سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 27939
تاریخ انتشار: 1402/02/06 12:46

بازار سیگنال فروشی در بورس داغ شد

با صعودی شدن بازار سرمایه و داغ شدن بازار در ۳ ماه اخیر باز هم برخی از افرادی که مردم را به صورت بی‌مهابا در سال ۹۹ به بورس دعوت می‌کردند، اکنون نیز دوباره فعال شده و به کارهای متعددی اعم از سیگنال فروشی، پکیج فروشی و دادن سیگنال‌های فضایی مشغول شده‌اند.
بازار سیگنال فروشی در بورس داغ شد

با صعودی شدن بازار سرمایه و داغ شدن بازار در ۳ ماه اخیر باز هم برخی از افرادی که مردم را به صورت بیمهابا در سال ۹۹ به بورس دعوت میکردند، اکنون نیز دوباره فعال شده و به کارهای متعددی اعم از سیگنال فروشی، پکیج فروشی و دادن سیگنالهای فضایی مشغول شدهاند.

از گفتوگو با صدا و سیما تا بازگشت دوباره

یکی از این افراد که در سال ۹۹ سیگنال بورس ۳میلیون واحدی و بیشتر داده بود و حتی این اظهارات را در گفتوگوی تلویزیونی نیز به کار برده بود، اکنون نیز دوباره فعال شده و حتی با گفتن اظهاراتی مانند شاخص کل بورس باید هم اکنون هفت میلیون واحد میبود فرار رو به جلوی خوبی را انجام داده و ضرر بسیاری از مردمی که با اظهارات وی خرید و فروش کرده بودند را به گردن نمیگیرد.

پکیج فروش و کانالهای Vip

نوید رجایی، کارشناس بازار سرمایه در این باره به مهر گفت: روزهای خوب بورس باعث شده تا بسیاری از افراد چند ماه جهنمی را به طور کل فراموش کنند. قبل از زمان ریزش بازار بسیاری از کانالهای تلگرامی و افرادی که خود را از بزرگان معرفی میکردند با معرفی سهمهای سفته بازی و خالی کردن بر سر مردمان بینوا ضرر بسیار هنگفتی به بازار وارد کردند. سازمان بورس با تمام قدرت تلاش کردن جلوی فعالیت این افراد گرفته شود اما واقعیتی که باید پذیرفت قدرت فضای مجازی از مقررات بیشتر است و در نتیجه این افراد به راحتی توانستند اهداف خود را پیش ببرند.

وی افزود: شما فرض کنید معامله گر بسیار خوبی هستید و بازار را به خوبی میشناسید پس دلیلی ندارد کانالی تأسیس کنید و از مردم پول بگیرید چرا که سود شما از یک معامله به طور قطع از کانال ویای پی بیشتر است. متأسفانه شرایط اقتصادی باعث شده تا مردم برای گرفتن چند درصد سود بیشتر وسوسه شوند وارد این کانالها شوند در حالی که بیشتر ادمینهای کانال توانایی تجزیه و تحلیل یک سهم را ندارند و این افراد فقط زمانهایی سود میکنند که بازار سبز رنگ است و سوار برموج هستند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: برای پی بردن به عمق فاجعه بهتر است بازگشتی به زمان ریزش بورس در سال ۹۹ داشته باشیم. قبل از ریزش سیگنالهایی راجع به عددهای نشدنی مثل شاخص ۱۰ میلیونی به مردم داده میشد که این شاخص در آن زمان با واقعیتهای اقتصادی همخوانی نداشت اما بعد از ریزش همین کانالها اقدام به عدم فعالیت کردند و یا با تغییر کاربری وارد بازار رمز ارز شدند. از سوی دیگر بسیاری از به اصطلاح بازیگرانی که سهام را پروژه میکنند نیاز به کانالهایی دارند تا با پمپاژ اخبار مثبت برای سهم مذکور خریدار پیدا کنند و زمانی که با ظاهر قهرمانانه ادمینهای کانال درباره کمک به مردم نظر میدهند اما در باطن در حال خالی کردن سهام بر روی سر افرادی هستند که متأسفانه اطلاعی از وضعیت موجود ندارند.

رجایی خاطرنشان کرد: به شخصه یکی از عاملهای مهم در وضع موجود را نبود چارچوب و مقررات مناسب سازمان بورس میدانم چرا که تحلیل گرانی که در گذشته خالصانه به بررسی روند یک سهم میپرداختند را به نوعی ممنوع الکار کردند و این وضعیت کماکان نیز ادامه دارد. زمانی که شما جلوی نور را بگیرید نباید از تاریکی گلایهای داشته باشید و مسئولان باید به گونهای عمل کنند تا تحلیلگران خبره مجدد فعال شوند.به طور کلی پیشنهادم به مردم این است به هیچ وجه سمت کانالهای ویای پی نروند و بر اساس تحلیل خود و اطلاع مفید از تحلیلگران برجسته معاملات خود را انجام دهند و اگر اطلاعی در این زمینه ندارند بهتر است خرید و فروشهای خود را به سبدگردانهای معتبر بسپارند.

