب‌های شرکت مسدود شود. مالک کارخانه گفت: امروز مذاکره با مدیر ارشد بانک سپه و با حضور مدیرکل صمت انجام خواهد شد تا مشکلات حقوق آن برطرف شود. بیگی با بیان اینکه عدم سرمایه‌گذاری در لرستان موضوعی فرهنگی است، اظهار کرد: مردم این استان سالم و اصیل هستند و چنانچه حقوق خود را دریافت کنند تلاش می‌کنند تا کار خود را به نحواحسن به انجام برسانند. وی گفت: معافیت مالیاتی را برای این منطقه خواهیم گرفت و تنها مشکل ۳۲ کیلومتر وجود دارد که با همکاری دکتر ویس‌کرمی پیگیری خواهیم کرد تا حل شود.


کیفیت بالای میلگرد «صدر فولاد»


مهرداد ویس‌کرمی، نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی‌ در مجلس شورای اسلامی در جریان بازدید از کارخانه صدر فولاد خرم‌آباد با بیان اینکه سال ۹۸ این کارخانه تعطیل و قطعات آن توسط بدهکاران از کارخانه خارج شده بود، افزود: با رایزنی با استاندار وقت (دکتر خادمی) عملیات اجرایی این کارخانه آغاز و قرار بود با کمک چندین شرکت اصفهانی اورهال ایجاد شود. وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل اختلافات بین مالک و شرکت‌های مذکور آنان به تفاهم و نتیجه نرسیدند. نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی‌ در مجلس شورای اسلامی گفت: هم‌اکنون با مرتفع شدن برخی مشکلات کارخانه و با وجود سرمایه‌گذار جدید خط تولید راه‌اندازی و تا قبل از عید ۱۵۰۰ تن تولید داشتند. ویس‌کرمی با بیان اینکه واحد تولید مثل فردی زنده است و نیاز به صیانت و نگهداری دارد، گفت: خط تولید آماده است و کیفیت میلگرد صدر فولاد خرم‌آباد بالاست و موضوع ذوب این کارخانه را پیگیر هستیم تا بتوانند ورق را نیز تولید کنند. وی افزود: بخش ذوب این کارخانه می‌تواند در ایجاد اشتغال پایدار نقش بسزایی داشته باشد و امیدوارم این قسمت به زودی کلنگ‌زنی شود. نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی‌ در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: میلگرد در این‌ کارخانه به طور کامل تولید می‌شود و بازار داخلی و خارجی خوبی دارد.


۱۰۰ نفر در صدر فولاد مشغول به‌کار هستند


وی گفت: درحال‌حاضر از مجموع تولیدات این کارخانه ۶۰ درصد به کشورهای اروپایی صادر و ۴۰ درصد در داخل مصرف می‌شود. ویسکرمی گفت: هم‌اکنون ۱۰۰ نفر مشغول به کار هستند و چنانچه بخش ذوب آن راه‌اندازی شود ۱۰۰ نفر دیگر به‌کار گرفته می‌شود. نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی‌ در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه براساس حکم دادستان مرکز استان کسی حق ندارد تجهیزات کارخانه را به جای بدهی خود از آن خارج کند. وی عنوان کرد: تمام حساب‌های این کارخانه مسدود است اما بحث مالکیت آن حل شده و موضوع حقوقی آن در مرحله پیگیری است. کارخانه «صدر فولاد» یکی‌ از صنایع بزرگ لرستان محسوب می‌شود و با توجه به اینکه مالک این کارخانه انگیزه لازم را برای رونق تولید و تثبیت اشتغال دارد، نیاز است مسئولان و متولیان امر در این راستا از این سرمایه‌گذاری بخش خصوصی حمایت لازم را داشته باشند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/27dqmn