جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
کد خبر: 28621
تاریخ انتشار: 1402/02/27 07:21

خام‌فروشی بلای‌جان معادن خراسان رضوی

سبزوار و چند شهرستان‌ همجوار آن در غرب استان خراسان رضوی، با توجه به برخورداری از طیف متنوعی از ذخایر معدنی از قطب‌های مهم معدنی کشور به شمار می‌آیند که بدون‌شک راه‌اندازی صنایع فرآوری مرتبط با این حوزه، می‌تواند تحول چشمگیری در توسعه اقتصادی و اشتغال این منطقه ایجاد کند.
خام‌فروشی بلای‌جان معادن خراسان رضوی

به گزارش ایرنا، منطقه سبزوار دارای ۱۷۸معدن در حال بهره‌برداری است که به لحاظ کمیت و تنوع مواد معدنی یکی از قطب‌های معدنی مطرح در کشور است و مواد معدنی شناسایی شده در این منطقه شامل کرومیت، منگنز، مس، کانسنگ طلادار، آهن تیتانیوم‌دار، گرانیت، مرمریت، تراورتن، مرمر، بنتونیت، سنگ گچ، گچ خاکی، سنگ آهک، سنگ لاشه و مالون، شن و ماسه، فلدسپات، کائولن، خاک صنعتی و تالک سرپانتین است.بهره‌مندی مطلوب از این پهنه‌های معدنی بی‌نظیر در منطقه غرب خراسان رضوی در محدوده شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد هر چند بستری برای شتاب اقتصادی و توسعه منطقه است اما چالش خام فروشی مانعی جدی در این مسیر محسوب می‌شود.


خام‌فروشی و غفلت از ظرفیت معادن


سبزوار از دیرباز به عنوان شهر تجاری معروف بوده است اما در دهه‌های اخیر به حوزه صنعت و به ویژه معادن آن با شناسایی پهنه‌های معدنی توجه ویژه‌ای شده و سرمایه گذارانی در این حوزه‌ها ورود یافته‌اند. حسین شریعتمدار تهرانی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار گفت: این شهرستان یکی از قطب‌های مهم معدنی خراسان رضوی به شمار می‌رود، چنانکه وجود انواع کانی‌های فلزی و غیرفلزی به ویژه کرومیت و منگنز از مهم‌ترین قابلیت‌های معدنی آن است، که ظرفیت بالایی در ایجاد اشتغال دارد.
وی افزود: رشد تولید در بخش معدن و صنعت در این منطقه با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، مشارکت با انجمن تخصصی معادن و صنایع معدنی و پیگیری درخواست ایجاد واحدهای دانشگاهی در حوزه معدن در سبزوار مورد توجه قرار گرفته است.


سرمایه‌گذاری ۱۱۲ هزار میلیارد ریالی در حوزه معادن سبزوار


رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار گفت: با هدف افزایش تولید در دهه‌های گذشته ۱۱۲ هزار میلیارد ریال در حوزه معدنی این منطقه سرمایه‌گذاری شده است.
شریعتمدار تهرانی افزود: از این میزان سرمایه‌گذاری، هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال طی یکسال گذشته صورت گرفته و ۱۰ پروانه بهره‌برداری در حوزه معدن با میزان اشتغال ۱۳۷نفری صادر شده است. وی تصریح کرد: در مجموع هزار و ۳۱۵ فرصت شغلی مستقیم در بخش معدن و صنایع معدنی سبزوار ایجاد شده، که با توسعه واحدهای فرآوری این میزان اشتغال افرایش می‌یابد. شریعتمدار تهرانی افزود: طی سال گذشته پروانه اکتشاف ۹ معدن جدید نیز در این شهرستان صادر، سه هزار و ۵۰۰ مورد بارنامه سازمانی در این بخش تحویل و توزیع شده و ۲۰فقره نیز اخطاریه پیگیری برای فعال‌سازی معادن صادر شده است. وی گفت: همچنین در این مدت یک ساله ۴۵ مورد بازدید از بخش معادن و صنایع منطقه صورت گرفته و در راستای برخورد با متخلفان در حوزه برداشت غیرمجاز ماده معدنی، ۱۵ فقره پرونده تشکیل و به مرجع قضایی ارسال شده است.


