چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 17114
تاریخ انتشار: 1400/12/24 05:03

خرید معادن خصوصی سمنان در دستور کار


به گزارش روزگارمعدن، بابک براتی در نشستی با خبرنگاران با بیان اینکه یکی از اولویت‌های شرکت البرز شرقی ایجاد منابع برای آیندگان است، تاکید کرد: معادن البرز شرقی در استان‌های سمنان و گلستان ۳۵ تا ۴۰ هزار تن زغال خام تولید می‌کنند لذا باید به دنبال منابع جدید برای تغذیه زغال شویی شرکت باشیم. وی با بیان اینکه زغال شویی البرز شرقی ظرفیت ۵۵ الی ۶۰ هزار تن زغال را دارد در حالی که تمام تولید ما به ۴۰ هزار تن نمی‌رسد، تاکید کرد: این موضوع نشان می‌دهد که البرز شرقی با تمام ظرفیت خود، کار نمی‌کند و باید به تقویت شرکت بپردازیم همچنین در این راه دنبال آن هستیم که معادن آماده فروش را بخریم و دو الی سه معدن نیز در منطقه شاهرود چنین وضعیتی را دارند که برای خرید آنها اقدام خواهیم کرد

منابع جدید

مدیرعامل البرز شرقی با بیان اینکه اگر بخواهیم تنها از معادن البرز شرقی برداشت کنیم و به فکر منابع جدید نباشیم تنها در چند سال آتی چیزی از شرکت نمی‌ماند، تاکید کرد: باید برای آیندگان نیز منابع جدید ایجاد کنیم و به سمت بهبود شرایط گام برداریم و این راهبردی بود که در دوران جدید مدیریت البرز شرقی آن را لحاظ کرده‌ایم. براتی با بیان اینکه زغال شویی البرز شرقی تنها دو شیفت کار می‌کند، افزود: ۱۰ هزار تن زغال از استان گلستان می‌آید در کنار آن ۱۸ هزار تن زغال هم از استان سمنان و طزره تأمین می‌شود در نتیجه مابقی تناژ تولیدی تا ۴۰ هزار تن که چیزی حدود ۱۰ هزار تن است از معادن بخش خصوصی خریداری می‌شود. وی با بیان اینکه زغال تولیدی استان سمنان و حتی گلستان در بخش معادن خصوصی به شهرها زرند و کرمان و طبس می‌رود و این برای ما خوب نیست زیرا نیاز به این زغال داریم اما باید با منابع مالی به آن سمت برویم در نتیجه از برنامه‌های ما این است که بتوانیم همه زغالی که در استان سمنان تولید می‌شود را بخریم تا برایمان شرایط بهبود پیدا کند.

طزره و کلاریس عمر بسیاری دارد

مدیرعامل شرکت البرز شرقی شاهرود با بیان اینکه معادن طزره استان سمنان عمر بسیار زیادی دارند، تاکید کرد: یکی از مشکلات ما امروز این است که معادن ما کهن سال شده‌اند دبرای مثال محدوده کلاریس از لحاظ کیفی بسیار کیفیت پایینی دارد در نتیجه استخراج آن مقرون به صرفه نیست. براتی با بیان اینکه با وجود این عدم صرفه اقتصادی با توجه به مسئولیت اجتماعی که داریم، نمی‌توانیم کارگران و نیروهای خودمان را بی‌کار کنیم در نتیجه معادن را نگه می‌داریم هر چند راندمان این منطقه و منفی باشد در نتیجه برای جبران، زغال تولیدی کلاریس را با زغالی که خریداری می‌کنیم ترکیب می‌کنیم. وی افزود: از اهدافی که ما داریم، حفظ شرایط و بهبود شرایط برای آینده است که قطعاً این اتفاق خواهد افتاد ما در شش ماه اخیر سعی کرده‌ایم که به سمت ارتقای معیشت کارگران و نیروها برویم در نتیجه سعی کرده‌ایم که به هر بهانه‌ای که شده به انها هدیه‌ای بدهیم برای مثال روز مرد، روز زن، شب یلدا، شب سال نو و... مناسبت هایی بودند که در آنها مقادیر خوبی برای کارگران واریز شد.

بهبود شرایط معدنکاران

مدیرعامل البرز شرقی با بیان اینکه شرایط کاری و زندگی معادن کاران ما در معادن خوب نیست و معدن کاران نسبت به دیگر اقشار جامعه ضعیف‌تر هستند، بیان کرد: هرچند ما تمام توان خود را برای ایمنی معادن به کار می‌گیریم اما باید اذعان کرد، کارگری که در عمق زمین کار می‌کند شرایط دشواری را به لحاظ ایمنی و مسائل کاری پشت سر می‌گذارد در نتیجه ارتقای وضعیت خوراک کارگران در معادن و وضعیت زندگی شان در دستور کار قرار گرفته است. براتی در پاسخ به سوالی درباره اعتراضات کارگری هفته‌های اخیر که با موج رسانه‌ای نیز همراه شد، تاکید کرد: برخی مسائل در رسانه‌ها مطرح شد که اصلاً واقعیت نداشت و ما فقط به قوانین حوزه پیمانکاری ابلاغی از سوی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی عمل کردیم. وی در تشریه کامل ماجرا گفت: تغییر پیمانکار نیاز به ساز و کارهای خود دارد. در شرکت برخی پیمانکارها وجود دارند که چند سالی است با ما همکاری می‌کردند و باید تمام قوانین و مقررات مرتبط با حقوق کار در آن رعایت شود در نتیجه ما هر قرار دادی که بالای ۵۰۰ میلیون تومان باشد را باید به صورت مناقصه واگذار کنیم تا عموم در آن شرکت کنند این کار صورت گرفت و در دو ماه قبل تعدادی افراد در آن شرکت کردند.

