چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 28232
تاریخ انتشار: 1402/02/20 05:28

وضعیت نامعلوم عرضه منیزیم در اروپا

فعالان بازار به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که با وجود طبقه‌بندی فلز منیزیم در قانون پیشنهادی مواد اولیه حیاتی در اتحادیه اروپا (CRMA) به عنوان فلزی استراتژیک، هنوز سوالاتی در مورد آینده عرضه منیزیم در اروپا بی‌جواب باقی‌ مانده است.
وضعیت نامعلوم عرضه منیزیم در اروپا

به گزارش فلزات‌ آنلاین، این قانون پیشنهادی که متن آن در روز ۱۶ مارس ۲۰۲۳ منتشر شد، منیزیم را به عنوان یک ماده استراتژیک توصیف می‌کند. طبق این قانون، تعدادی از اهداف و مقدار پریمیوم در روند عرضه و تولید مشخص شده که تا سال ۲۰۳۰ در کمک به تامین در عرضه این فلز ارائه خواهد شد. یکی از منابع آگاه به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که شرکت «Verde Magnesium» قصد دارد به نخستین تولیدکننده اصلی منیزیم در اتحادیه اروپا تبدیل شود. این منبع آگاه، اهداف و مقدار پریمیوم تعیین شده را اقدامی جاه‌طلبانه اما قابل‌اجرا توصیف کرد. این شرکت مشروط به صدور مجوز استخراج معدن لیتیوم، امیدوار است در سال ۲۰۲۵ تولید منیزیم خود را در رومانی آغاز کند. با این حال، این شرکت هشدار داد که توسعه پروژه‌های منیزیم و سایر مواد اولیه حیاتی (CRM) در اروپا به دو دلیل مهم چالش‌برانگیز خواهد بود. دلیل اول، وجود گلوگاه‌های نظارتی است که با توجه به صدور مجوزهای مورد نیاز در کشورهای مختلف عضو اتحادیه اروپا مهم تلقی می‌شود. دلیل دوم، شکاف ساختار هزینه بین محصولات تولیدشده در اتحادیه اروپا و هزینه واردات آن است. مارتین تاوبر، نماینده اتحادیه اروپا در انجمن بین‌المللی منیزیم (IMA) نیز از این اقدام استقبال کرد و افزود که اقدامات بیشتری باید در این راستا صورت پذیرد. وی، عوامل زیر را در به موفقیت رسیدن بخش منیزیم اروپا لازم و تاثیرگذار دانست: فرآیند تولید اولیه مبتنی بر انرژی‌های سبز و تولید محصولات زیست‌پایشی، دسترسی به معدن و مواد اولیه زیست‌پایشی، دسترسی بلندمدت به انرژی‌های تجدیدپذیر، میزان تعهدات صنایع پایین‌دستی، حمایت مالی از طریق تامین مالی طرح‌های سرمایه‌ای. تاوبر بیان کرد در اصل، این طرح پیشنهادی مناسب بوده و در مسیر درستی حرکت می‌کند اما نسخه فعلی این طرح بسیار کلی است و به طیف وسیعی از مراحل انجامی در زنجیره صنعتی می‌پردازد. وی اضافه کرد که چارچوب زمانی برای اجرای این طرح بسیار طولانی است؛ در حالی که افزایش تولید منیزیم به اقدامات حمایتی کوتاه مدت نیاز دارد. یکی از مشارکت‌کنندگان بازار و یکی از بازیافت‌کنندگان ضایعات فلزی فعال در معاملات منیزیم بیان کردند که به نظر می‌رسد فعالان حال حاضر در بازار منیزیم اروپا، به طور خاص مجذوب این طرح پیشنهادی نخواهند شد. این مشارکت‌کننده بازار اظهارکرد که به نظر می‌رسد بیشتر فعالان بازار این طرح را نادیده خواهند گرفت. در واقع آنها بیشتر نگران میزان اثربخشی و موفقیت این طرح و میزان سودآوری مالی و بحث سرمایه‌گذاری آن در بخش محلی تولید منیزیم هستند. سوال‌هایی همچون چه کسی قرار است هزینه و سرمایه‌گذاری در این طرح را انجام دهد و آیا مشتریان مایل به پرداخت پریمیوم مواد تولید شده به این تولیدکنندگان خواهند بود، از جمله سوالاتی است که ذهن فعالان بازار را درگیر کرده است.