سختگیری سازمان بورس در جذب نیرو

یکی از گلههایی که برخی از فعالان بازار سرمایه کرده و آن را موجب افزایش بیقانونی و سیگنال فروشی و پکیج فروشی میدانند، سخت گیری سازمان بورس برای جذب نیرو در شرکتهای کارگزاری، سبدگردانها و صندوقهای بورسی است، این شرکتها برای جذب نیرو باید افرادی را بپذیرند که دارای مدرک تحلیلگری بازار سرمایه هستند و حتی دانشجویان اقتصاد و رشتههای مرتبط با بورس نیز تا زمانی که مدرک خود را نگرفته و از سد مجوزهای سفت و سخت سازمان بورس عبور نکنند حتی نمیتوانند به عنوان کارآموز در شرکتهای بورسی فعالیت کنند.بررسیهای مهر نشان میدهد این قانون باعث شده بسیاری از مستعدان بازار سرمایه نتوانند به طور رسمی در شرکتهایی مرتبط با بازار سرمایه فعالیت کرده و از این رو دست به کارهای دیگر مانند سیگنال فروشی دست زده و برخی دیگر نیز تنها به تحلیل شخصی برای خود فعالیت میکنند در صورتی که بسیاری از کارگزاریها و شرکتهای بورسی از کمبود نیروی حرفهای رنج میبرند.در رشتههای علوم پزشکی، مانند رشته داروسازی دانشجو میتواند بعد از پاس کردن واحدهای اولیه به فعالیت در داروخانه بپردازد، در رشته پزشکی نیز دانشجو باید به عنوان کارآموز در دانشگاههای علوم پزشکی بر سر مریض حاضر شده و طبابت را به طور عملی بیاموزد، اما دانشجوی رشته مالی نمیتواند حتی به عنوان کارآموز به فعالیت در شرکتهای بورسی بپردازد و این رویه میتواند تعدد افراد غیرقانونی را برای تحلیل افزایش داده و نظارت را سخت کند.

یک روز متخصص بازار رمزارز، روز دیگر...

یکی از نکات دیگر برخی از افراد سودجو هستند که وقتی هر بازاری داغ است متخصص و کارشناس آن میشوند، روزی که بازار رمزارز به اوج خود در ۶۰ هزار دلار میرسد متخصص بیت کوین و دوج کوین شده و از تارگتهای ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دلاری برای بیت کوین صحبت میکنند، اما زمانی که بازار ریزشی شود مدام از گزینه سل یا پیش فروش صحبت میکنند.این نوع افراد وقتی که بازار طلا در اوج قیمتی باشد به همه پیشنهاد خرید طلا کرده و برای آن نیز دلیلهای منطقی مانند افزایش تورم جهانی و ریسکها رو میکنند، اما وقتی بازار میریزد، ریزش را ذات بازار دانسته و تنها به صبر توصیه میکنند.وقتی هم بورس مانند هفتههای قبل صعودی باشد باز هم به بورس وارد شده و سیگنالهای نجومی برای هر سهم گفته و مدام از سهمهای رانتی سخن به میان میآورند. باید با این نوع افراد به صورت قانونی برخورد شود تا احترام و ساحت تحلیلگری در اقتصاد حفظ شود.

سیگنال دادن در بورس جرم است

اما یکی دیگر از نکاتی که مورد اعتراض فعالان بازار سرمایه شده است قوانین سفت و سخت سازمان بورس برای سیگنال دادن و بیقانونی در بازارهای موازی مانند سکه و طلا و خودرو و مسکن است، حمید اسدی حقوقدان و فعال بازار سرمایه در این باره نوشت: کدام یک جرم است؟

۱. قراردادهای صوری مالک برجی مسکونی برای افزایش نرخ واحدها، ۲. خرید و فروش سکه و ارز بدون تحویل واقعی و در راستای افزایش نرخ و سفته بازی، ۳. پیج و کانال پولی سیگنال دلار و سکه، ۴. پیج و کانال فروش مسکن، ۵. پیج و کانال تحلیل رایگان شاخص کل، ۶. حمایت بازیگر از سهم در راستای پیشگیری از کاهش نرخ و زیان سهامدار.

