چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 28539
تاریخ انتشار: 1402/02/24 09:31

مقصد بعدی سهامداران کجاست؟

افت‌های شدید بورس ایران منجر شده سرمایه‌گذاران به دنبال بازارهای جدیدی بگردند و خبرها و تبلیغات سایت‌ها حکایت از این دارد که مقصد بعدی پول‌های کلان احتمالا بازار طلا است. پس از اصلاحی که در اثر انتشار داده‌های کار فدرال رزرو امریکا رخ داد اکنون شاهد توقف اصلاح انس طلا و کف‌سازی در کف کانال صعودی هستیم و این موضوع در مقطع کنونی می‌تواند یک ریسک برای بازار سرمایه ایران باشد، زیرا در شرایط کنونی جو اصلاح بازار باعث شده سهامداران خرد بدون اینکه بررسی از وضعیت ارزندگی سهام داشته باشند وارد صف‌های فروش شوند و این موضوع می‌تواند به افزایش خروج از بازار دامن بزند.
مقصد بعدی سهامداران کجاست؟

افت‌های شدید بورس ایران منجر شده سرمایه‌گذاران به دنبال بازارهای جدیدی بگردند و خبرها و تبلیغات سایت‌ها حکایت از این دارد که مقصد بعدی پول‌های کلان احتمالا بازار طلا است. پس از اصلاحی که در اثر انتشار داده‌های کار فدرال رزرو امریکا رخ داد اکنون شاهد توقف اصلاح انس طلا و کف‌سازی در کف کانال صعودی هستیم و این موضوع در مقطع کنونی می‌تواند یک ریسک برای بازار سرمایه ایران باشد، زیرا در شرایط کنونی جو اصلاح بازار باعث شده سهامداران خرد بدون اینکه بررسی از وضعیت ارزندگی سهام داشته باشند وارد صف‌های فروش شوند و این موضوع می‌تواند به افزایش خروج از بازار دامن بزند. ضعف روندی که در اندیکاتور مکدی چند وقت پیش رخ داده بود در حال ترمیم شدن است و دوباره شاهد ارتفاع‌گیری میله‌های هیستوگرام و نفوذ خط سیگنال به میله‌ها هستیم و اگر در همین مقطع رشد نرخ دلار در کشور هم اتفاق بیفتد بخشی از نقدینگی بورس وارد بازار طلا خواهد شد هرچند دولت ایران تلاش کرده که با وضع قانون مالیات بر عایدی تقاضا برای خرید طلا را کنترل کند، اما هنوز زیرساخت لازم برای اجرای آن وجود ندارد و از طرف دیگر نقدینگی سرگردان جای امنی برای ماندن پایدار ندارد.


اخذ مالیات برعایدی سرمایه هنوز به اجرا نرسیده


عباس آرگون، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با بازار ضمن اشاره به اینکه سهام معافیت از مالیات شده است، گفت: درحال‌حاضر جزییات چگونگی اجرای مالیات بر عایدی معاملات طلا و... تعیین نشده، زیرا نرخ خریدهای قبلی ثبت نشده و حالا دولت نمی‌تواند میزان تفاوت نرخ خرید و فروش را محاسبه و مالیات اخذ کند، به همین دلیل به نظر می‌رسد که اجرای آن عطف به گذشته نشود، حالا باید دید در اجرا دولت چه رویکردی را دنبال می‌کند. وی افزود: در شرایط کنونی بازار سرمایه براساس فرآیند طبیعی خود عمل می‌کند و نمی‌توان هر نوسان رو به پایینی را نشانه خروج پول یا سقوط بورس قلمداد کرد، اما به طور قطع حمایت از این بازار می‌تواند زمینه کنترل نقدینگی و جلوگیری از سوداگری بازارهای دیگر را هم اجرایی کند.


وضعیت تکنیکال انس جهانی طلا مثبت است


درحال‌حاضر اندیکاتور RSI طلا از بهبود وضعیت تقاضا و برتری قدرت خریداران حکایت دارد. در مقطع کنونی دلایل فاندامنتال بر تکنیکال چربش دارد از این رو سرمایه‌گذاران از نظر بنیادی انتظار دارند دوباره شاهد ادامه روند صعودی و خیز برای تارگت ۲۰۸۰ دلار در هر انس باشند. علیرضا سادات، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بازار با اشاره به اینکه خروج پول از بورس می‌تواند وارد بازارهای موازی از جمله طلا شود، اظهار کرد: در شرایط کنونی نرخ انس طلا زیر مقاومت قرار دارد و هر لحظه ممکن است این مقاومت را بشکند و به سمت دو میلیون و سیصد هزار واحد برود، از طرف دیگر در چند وقت اخیر بازار طلا در ایران در یک محدوده نوسان داشته اما عرضه‌ها زیاد نشده و این موضوع حکایت از انتظارات تورمی دارد، از این رو این بازار می‌تواند نقدینگی‌های جدیدی را جذب کند. وی با بیان اینکه با وجود اینکه سکه حدود ۷ میلیون تومان حباب دارد اما فروشنده‌ای هم ندارد، افزود: حالا تصور اینکه در بورس ایران برخی نمادها هنوز به قله سال ۱۴۰۲ نرسیده‌اند اما عرضه‌ها شدت گرفته و این مسئله می‌تواند عاملی برای خروج نقدینگی از بورس باشد، هرچند مسئولان ادعا می‌کنند پولی از بازار خارج نشده و وارد صندوق‌های درآمد ثابت شده اما همین رفتار هم می‌تواند به معنای اصلاح باشد و شرایط برای خروج پول از بورس را دامن می‌زند.


سخن پایانی


براساس این گزارش افت‌های شدید بورس ایران منجر شده سرمایه‌گذاران به دنبال بازارهای جدیدی بگردند و خبرها حکایت از این دارد که مقصد بعدی پول‌های کلان بورس بازار طلاست، هرچند در روزهای اخیر تحرکاتی در بازار خودرو نمایان شده و قیمت‌ها گارد صعودی گرفته‌اند و این موضوع نشان می‌دهد که بخشی از نقدینگی که در سپرده‌های مردمی وجود داشتند و منتظر بودند تا در صورتی که روند بازار تثبیت شود به بورس ورود کنند کندل‌های منفی بورس این امید را تبدیل به تلی از خاکستر کرد و حالا بازارهای دیگر را رصد می‌کنند و این یک سیگنال خطرناک برای بازار کالایی ایران محسوب می‌شود، زیرا در چند وقت اخیر دولت در کنترل این نابسامانی‌ها خیلی موفق نبوده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/2ozarq