جمعه 24 فروردین 1403 - 12 Apr 2024
کد خبر: 16745
تاریخ انتشار: 1400/12/15 07:00

زخم ۳۰ ساله معادن غیرمجاز بر پیکره سد اکباتان


به گزارش روزگارمعدن، همدان این روز‌ها در حالی با خشکسالی و کم آبی و ابربحران‌هایی در این عرصه روبه رو است که بحث آبرسانی به همدان از سد تالوار، تامین آب از چاه‌های کشاورزی و آب‌های سطحی و اصلاح الگوی کشت و مواردی از این دست هر روز هر روز آمیخته نام و نشان همدان شده است. پروژه‌هایی که هر کدام ریسمانی برای نجات مردم همدان از پدیده کم آبی و قطعی‌های چندین ساعته آب شده‌اند تا شاید بتوانند موقتی و گاه پایدار آبی را برای همدان به ویژه شهر همدان تامین کنند. حال در این راستا و در کنار این روند که شامل تامین آب است سئوالی که به ذهن می‌رسد اینکه آیا توانسته‌ایم در این استان و شهرستان صنایع پرآب بر را حذف کنیم یا هنوز هم قرار است مشکلاتی، چون نیروگاه مفتح و فروچاله‌ها را با شرکت‌های ذوب آهن و نیروگاه‌های دیگری در ملایر و... پیش بگیریم؟ آیا پارک چندین هکتاری بالا دست سد اکباتان هنوز هم قرار است بدون پیوست‌های زیست محیطی، طبیعت و آب و هوا و خاک سد اکباتان را به بهانه پارک‌سازی بخراشد و سکوت کنیم؟ موضوع معادن سیلیس این محدوده چیست و فعالیت‌های غیرمجاز آنها چرا طی این سال‌ها ادامه داشته است؟ محمد ضروری، سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به وضعیت نگران‌کننده سد اکباتان همدان گفت: حجم آب سد‌های اکباتان و آبشینه به ۶ درصد رسیده است. وی با اشاره به کاهش ۲۳ درصدی بارش‌های استان همدان نسبت به سال گذشته و کاهش ۲۲ درصدی آن نسبت به بلندمدت به بیان وضعیت خشکسالی پیش روی استان پرداخت و گفت: امسال، دومین سالی است که با وضعیت خشکسالی روبه‌رو هستیم. ضروری با بیان اینکه در استان همدان، رودخانه‌های دائمی فراوانی نیز وجود ندارد و منابع آب زیرزمینی نیز نسبت به سایر استان‌ها محدودتر است بدین ترتیب برای تامین آب باید تمهیداتی اندیشیده می‌شد، گفت: سد اکباتان منبع مهمی برای تامین آب شرب مردم همدان است بدین ترتیب در کنار مدیریت مصرف در بخش کشاورزی و خانگی باید مانع از ایجاد مشکلاتی بر سر راه این سد شویم. چندی پیش بود که مدیرعامل سابق شرکت آب منطقه‌ای همدان نیز بر ممنوعیت بارگزاری‌های جدید در بالادست سد اکباتان تاکید کرد؛ اما حال با توجه به وضعیت نگران‌کننده سد اکباتان به عنوان یکی از منابع اصلی تامین آب شرب مردم همدان شاهدیم که معادن به صورت غیرمجاز هم چنان در این عرصه فعالیت دارند.