موارد ۵ و ۶ جرم بوده اما موارد دیگر از لحاظ قانون مشکلی ندارد.

اگر قانون است باید برای همه بازارها باشد و نباید این قوانین در بازارهای سکه، ارز، مسکن و خودرو اعمال نشده و سفته بازان به راحتی قیمتهای یک منطقه مسکونی را بالا ببرند.

راه اساسی چیست؟

راه کنترل سیگنال فروشها تنها در آموزش جامعه و تسهیل کار قانونی در شرکتهای رسمی است، بررسیها نشان میدهد عده زیادی از افرادی که توانایی تحلیل و معامله در بازارهای مالی را دارند از حضور در شرکتهای کارگزاری، سبدگردان و.. محروم بوده و برخی از افرادی که توانایی فعالیت را نداشته و تنها مدرک قانونی برای کار را دارند توانستهاند در این نوع نهادها مشغول شوند، البته این نکته را نباید نادیده گرفت که عدهای از افرادی که در کارگزاریها فعالیت میکنند کاملاً حرفهای هستند اما متأسفانه مدرک گرایی سفت و سخت سازمان بورس مستعدهای دیگر را از حضور در شرکتهای بازار سرمایه محروم کرده است، با افزایش آموزش در جامعه و تسهیل سرمایهگذاری غیر مستقیم بهدست افراد حرفهای و شرکتهای دارای مجوز میتوان معضل سیگنال فروشی را یک بار برای همیشه حل کرد.

ارائه مشاوره خرید و فروش سهام تنها با مجوز سازمان بورس

یک کارشناس حقوقی بازار سرمایه گفت: براساس قوانین بازار سرمایه، توصیه و ترغیب اشخاص به معامله سهام، مصداق فعالیت حرفهای مشاوره سرمایهگذاری است که مطابق ماده ۲۸ قانون بازار اوراق بهادار اجرای چنین مسئلهای باید با اخذ مجوز از سازمان بورس صورت پذیرد.

محمدجعفر علیخانی در گفتوگو با سنا، در خصوص کانالهای غیرمجاز بورس، اظهار کرد: بورس بازاری جذاب در جهت سرمایهگذاری است لیکن باید توجه داشت، با توجه به ابعاد تحلیلی و تخصصی فعالیت در آن مستلزم کسب دانش حرفهای و تخصصی است.

وی افزود: براساس بررسیهای صورت گرفته در بازارهای مالی، همچنان هستند سودجویانی که به طرق و با انگیزههای مختلف از ناآگاهی افراد مشتاق به فعالیت در این بازارها سو استفاده میکنند و با اخذ مبالغی به عنوان حق عضویت در فضاهای مجازی اقدام به ارائه اطلاعات خلاف واقع میپردازند که در اغلب اوقات موجب زیان سهامدار میشود.

این کارشناس حقوقی بازار سرمایه تصریح کرد: براساس قوانین بازارسرمایه، توصیه و ترغیب اشخاص به معامله سهام مصداق فعالیت حرفهای مشاوره سرمایهگذاری است که مطابق ماده ۲۸ قانون بازار اوراق بهادار، اجرای چنین مسئلهای میبایست با اخذ مجوز از سازمان بورس صورت پذیرد.علیخانی گفت: هرگونه فعالیت در حوزه مذکور بدون اخذ مجوز از سازمان بورس، فاقد نظارتهای معمول سازمان بورس بوده و بدیهی است در چنین شرایطی، اعتمادکنندگان به افراد فاقد مجوز، در صورت زیان پاسخ مناسبی را دریافت نخواهند کرد. وی تصریح کرد: فعالیت حرفهای فاقد مجوز در بازار سرمایه، مطابق بند ۱ ماده ۴۹ قانون بازار اوراق بهادار جرمانگاری شده است و مرتکبان این جرم، به مجازات قانونی محکوم میشوند.

این کارشناس ارشد حقوقی بازار سرمایه بیان کرد: صرفا نهادهای مالی ثبت شده نزد سازمان بورس که مجوز مشاوره سرمایهگذاری را دارند، میتوانند بهصورت قانونی، حرفهای و تحت نظارت سازمان بورس به فعالیت بپردازند، همچنین ارائه مشاوره نیز در قالب قراردادها و فرمهای مصوب سازمان بورس صورت میگیرد.

وی گفت: سهامداران به منظور جلوگیری از زیان و عدم تکرار اتفاقات سال ٩٩، نباید به اشخاص فاقد مجوز اعتماد کنند. در همین راستا صندوقهای سرمایهگذاری متنوعی که در بازار وجود دارد، بهترین مسیر برای اشخاص تازه وارد است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/2oz89q