چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 28625
تاریخ انتشار: 1402/02/27 07:30

واکنش بورس به بازار جهانی جدی می‌شود؟

بورس ایران بعد از اصلاح یک هفته متعادل شده و سرمایه‌گذاران به وضعیت بنیادی سهم‌ها، سیگنال بازار جهانی و احتمالا مذاکرات سیاسی ایران چشم می‌دوزند.
واکنش بورس به بازار جهانی جدی می‌شود؟

بازارهای مالی برخلاف پیش‌بینی‌ها در دنیا روندی صعودی گرفته اند اما قیمت کامودیتی‌ها نوسانی ظاهر شده‌اند و پیش‌بینی‌ها را سخت کرده است همین مسئله باعث شده بازار رمزارز هم دچار نوسان شود به طوری که بیت کوین روز گذشته وارد کانال ۲۵ هزار دلار شد اما قدرت تقاضا به سرعت آن را به محدوده ۲۶ هزار دلار برگرداند. به وضوح ترس در بازار کریپتوکارنسی دیده می‌شود. شاخص ترس و طمع نیز به زیر عدد ۵۰ بازگشته که به نظر می‌رسد ناامیدی از وضعیت اقتصاد کلان در اکثر بازارها مشاهده می‌شود.
افت قیمت بیت کوین موضوع غیرقابل پیش‌بینی نبود و اکثر فعالان بازار انتظار این افت قیمت را داشتند. در حال حاضر بیت کوین حمایت ۲۵ هزار دلار خود را حفظ کرده ولی در صورت از دست رفتن آن، حمایت بعدی در محدوده ۲۳ هزار دلار قرار دارد. سیگنال بازار رمز ارز‌ها به سایر بازارها مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است؟ زیرا برخلاف تصور بسیاری از تحلیلگران که رکود اقتصادی را پیش‌بینی کرده بودند در سال‌جاری بخش صنعت و تولید فعال‌تر خواهد شد و همین عاملی شده تا تقاضا برای نفت افزایش یابد و در مقابل بازار طلا و رمز ارزها در محدوده مقاومت درجا بزنند، گرچه برخی سرمایه‌‌گذاران هنوز هم امیدوارند که این بازارها از مقاومت عبور کرده و قیمت‌های بالاتری ثبت کنند اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است. در حال حاضر بازار سرمایه ایران هم تحت‌تاثیر دو عامل بازار داخلی و معاملات بازار جهانی واکنشی نشان می‌دهد به همین دلیل از این به بعد بیشتر نسبت به بازار کالایی واکنش نشان خواهد داد، همان‌طوری که روز یکشنبه با مثبت شدن گروه پالایشی با سمت قله اخیر خود حرکت کرده، اما نمی‌توان به طور قطع گفت که روند صعودی خود را ادامه می‌دهد. زیرا وابسته به قیمت نفت و طلا به عنوان دو محرک اصلی بازار کنونی عمل خواهد کرد.


چشم‌انداز کامودیتی‌ها


حسن مرادی، کارشناس اقتصاد نفت در گفت وگو با بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت جهانی نفت تثبیت شده است، گفت: به دلیل اینکه فصل سرما پایان یافته و تقاضا برای سوخت کم شده قیمت نفت هم آرام گرفته است مگر اینکه در ادامه رونق صنایع منجربه تقاضای بیشتری برای سوخت شود یا اینکه توافقات جدید ایران با عربستان منجر شود که در اوپک هم تصمیمات جدیدی برای کاهش تولید یا عرضه نفت گرفته شود. اگر اوپک سهمیه‌بندی را تغییر دهد شاهد رشد قیمت نفت خواهیم بود و به تبع آن قیمت سایر کامودیتی‌ها هم بالا می‌رود. وی با بیان اینکه صادرات نفت ایران طبق آمار مسئولان افزایش یافته است، افزود: به همین دلیل میزان درآمد صادراتی ایران از این محل افزایش یافته و به تبع آن پالایشگاه ها و صنایع مرتبط با مشتقات نفتی درآمد بیشتری در سال‌جاری کسب خواهند کرد.


کاهش حاشیه سود شرکت های انرژی‌بر


در حال حاضر سرمایه‌گذاران در سردرگمی به سر می برند برخی تصور می کنند که کامودیتی‌ها همچون مس، آلومینیوم و... اصلاح قیمتی خواهند کرد اما این به معنای افزایش رکود نیست بلکه تحت‌تاثیر اشباح قیمت است. البته در معاملات روز یکشنبه بورس ایران گروه‌های فلزی، پتروشیمی و پالایشی مثبت دنبال می‌شدند. البته پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارد که بازار فناوری‌ها دوباره رشد خواهند کرد و شرکت‌ها فناوری اطلاعات در بورس دوباره رونق گرفته است. علیرضا سادات، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر چشم‌انداز بلندمدتی کامودیتی‌‌ها نزولی است، گفت: با توجه به اینکه قیمت کامودیتی‌ه بعد از یک مرحله رشد وارد اصلاح شده به نظر می‌رسد این روند نزولی فعلا ادامه داشته باشد. وی با بیان اینکه در تابستان امسال هم مانند سال‌های گذشته احتمالا با سهمیه‌بندی برق مواجه خواهیم شد به همین دلیل صنایع نمی‌توانند با تمام ظرفیت تولید کنند، افزود: به همین دلیل حاشیه سود شرکت‌های انرژی بر در 6 ماهه نخست امسال کاهش خواهد یافت که اثر آن در بورس هم نمایان می شود از طرف دیگر بازار سرمایه بعد از یک مرحله رشد سریع وارد فاز استراحت شده است و بعد از آن هم نمادهای که عقب هستند رشد خواهند کرد.


سخن پایانی


در حال حاضر بازار جهانی سیگنال‌های منفی برای بورس ایران صادر کرده اما ایران متصل به بازار جهانی نیست و همین موضوع ریسک تغییر قیمت‌های جهانی برای بورس ایران کم کرده است از طرف دیگر رئیس‌جمهور عمان به ایران سفر می‌کند که حکایت از این دارد که پیامی را بین ایران و آمریکا رد و بدل شده و مقامات آمریکایی هم این موضوع را تایید کرده‌اند، به خاطر همین مسئله قیمت دلار در ایران روندی نزولی پیدا کرده و اگر مذاکرات برجام دوباره آغاز شود به طور قطع تغییراتی در معاملات بورس شاهد خواهیم بود. برخلاف تصور بسیاری از تحلیلگران که رکود اقتصادی را پیش بینی کرده بودند در سال‌‌جاری بخش صنعت و تولید فعال‌تر خواهد شد و همین عاملی شده تا تقاضا برای نفت افزایش یابد و در مقابل بازار طلا و رمز ارزها در محدوده مقاومت درجا بزنند

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/36bea7