پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 28929
تاریخ انتشار: 1402/03/07 07:54
بررسی واکنش بورس به ادامه تورم بالای ۵۰ درصد

بورس از تورم عقب است

گزارش حکایت از ادامه تورم بالای ۵۰ درصد دارد و بسیاری از کارشناسان معتقدند سرکوب شاخص بورس در مسیر مهار انتظارات تورمی بوده، اما جریان پول مهار شدنی نیست یا وارد بورس یا بازار کالایی می‌شود.
بورس از تورم عقب است

به تازگی مرکز آمار گزارش‌های از تورم در امسال منتشر کرده که حکایت از این دارد که تورم در اقتصاد ایران بالای ۵۰ درصد رشد کرده و حتی تورم در مواد غذایی حدود ۵۵ درصد ثبت شده که حکایت از این دارد که ارزش پول ملی همچنان درحال افت است و سرکوب نرخ دلار هم چندان نتوانسته به اقتصاد سیگنال مثبتی صادر کند به همین دلیل به گفته برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که سیاست‌های بازارساز در چند هفته اخیر نمی‌تواند سیگنال‌های تورمی اقتصاد به بورس را متوقف کند، از طرف دیگر شرکت‌های بورسی درحال‌حاضر پی بر ایی خوبی دارند و به نسبت سودسازی هنوز رشد چندانی نداشته‌اند، از این‌رو سرکوب نرخ ارز تنها می‌تواند در کوتاه‌مدت روی شرکت‌های صادرکننده اثر بگذارد.

بورس از سایر بازارها عقب‌مانده


فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بازار با اشاره به اینکه بازار همیشه نسبت به سیگنال‌های تورمی واکنش نشان می‌دهد، گفت: بسیاری از شرکت‌های تولیدی در آستانه گرفتن مجوز افزایش نرخ هستند که می‌تواند به افزایش حاشیه سود این شرکت‌ها کمک کند، هرچند هزینه تولید شرکت‌ها هم بالا رفته اما این مجوزها برای افزایش نرخ می‌تواند در بازار سیگنال مثبت صادر کند. وی با بیان اینکه در چند وقت اخیر ورود پول به بورس شدت گرفته بود و بازارساز به دنبال مهار رشد بورس بود، افزود: اما واقعیت این است که بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها عقب مانده و سرکوب نرخ دلار و افزایش عرضه دستوری در بورس هم نمی‌تواند مانع رشد بورس شود، زیرا سیگنال‌های تورمی در اقتصاد کشور همچنان پابرجاست و بورس ارزانترین بازار برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. آقابزرگی با تاکید بر اینکه روند کنونی معاملات حکایت از این دارد که شاید چند وقت درجا بزند اما در نهایت رشد می‌کند، تصریح کرد: در شرایطی که ارزش دلاری بورس همچنان کمتر از سال ۹۹ بوده و بسیاری از نمادها هنوز با قله قبلی خود فاصله زیادی دارند و از طرف دیگر نرخ کالاها در کشور تورمی ۵۰ درصدی دارند عملا اصلاح بازار سرمایه نه‌تنها منطقی نیست، بلکه باید همچنان به روند صعودی خود ادامه دهد.

انتظارات تورمی با دستور مهار نمی‌شود


بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که دولت نرخ دلار را سرکوب کرده تا از این طریق انتظارات تورمی را کاهش دهد، اما مقامات دولتی به ویژه رئیس کل بانک مرکزی بارها در مصاحبه‌های خود عنوان کرده‌اند که نرخ ارز آزاد را به هیچ وجه قبول ندارند، زیرا نرخ واقعی بازار نیست و همین مسئله باعث شده که نرخ نیمایی را روی ۲۸۵۰۰تومان ثابت نگهدارند در حالی که پیش از این یکبار نرخ دلار نیمایی را تا نرخ ۳۳ هزار تومان هم افزایش داده بودند و همین سردرگمی‌ها منجر شده بازار ارز به نقطه ضعف دولت و اقتصاد بدل شود و به عبارت دیگر همه بازار کشور به تناسب نرخ ارز بالا و پایین می‌شوند. برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که یکی از دلایل خروج پول درشت از بورس بازدهی نمادهای بزرگ به اندازه بازدهی دلار بود و تا زمانی که دلار رشد نکند بازدهی شاخص کل چندان تغییری نمی‌کند. این موضوع از آن جهت واقعی نیست که تنها بخشی از بورس ایران کامودیتی محور و متاثر از نرخ دلار است و گروه‌های بزرگ دیگر همچون خودرو، بانک و... ریالی هستند و تحت تاثیر کاهش نرخ دلار رشد می‌کنند، به همین دلیل افت همه نمادها نباید باهم متاثر از افت یا رشد دلار هم جهت حرکت کنند.

جذابیت بورس از بین نرود


علیرضا سادات با بیان اینکه در بازار جهانی نرخ دلار روندی صعودی به خود گرفته که تحت‌تاثیر افزایش رکود اقتصادی است، اظهار کرد: همین مسئله زمینه افت نرخ طلا و همچنین نرخ فلزات پایه را به همراه داشته است و اگر این روند ادامه داشته باشد، به طور قطع شاهد افت درآمد برخی گروه‌های بورس همچون فلزات، پالایشی‌ها و... خواهیم بود. وی با تاکید بر اینکه میزان نقدینگی موجود در اقتصاد کشور بسیار بالاست و با توجه به محدودیت‌های که برای معاملات بازار خودرو، طلا، دلار مسکن و... ایجاد شده این پول می‌تواند وارد بازار سرمایه شود، تصریح کرد: هرچند در هفته‌های اخیر دولت تلاش کرده سرعت رشد بورس را بگیرد اما در صورتی که معاملات بورس هم از جذابیت بیفتد این پول‌ها وارد بازار‌های کالایی می‌شوند که در این حالت اقتصاد علاوه بر مشکل تورم کالایی با مسائل دیگر همچون احتکار، کمبود کالا و... مواجه می‌شود.

سخن پایانی


براساس این گزارش، دولت از طریق کنترل نرخ ارز و شاخص کل بورس و همچنین ایجاد مالیات بر معاملات بازارهایی همچون خودرو، طلا، دلار مسکن و... به دنبال هدایت نقدینگی به سمت بانک‌ها یا بازار بدهی است اما به دلیل کنترل دستوری و مصنوعی بازار عملا موفقیتی حاصل نشده و همچنان نقدینگی در دست مردم وجود دارد و ادامه تورم بالای ۵۰ درصد منجربه دو واکنش خواهد شد یا سرکوب بورس با ورود جریان پول پایان می‌پذیرد یا این نقدینگی وارد بازار کالاهای مختلف می‌شود و مشکلات جدیدی ایجاد می‌کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/2axxvl