  موضوع افزایش هزینه و چالش‌های نظارتی


بر اساس گزارش شرکت «Verde Magnesium»، هیچ تولیدکننده اولیه منیزیمی در اروپا وجود ندارد و بهره‌برداری از هر پروژه‌ای در این منطقه در مقایسه با هزینه واردات، هزینه مواد اولیه بالاتری در پی خواهد داشت. این شرکت مطرح کرد: تولید محصولات کم‌کربن یا مبتنی بر انرژی‌های سبز، مستلزم تلاش‌های قابل‌ توجه تحقیق و توسعه، به‌کارگیری مدرن‌ترین فناوری‌ها، استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر، استخدام نیروی کار با مهارت بالا، سرمایه‌گذاری در راستای حمایت از محیط‌زیست و اقدامات اصلاحی بوده و در این صورت است که نظر جوامع تولیدکننده محلی را جلب خواهد کرد. این شرکت تاکید کرد: در مقابل، ممکن است در واردات این فلز مقررات نظارتی کمتر، استفاده از فناوری‌های آلاینده و انرژی‌های مبتنی بر سوخت فسیلی بیشتر و در عین حال نادیده گرفتن مسئله میزان سازگاری با محیط‌زیست نیز مطرح باشد. طبق گفته شرکت «Verde Magnesium»، این هزینه‌های بالا برای ایجاد چنین پروژه‌هایی در اتحادیه اروپا با توجه به کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، افزایش عرضه، افزایش سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال محلی، افزایش تحقیق و توسعه و هزینه‌های زیست‌محیطی کمتر باید با گذر زمان جبران شود.  شرکت «Verde Magnesium» خواستار این شد که هیات مدیره قانون پیشنهادی مواد اولیه حیاتی در اتحادیه اروپا با حضور خود، مشکلات گلوگاه‌های نظارتی را با به‌کارگیری بهترین شیوه‌ها و استفاده از کانال‌های ارتباطی خود بین توسعه‌دهندگان این پروژه‌ها و مقامات مسئول رفع کند. این شرکت همچنین درخواست کرد که هیات مربوطه با ارائه بهترین اقدامات جهت ایجاد شرایط برابر جهت رقابت و حمایت از تولیدکنندگان اتحادیه اروپا در برابر نفی رقابت ناعادلانه برای واردات منیزیم را شناسایی کرده و به کمیسیون اروپا ارائه دهد. در صورت نادیده گرفتن انجام این اقدامات، این شرکت هشدار داد که توسعه پروژه‌های مبتنی بر مواد اولیه حیاتی در اتحادیه اروپا با فرآیند طولانی‌تری مواجه خواهد شد و در این صورت نیازهای فوری متقاضیان رفع نخواهد شد. در همین حال، این شرکت از پیشرفت‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته استقبال و ابراز امیدواری کرد که قانون مواد اولیه حیاتی در اتحادیه اروپا مقامات رومانیایی را مجاب به انجام این کار کند تا در نهایت، روند مناقصه عمومی برای صدور مجوزهای استخراج از معادن خود را از سر بگیرند.