قانون را رعایت کردیم

مدیرعامل البرز شرقی با بیان اینکه طبق قانون جدید چند پیمانکاران قدیمی ما شرایط فنی شرکت در مناقصه را نداشتند، گفت: سابقاً به دلیل اینکه این قانون نبود با پیمانکاران همکاری می‌کردیم اما وقتی قانون جدید در همین چند ماه اخیر ابلاغ شده، مجبور به رعایت آن شدیم و به همین دلیل برخی پیمانکاران ما شرایط را نداشتند ما به اداره کار اعلام کردیم که پیمانکاران دو ماه وقت می‌خواهند تا شرایط را لحاظ کنند. براتی با بیان اینکه بالاخره از سوی تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان با این دو ماه موافقت شد پس ما با پیمانکار در این دو ماه تمدید کردیم در نتیجه هفت شرکت در مناقصه جدید ما حضور یافتند تا در نتیجه نفر اول مشخص شود، تاکید کرد: برخی افراد علاقمند بودند که در مناقصه جدید باقی بمانند و رایزنی کنند که بمانند و ما نپذیرفتیم چرا که خلاف قانون بود. وی افزود: بعد از این مهالفت ما بود که شرایط به سمت و سویی رفت که برخی اعلام کردند خواهند پیمانکار قبلی بماند زیرا برخی افراد منافع خاص می‌بردند. مشخص است وقتی پیمانکاری آشنایان خود را می‌آورد و ماهانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان حقوق می‌دهد با تعویض وی، برخی اعتراض خواهند کرد چرا که مناقع نمی‌برند.

برخی مشکل درست کردند

مدیرعامل البرز شرقی همچنین تاکید کرد: این افراد وقتی دیدند که نمی‌توانند شرایط پیمانکاری را تغییر دهند، اعلام کردند که باید رسمی شویم که این موضوع تابع قوانین خاص است که در مجلس نیز طرح موضوع شده و مجلس از ماه‌های قبل در حال برنامه‌ریزی آن است و اردیبهشت ماه پاسخ آن می‌آید از طرف دیگر این اعتراضات طولانی شد زیرا قول‌هایی به این کارگران داده می‌شد که منطقی نبود. براتی بیان کرد: برخی آمدند و اعلام کردند که شرکت تعاونی تشکیل دهیم که این موضوع اصلاً دست شرکت البرز شرقی نیست کسی باید خودش شرکت تعاونی تشکیل دهد و خودش در مناقصه شرکت کند لذا این اتفاقات نیفتاد و موضوعات به سمتی رفت که شرایط ناخوشایندی پدید آمد. وی افزود: ۱۰ روز معادن تعطیل شده بود با بررسی‌ها متوجه شدیم نزدیک به هفت الی هشت میلیارد تومان در همین ده روز ضرر کردیم چرا که معادن تعطیل شده بود ما امروز باید تعمیرات مجدد را انجام دهیم و در نتیجه هزینه استخراج مجدد باید پرداخت کنیم دو، سه معدن اصلاً تخریب شد زیرا نتوانستیم کاری در آنها انجام دهیم در نتیجه ما به مراجع قضائی اعلام کرده‌ایم که ادعای خسارت خواهیم کرد آن هم از کسانی که این مشکلات را پدید آوردند.

یافتن پهنه جدید

مدیرعامل البرز شرقی با بیان اینکه این شرکت در دو فهرست زیان ده و آلاینده قرار گرفته و این کار را برای ما دشوار کرده است، تاکید کرد: به تعاملاتی با مسئولان شهرداری و شهرستانی شاهرود رسیده‌ایم و شهرداری این شهر قول مساعد داده که اسناد البرز شرقی را برای ما تفکیک کند تا بتوانیم آنها را اخذ و از فهرست زیان ده‌ها بیرون بیاییم. براتی درباره آلایندگی نیز گفت: در محدوده مهماندوست دامغان البرز شرقی تنها شرکتی نیست که آنجا کار می‌کند و ۱۰ الی ۲۰ شرکت دیگر هم وجود دارند اما چرا فقط البرز شرقی باید آلاینده شود؟ کار خوبی تیم محیط‌زیست ما انجام داده‌اند و پاک‌سازی و ذخیره‌سازی انجام شده تا بتوانیم شرایط کشاورزی را در منطقه مهیا کنیم و از فهرست آلاینده‌ها خارج شویم. وی درباره مهم‌ترین برنامه آینده شرکت نیز توضیح داد: پهنه‌ای در استان گلستان وجود دارد که اگر بتوانیم مجوز آن را بگیریم می‌توانیم تا یک دهه آینده البرز شرقی را تضمین کنیم این پهنه در سفر هیات وزیران و دولت به استان سمنان مطرح شد اما نتوانستیم جوابی بگیریم اما در سفر وزیر کشاورزی به گلستان گویا قول‌های مساعدی داده شده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/3n96dr