سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 28866
تاریخ انتشار: 1402/03/02 07:17

تولید ماشین‌‌آلات معدنی به کمک چشم بادامی‌ها

عملیات اجرایی احداث واحد تولید و مونتاژ ماشین‌آلات سنگین معدنی با ۱۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی توسط چینی‌ها در زنجان آغاز شد.زمینی به وسعت ۱۵هکتار در شهرک صنعتی شهریاری برای سرمایه‌گذاران فراهم شده است. آیین کلنگ‌زنی کارخانه تولید و مونتاژ ماشین‌آلات سنگین معدنی با حضور مقامات استانی در شهرک صنعتی شهریاری برگزار شد.
تولید ماشین‌‌آلات معدنی به کمک چشم بادامی‌ها

انتقال دانش فنی چین به ایران

دراین مراسم جیا چاو جون سرمایه‌گذار چینی این طرح ضمن تقدیر از حمایت‌های مسئولان استانی در راستای سرمایه‌گذاریشان گفت: فعالیت واحد تولید و مونتاژ ماشین‌آلات سنگین معدنی، سبب انتقال دانش فنی این خط تولید به ایران می‌شود. وی با ابراز خرسندی از همکاری خوب دولت ایران با دولت چین در راستای افزایش همکاری‌های اقتصادی گفت: در فاز نخست این پروژه تولید ۸۰۰ دستگاه لیفتراک، ۵۰۰ دستگاه خودرو و ۳۰۰ دستگاه بیل مکانیکی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

واگذاری ۱۵ هکتار زمین به چینی‌ها

محسن عباسی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان هم در مراسم آغاز عملیات اجرایی این واحد در شهرک صنعتی شهید شهریاری زنجان، افزود: شهرک شهریاری ۴۳۷ هکتار مساحت دارد که ۲۳۰ هکتار آن برای فعالیت‌های صنعتی اختصاص یافته و تاکنون ۱۳۰هکتار آن به سرمایه‌گذاران واگذار شده است.
وی افزود: برای ساخت واحد تولید و مونتاژ ماشین‌آلات سنگین معدنی ۱۵ هکتار در اختیار سرمایه‌گذار چینی این طرح گذاشته شده است. عباسی با بیان اینکه زیرساخت‌های مورد نیاز در این شهرک صنعتی آماده است، اظهار کرد: ۳۰۰ هکتار زمین نیز برای طرح توسعه شهرک صنعتی شهید شهریاری در نظر گرفته شده است و از این جهت ما مشکلی در تأمین زمین برای طرح‌های سرمایه‌‌گذاری نداریم.

۲۰هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی نیاز داریم


مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در آیین آغارعملیات اجرایی واحد تولید، طراحی و مونتاژ ماشین‌آلات سنگین معدنی گفت: درحال‌حاضر ۲۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی نیاز کشور است، ماشین‌آلات موجود کشور در حوزه معدن و راهسازی کهنه و فرسوده شده است و برای نوسازی این ماشین‌آلات مشکل جدی داریم. وی با بیان اینکه در خصوص ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی ۲ نکته مهم وجود دارد، اظهار کرد: متأسفانه سال‌ها در این خصوص نوسازی ماشین‌آلات انجام نشده است و همچنین بهره‌وری در ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی به شدت پایین است. وی با بیان اینکه در مصرف گازوئیل و بالا رفتن هزینه معدن در کشور دچار مشکلات داریم، افزود: چراکه ماشین‌آلات موجود کشور کهنه و فرسوده شده است و همچنین تعداد ماشین‌آلات بسیار کم است که برای نوسازی این ماشین‌آلات مشکل داریم. رئیس کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درحال‌حاضر در حوزه ماشین‌آلات معدنی ۲۰ هزار دستگاه و در راه‌سازی نیز بالای ۳۰ تا ۴۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات نیاز کشور است، بیان کرد: در این راستا در توسعه‌های جدید بخش معدن وقتی صحبت از توسعه از ۲۵۰ تا یک میلیون کاتد است باید در حدود ۲۰۰ میلیارد خاک برداری در حوزه مس انجام داد. طاهری با بیان اینکه در حوزه ماشین‌آلات سنگین متاسفانه در کشور تولید نداریم و وابستگی ۱۰۰ درصدی به خارج از کشور را داریم، بیان کرد: در این راستا یا همکاری دولت چنین در استان فاز اول همکاری در حوزه ماشین‌آلات سنگین معدنی است ولی در عین حال در حوزه نوسازی ماشین‌آلات به صورت جدی مشکل داریم.

