جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 28598
تاریخ انتشار: 1402/02/25 05:32

چین، عامل اصلی افت تجارت روی

روند تجارت شمش روی طی بازه سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، سالانه به‌ طور متوسط ۷درصد کاهش داشته و تجارت پنج میلیون تنی در سال ۲۰۱۸، به میزان چهار میلیون تن در سال ۲۰۲۲ رسیده است. روند تجارت شمش روی طی بازه سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، سالانه به‌ طور متوسط ۷ درصد کاهش داشته و تجارت پنج میلیون تنی در سال ۲۰۱۸، به میزان چهار میلیون تن در سال ۲۰۲۲ رسیده است. از دلایل این کاهش می‌توان جنگ تجاری ایالات متحده و چین و گسترش کرونا در جهان را برشمرد. کره جنوبی با سهمی معادل ۱۲درصد، رتبه اول صادرکنندگان شمش روی را به خود اختصاص داده است.
چین، عامل اصلی افت تجارت روی

همچنین ایالات متحده حدود ۱۴ درصد از واردات جهانی روی را در دست داشته و بدین صورت بزرگ‌ترین واردکننده این فلز در جهان به‌ شمار می‌رود. به گزارش فلزات آنلاین، فلز روی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین فلزات است که در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارد. کل ذخایر روی موجود در جهان، حدود ۲۵۰میلیون تن فلز محتوی است. چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده روی در جهان به‌شمار می‌رود. بعداز چین، کشورهای پرو، استرالیا و امریکا بزرگ‌ترین تولیدکنندگان روی هستند.  دو کشور چین و امریکا به‌ دلیل مصرف بالا، در فهرست بزرگ‌ترین واردکنندگان این فلز نیز قرار دارند.بزرگ‌ترین کشور صادرکننده شمش روی طی پنج سال مورد بررسی، کره جنوبی است. شایان‌ ذکر است که ماده اولیه مورد نیاز برای تولید شمش روی به‌ دلیل عدم وجود ذخایر معدنی روی، از طریق واردات تامین می‌شود. با بررسی آمار تجارت جهانی طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، تجارت شمش روی با کاهش مداوم سالانه روبه‌رو شده است و این کاهش با نرخ متوسط سالانه حدود ۷ درصد اتفاق افتاده و از حجم پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تن، به میزان چهار میلیون و ۱۵۰ هزار تن کاهش‌ یافته است. شایان‌ ذکر است که تجارت شمش روی در سال ۲۰۲۰، تحت‌تاثیر کرونا قرار داشته و کاهش را تجربه کرده است. گفتنی است اثرات جنگ تجاری ایالات متحده و چین و کرونا برخلاف بسیاری از محصولات فلزی دیگر، کماکان بر بازار این فلز قابل مشاهده است و کاهش‌های مداوم اتفاق افتاده در تجارت این فلز از سال ۲۰۱۸، تاکنون جبران نشده است. پس‌ از سال ۲۰۱۸، جنگ تجاری ایالات متحده و چین و کرونا، دو عامل اصلی بوده‌اند که بازار فلزات مختلف از جمله روی را با چالش روبه‌رو کرده و موجبات افت تجارت این فلز در جهان را رقم زده‌اند. در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، کاهش تجارت شمش روی توسط چین موجب شده است که تجارت جهانی این فلز با کاهشی اندک مواجه شود. در سال ۲۰۲۱، دو کشور امریکا و چین کاهش قابل توجهی را در تجارت فلز شمش روی به ثبت رسانده‌اند. در سال ۲۰۲۲، انتشار مجدد کرونا در چین موجب شد که ترخیص کالا از بنادر آن کاهش پیدا کند و در نتیجه واردات نیز کاهش بیشتری داشته باشد. این افت فوق‌العاده زیاد تجارت توسط چین در سال ۲۰۲۲، موجب شد که تجارت جهانی شمش روی با کاهش محسوسی روبه‌رو شود.


سهم کشورهای برتر از تجارت شمش روی


بیش از نیمی از صادرات و واردات شمش روی در جهان مربوط به کشورهایی غیر از پنج کشور برتر واردکننده و صادرکننده است و حدود ۴۶ و ۴۹ درصد از واردات و صادرات به کشورهای برتر اختصاص دارد. کره جنوبی و کانادا به‌ ترتیب ۱۲ درصد و ۱۱ درصد از صادرات جهانی شمش روی را به خود اختصاص داده‌اند. همان‌طور که کشور کره جنوبی رتبه نخست صادرکنندگان شمش سرب را در اختیار دارد، در صدر صادرکنندگان شمش روی نیز قرار گرفته است. همچنین دو کشور بلژیک و استرالیا، دارای سهم ۹ درصدی از صادرات این فلز هستند. کره جنوبی در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، به‌ دلیل برخورداری از بیشترین میزان صادرات شمش سرب و شمش روی با سهمی معادل ۱۲ درصد، در جایگاه اول صادرکنندگان این دو فلز قرار گرفته است. از بین پنج کشور برتر صادرکننده شمش روی، هلند کمترین سهم را دارد اما در عین حال از سال ۲۰۱۸، با افزایش صادرات مواجه شده است. سال ۲۰۲۲، صادرات کانادا در حدود ۱۷۵ هزار تن در قیاس با سال ۲۰۱۸ کاهش‌ داشته است. شایان‌ ذکر است که دو کشور استرالیا و بلژیک که در جایگاه دوم صادرات جهانی قرار دارند، در سال ۲۰۲۲ کاهش قابل‌ توجهی را تجربه کردند که این مسئله نیز موجب شده است تا در دو سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، کشور استرالیا با صادراتی کمتر از هلند مواجه شود. در سال ۲۰۱۸، چین در صدر وارد‌کنندگان شمش روی قرار داشته و از سال ۲۰۱۸ به بعد کاهش واردات چین موجب شده است که امریکا جایگاه چین را در دست بگیرد و رتبه اول واردات این فلز در جهان به امریکا اختصاص پیدا کند؛ به‌ طوری که ۱۴ درصد از واردات این فلز توسط ایالات متحده انجام شود. چین نیز با اختلاف اندک و سهم ۱۳ درصدی در جایگاه بعدی قرار دارد. در سال ۲۰۲۲، واردات شمش روی چین کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است؛ به‌ طوری که با افتی حدود ۴۶ درصد از مقدار ۵۱۹ هزار تن، به مقداری معادل ۱۴۲ هزار تن رسیده است. دلیل اصلی این کاهش غیرمنتظره نیز همان‌ طور که پیش‌تر ذکر شد، به گسترش کرونا و کاهش ترخیص کالا از بنادر چین در مقاطعی از سال ۲۰۲۲ مربوط است. کشورهای آلمان، هلند و ترکیه به‌ ترتیب با سهم ۸ درصد، ۶ درصد و ۵ درصد، رتبه‌های سوم تا پنجم واردات شمش روی در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. واردات کشور آلمان روند تقریبا ثابتی در طی این ۵ سال داشته است. همچنین واردات در ترکیه و هلند در این پنج سال، با افزایشی حدود ۱۰۰ هزار تن مواجه شده‌ است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/27dqmv