پرداخت ۱۹۷ میلیارد ریال حقوق دولتی


رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار گفت: پارسال ۱۹۷ میلیارد ریال از محل حقوق دولتی ۱۷۵ معدن در حال بهره‌برداری غرب استان خراسان رضوی دریافت و به خزانه عمومی دولت واریز شده است. شریعتمدار تهرانی اظهار کرد: یکی از تکالیف دولت به سازمان صنعت، معدن و تجارت، پیگیری دریافت حقوق دولتی معادن در راستای تامین درآمدهای غیرنفتی پایدار و مولد جایگزین درآمدهای نفتی است. خام‌فروشی مواد معدنی یکی از مهم‌ترین مشکلات معادن منطقه غرب خراسان رضوی است که به سبب نبود سرمایه‌گذار و صنایع تبدیلی، سالانه بیش از ۲ میلیون تن مواد معدنی از این شهرستان‌ها خارج می‌شود. رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار گفت: با هدف جلوگیری از خام‌فروشی، افزایش بهره‌وری و پرعیارسازی، توسعه واحدهای فرآوری معدنی منطقه مورد توجه قرار گرفته است. شریعتمدار تهرانی افزود: در راستای جلوگیری از خام‌فروشی معادن، یک واحد کارخانه فرآوری کنسانتره کرومیت با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد ریال سال گذشته در شهرستان سبزوار مورد بهره‌برداری قرار گرفت. وی تصریح کرد: همچنین به منظور جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی، واحد فرآوری کنسانتره کرومیت در این منطقه ایجاد شده و توسعه صنایع فرآوری معدنی دیگر نیز مورد توجه جدی قرار گرفته است. وی گفت: این منطقه با ۲۵ واحد معدنی منگنز و ۱۴۳ هزار تن ذخیره به لحاظ صادرات ماده معدنی منگنز وضعیت مطلوبی دارد و با تولید و استخراج این ماده معدنی بخشی از نیاز بازار کشور تامین می‌شود. یکی از ساکنان بخش روداب در جنوب غرب سبزوار گفت: این منطقه از ظرفیت‌های معدنی مطلوبی بهره‌مند است اما سهم مشارکت معادن در توسعه منطقه بسیار اندک است که انتظار می‌رود بخشی از عواید این واحدهای معدنی، صرف تامین زیرساخت‌های عمرانی و حمایت از برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی منطقه شود. محمد قلعه نوی افزود: واحدهای معدنی منطقه هر چند فرصت‌های اشتغال خوبی در سطح منطقه ایجاد کرده‌اند اما مشکلاتی همچون بروز گرد و خاک نیز ایجاد می‌کنند و در موقع انفجار کوه آهک یا سنگ آهک سبب آسیب و بروز خسارت به برخی منازل مسکونی فرسوده، مزارع کشاورزی، زیرساخت‌ها و جاده می‌شود که باید راهکار مناسبی برای کاهش این تبعات اندیشیده شود. وی تصریح کرد: بر مبنای مقررات، معدن داران در کنار پرداخت عوارض فروش تولیدات معدنی، باید به پرداخت سهم کمک به مناطق روستایی، بهسازی جاده‌ها و ارتقای بهداشت و درمان مناطق محروم توجه کنند.


شناسایی ۱۳ نقطه و لکه معدنی در غرب خراسان رضوی


بهروز محبی نجم‌آبادی، نماینده سبزوار و پنج شهرستان دیگر غرب خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی گفت: ۱۳ نقطه و لکه معدنی در غرب خراسان رضوی شناسایی شده که در سه مورد آن اکتشافات پیش رفته و در مرحله تکمیلی و پایانی قرار گرفته است. وی افزود: این منطقه، دارای ذخایر مطلوبی از مواد معدنی کرومیت، منگنز، تیتانیوم، مس و طلا است که در حوزه مس اتفاقات خوبی رخ داده و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) وارد کار عملیات اکتشافی شده است. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت در برنامه هفتم توسعه به حوزه معدن توجه ویژه شده است چنانکه مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس تاکید داشتند معادن و نقشه راه بهره‌گیری از این ظرفیت مغفول کشور در دستورکار قرار گیرد. محبی افزود: یکی از مشکلات حوزه معدن، به عنوان ثروت بیکران خدادادی، خام‌فروشی است که توسعه فرآوری این مواد معدنی در راستای ایجاد ارزش‌افزوده و اشتغالزایی مورد توجه قرار گرفته و اقدامات مثبتی در این زمینه صورت گرفته است.
وی با اشاره به افزایش جدی حقوق مالکانه معادن گفت: همچنین در کمیسیون تلفیق پیشنهاد شده که از ۱۵ درصدی که به عنوان حقوق مالکانه به حساب استان‌ها واریز می‌شود، یک چهارم در حوزه راه‌های نامناسب مناطق معدنی به سبب رفت و آمد ماشین‌آلات سنگین هزینه شود که پس از تصویب و تایید در بودجه ۱۴۰۲ لحاظ شده است.
محبی گفت: شهرستان جغتای از مناطق توانمند معدنی غرب خراسان رضوی در حوزه فروکروم، منگنز، مس و سیلیس است که ایمیدرو برای تسهیل در مسیر حمل مواد معدنی به مناطق صنعتی اقدام به سرمایه‌گذاری کرده است. وی افزود: این سرمایه‌گذاری سه هزار و ۳۰۰میلیارد ریالی ایمیدرو در محور دستوران - منیدر جغتای؛ با هدف اتصال آن به استان سمنان صورت می‌گیرد که زمینه خروج این شهرستان را از بن بست ارتباطی فراهم می‌سازد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/2xoqvb