حمایت از سرمایه‌گذاران در دستور‌کار

در ادامه این مراسم جلسه مشترک سرمایه‌گذاران چینی با هیات رئیسه و اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان در محل اتاق برگزار شد. در این جلسه سرمایه‌گذاران چینی نیز با اعلام رضایت و علاقه‌مندی به همکاری با اتاق بازرگانی زنجان بر لزوم تسریع در انجام امور و همچنین کمک اتاق بازرگانی زنجان در آشنایی با قوانین حوزه سرمایه‌گذاری و کار و تجارت در ایران تأکید کردند. صمد یوسفی اصل، رئیس اتاق بازرگانی زنجان در این جلسه با تأکید بر اینکه اتاق بازرگانی در کنار سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی خواهد بود، اظهار کرد: در همین راستا مشکلات سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف از سوی اتاق مجدانه پیگیری خواهد شد.
 وی با اعلام آمادگی ۱۰۰ درصدی اتاق بازرگانی زنجان در راستای پیشبرد اهداف و برنامه‌های سرمایه‌گذاران در استان، تصریح کرد: با حضور دفتر نمایندگی وزارت خارجه در استان، مباحث و موضوعات مرتبط با بخش خارجی سرمایه‌‌گذاران از امور کنسولی و دیگر موارد نیز با همکاری مشترک اتاق زنجان پیگیری می‌شود. رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه در استان زنجان همه مسئولان پای‌کار بوده و حمایت از سرمایه‌گذار به صورت جدی در دستور‌کار مدیریت استان و اتاق بازرگانی زنجان است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه تعداد سرمایه‌گذاری‌ها در کشور رو به افزایش بوده و سرمایه‌گذاران خارجی کشورهای ترکیه، کشورهای عربی و دیگر کشورها برای حضور در کشور اعلام آمادگی کردند و اتاق بازرگانی زنجان با همکاری دفتر وزارت خارجه زمینه و همچنین تسهیل امور در حوزه سرمایه‌گذاری و حضور تجار و سرمایه‌گذاران خارجی را پیگیری خواهد کرد. وی با تأکید بر اینکه حمایت از سرمایه‌گذاری از اولویت‌های کشور شده و اتاق بازرگانی زنجان نیز در این زمینه تمام امور و همکاری‌های لازم را انجام خواهد داد، ابراز کرد: رویکرد استان نیز حمایتی بوده و برداشتن موانع حوزه سرمایه‌گذاری پیگیری می‌شود و اتاق زنجان نیز در همه بخش‌ها پیگیر حل مشکلات سرمایه‌گذاران خواهد بود. یوسفی اصل با اعلام اینکه به همه سرمایه‌گذاران اعلام می‌کنیم مشکلات و موارد احتمالی به جد از سوی اتاق و مسئولان استان پیگیری و حل می‌شود، ابراز کرد: در بخش‌های مختلف اتاق زنجان برنامه‌ریزی لازم برای حمایت از سرمایه‌گذاری را صورت خواهد داد.

سخن پایانی


یک گروه سرمایه‌گذاری دیگر هم از کشور چین قصد دارد در زمینه تولید فروسیلیس در زنجان سرمایه‌گذاری کند که مسئولان استانی به این سرمایه‌گذار در ابتدای جاده مهرآباد زمین تخصیص داده‌اند. قرار است این سرمایه‌گذار هم طی روزهای آتی پروژه خود را کلنگ‌زنی کند. چندی پیش مجید گلشنی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان درباره واگذاری زمین مورد نیاز برای احداث کارخانه تولید فروسیلیس به سرمایه‌گذار چینی گفته بود: محدوده احداث این کارخانه در منطقه غرب زنجان است و بر اساس برنامه‌ای که سرمایه‌گذار خارجی ارائه کرده، احداث این کارخانه در مدت زمان 8 تا ۱۰ ماه انجام می‌شود. که ظرفیت این واحد تولیدی ۳۰ هزار تن خواهد بود و در صورت بهره‌برداری به موقع از فاز اول پروژه، امکان تامین نیازهای احداث فازهای ۲ و ۳ کارخانه نیز برای سرمایه‌گذار فراهم خواهد شد. فروسیلیس آمیژانی است از آهن و سیلیسیم که از طریق حرارت دادن، احیاء و ذوب سنگ‌آهن و سیلیس (کوارتز) توسط کربن، عمدتا در کوره‌های قوس الکتریکی تولید می‌شود. نسبت ترکیبی آن عمدتا از ۱۰ تا ۹۰درصد سیلیسیم و بقیه آهن است. در همین حال عناصر ناخالصی نظیر منگنز، کرم فسفر، گوگرد و آلومینیوم در مقادیر کمتر از ۵/۰ درصد در فروسیلیس می‌توانند حضور داشته باشند. کربن به عنوان ناخالصی (ناخواسته) و همچنین به عنوان عنصر سوم در انواع فروسیلیس‌ها حضور دارد. بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان فروسیلیسیم کشور، کارخانه‌های فولادسازی هستند که نزدیک به ۳۸ هزار تن از کل فروسیلیس مصرفی در سال را به خود اختصاص داده اند، ریخته‌گری‌ها (مانند شرکت ریختگری پولادیر) نیز مصرف‌کننده این ماده هستند که با احتساب مصرف فولادسازان، کل مصرف کشور به حدود ۵۰ هزار تن می‌رسد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/2rbbby