  وضعیت تولید منیزیم در سایر مناطق جهان


بر اساس گزارش سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده امریکا (USGS)، چین، بزرگ‌ترین تامین‌کننده جهانی منیزیم است و ۹۰ درصد از عرضه جهانی و بخش عمده‌ای از حجم تقاضای اروپا را تامین می‌کند. در بیانیه‌ای که محتوای آن در سال ۲۰۲۱ رسانه‌ای شد، انجمن‌های صنعتی پیشرو اروپا اعلام کردند که ۹۵ درصد از منیزیم اروپا از چین وارد می‌شود. در سال ۲۰۲۱، کمبود شدید این ماده در اروپا به مسائل زیست‌‌محیطی و افزایش هزینه‌های تولید زغال‌سنگ در واحد‌های ذوب چین نسبت داده شد. در نتیجه، قیمت‌های بازار فیزیکی منیزیم در ماه‌های سپتامبر و اکتبر ۲۰۲۱ قبل از رسیدن به ثبات افزایش یافت. ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای منیزیم با غلظت ۹۹.۹ درصد، با شرط تحویل در بازه زمانی اوایل اکتبر ۲۰۲۱ در بندر روتردام بالاترین نرخ ثبت شده این فلز یعنی حدود ۱۶ هزار تا ۱۶ هزار و ۵۰۰ دلار در هر تن را نشان داد که نسبت به نرخ آن در اواخر ماه آگوست ۲۰۲۱ که حدود چهار هزار و ۳۰۰ تا چهار هزار و ۶۲۵ دلار در هر تن بود، افزایش داشت. سپس نرخ آن در روز پنجم نوامبر ۲۰۲۱، به حدود ۶ هزار تا ۱۰ هزار دلار در هر تن کاهش یافت. موسسه «Fastmarkets» اخیرا نرخ منیزیم را بین سه هزار و ۹۵ تا سه هزار و ۴۰۰ دلار در هر تن در روز ۲۴ مارس ۲۰۲۳ ارزیابی کرد. به گفته منابع مطلع از وضعیت بازار، ریسک اروپا در متکی بودن صرف به چین برای تامین منیزیم خود تنها به بازار منیزیم محدود نمی‌شود.
در آن زمان، بحران عرضه منیزیم در اواخر سال ۲۰۲۱ مشکلی بر مشکلات افزایش هزینه‌های انرژی افزود که بخش آلومینیوم را تحت تاثیر قرار داد و نرخ آلیاژهای آلومینیوم منیزیم و سیلیکون ثانویه را به سمت ثبت بالاترین نرخ تاریخی در آن زمان سوق داد. ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای شمش ریخته‌گری تحت فشار آلومینیوم DIN۲۲۶/A۳۸۰ با شرط تحویل به درب کارخانه تولیدکننده در اروپا، نرخ حدودی دو هزار و ۷۵۰ تا دو هزار و ۹۰۰ یورو ( سه هزار و ۱۹۰ تا سه هزار و ۳۶۴ دلار) در هر تن در روز ۱۵ اکتبر ۲۰۲۱ را نشان داد که نسبت به نرخ یک هزار و ۹۷۰ تا دو هزار و ۴۰ یورو در اوایل سپتامبر ۲۰۲۱ افزایش داشت.  نرخ این شمش اخیرا در روز ۲۴ مارس ۲۰۲۳، حدود دو هزار و ۲۰۰ تا دو هزار و ۲۶۰ یورو در هر تن ارزیابی شد. در همین حال تلاش برای تضمین تامین مطمئن منیزیم نیز در امریکای شمالی در حال انجام است و تعدادی از تاجران و توزیع‌کنندگان قراردادهایی را برای توزیع مواد اولیه تولیدشده در کشورهای دیگر به امضا رسانده‌اند. این تضمین شامل قراردادی مابین کمیسیون مصالحه، میانجیگری و داوری (CCMA) و شرکت «Western Magnesium» در کانادا برای عرضه ۲۵ هزار تن تولید و تحویل آن به ایالات متحده امریکا بود. قرارداد مشابهی هم میان شرکت «Latrobe Magnesium» و شرکت «Metal Exchange Corp» به امضا رسید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/3egkyp