آیا قرار است سد اکباتان قربانی معادن غیرمجاز شود؟

اما به راستی قرار است چه اقداماتی در این عرصه پیش رود؟ آیا قرار است سد اکباتان قربانی معادن غیرمجاز شود؟ آبرسانی به همدان این روز‌ها با هزینه‌هایی قریب به دو هزار میلیارد تومان معنا پیدا می‌کند، در حالی که در بالا دست سد اکباتان زخم‌هایی سر باز، هم چنان در حال عمیق شدن هستند... محمد هادی احمدی، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان در این خصوص عنوان کرد: معادنی که در محدوده اکباتان همدان فعالیت دارند، پروانه بهره‌برداری ندارند. وی با اشاره به اینکه تمامی فعالیت‌های صورت گرفته در این معادن به صورت غیرمجاز اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: تصمیم بر آن است که برای این معادن، تعاونی ایجاد و فعالیت‌های آن زیر این مجموعه پیش رود. احمدی با تاکید بر اینکه این تعاونی مسئولیت بررسی و بهره‌برداری این معادن را بر عهده خواهد داشت، گفت: فعالیت‌هایی که در این محدوده در حوزه معادن انجام می‌شود، غیرقانونی و فاقد مجوز است. پروانه بهره‌برداری این معادن مربوط به دهه هفتاد و مهلت آنها تمام شده است. احمدی در پاسخ به اینکه پروانه بهره‌برداری این معادن مربوط به چه زمانی است؟ اظهار کرد: پروانه بهره‌برداری این معادن مربوط به دهه ۷۰ بوده و مهلت آنها تمام شده است. وی با بیان اینکه اجازه تمدید هم به این معادن داده نشده است و هم اکنون در حال رسیدگی به این موضوع هستیم، اضافه کرد: در نهایت موفق شدیم رای بر فعال کردن این معادن و هم زمان انجام عملیات آبخیزداری برای پیشگیری از ورود رسوبات به سد اکباتان را در پیش بگیریم.

بهره برداران باید دارای پیوست زیست محیطی باشند

علیرضا قاسمی فرزاد، استاندار همدان نیز در خصوص وضعیت معادن استان همدان به ۳۹ معدن راکد استان اشاره کرد و گفت: با رکود بازار روبه‌رو هستیم و همین امر موجب تعطیلی معادن استان شده است. وی با بیان اینکه ۲۰ معدن نیز در استان همدان دارای مشکلات اداری و قضایی و تعداد ۱۸ معدن نیز با اتمام مهلت پروانه بهره‌برداری روبه‌رو هستند که باید پروانه بهره‌برداری خود را تمدید کنند، خواستار توجه به فعالیت معادن غیرمجاز در استان شد. وی در این زمینه خواستار توجه به فعالیت غیرمجاز در محدوده معدنی سیلیس در حاشیه سد اکباتان شد و افزود: این موضوع برای سد اکباتان خطرآفرین است و باید برداشت‌های غیرمجاز این معادن مورد رسیدگی قرار گیرد. قاسمی فرزاد با تاکید بر ضرورت حفظ پوشش گیاهی، منابع آبی و خاکی استان همدان و با اشاره به وضعیت سد اکباتان گفت: بهره برداران معادن باید دارای پیوست زیست محیطی باشند تا به بافت طبیعی استان آسیب وارد نشود بدین ترتیب باید به موضوع معادن سیلیس در بالای سد اکباتان نیز رسیدگی شود. وی با اشاره به اینکه باید جلوی فعالیت غیرمجاز این معادن در اسرع وقت گرفته و مانع تخریب محیط‌زیست شویم، اظهار کرد: با توجه به وضعیت بحرانی آب سد اکباتان باید رسیدگی به پرونده معادن غیرمجاز این محدوده در دستور کار قرار گیرد. استاندار همدان خواستار تشکیل تعاونی در این عرصه و پیش روی مسئولان اداراتی، چون محیط زیست، شرکت آب منطقه‌ای و سازمان صمت همدان برای رسیدگی به این پرونده شد. فعالیت ۳۰ ساله معادن سیلیس در محدوده همدان این روز‌ها نه تنها فعالیتی غیرمجاز دارند بلکه زخم‌های دیگری بر تن خشکیده سد اکباتان وارد می‌کنند؛ اما به راستی حال که همدان با کاهش بارندگی، وضعیت نگران‌کننده آبی و البته تامین آب از مناطقه مختلفی، چون سد تالوار، چاه‌های کشاورزی، آب‌های سطحی و مواردی از این قبیل همواره روبه‌رو است؛ آیا رواست که سد اکباتانی که نفس‌های آخرش را می‌کشد؛ قربانی پارک چندین هکتاری بدون پیوست زیست محیطی و معادنی که پروانه بهره‌برداری آنها مربوط به ۳۰ سال پیش است، کنیم؟ امیدواریم مسئولان مربوطه در این زمینه هر چه سریع‌تر ورود و سکوت چندین ساله در حالی شکسته شود که حداقل ناجی ۶ درصد باقی مانده از سد اکباتان باشیم.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/2xqlqw