سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
کد خبر: 27938
تاریخ انتشار: 1402/02/06 12:46
در بررسی استیضاح وزیر صمت مطرح شد

از تغییر وزیر آبی گرم نمی‌شود

بررسی درخواست تعدادی از نمایندگان مبنی بر استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در گروه صنایع و معادن در دستور کار مجلس قرار گرفت.
از تغییر وزیر آبی گرم نمی‌شود

 بنا به درخواست تعدادی از نمایندگان مبنی بر استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت بررسی این موضوع در دستور کار هفته آینده کمیسیون تخصصی صنایع و معادن مجلس قرارگرفته است. این دومین باری است که از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم، موضوع استیضاح وزیر در دستور کار مجلس قرار میگیرد.«روزگارمعدن» در گزارش امروز خود موضوع استیضاح وزیر صمت را از دید معدنیها بررسی کرده است.

ماجرای پیشنهدار

شروع ماجرای استیضاح وزیر صمت به ۷ تیرماه سال گذشته برمیگردد که رئیس مجلس در جلسه علنی اعلام کرد با وجود درخواست و امضای ۱۷ نماینده، استیضاح وزیر صمت را متوقف کرده است. وی تاکید کرد باوجوداینکه بر اساس قانون درخواست و امضای ۱۰ نماینده برای استیضاح یکی از وزرای هیات دولت کافی است و ۱۷ نماینده خواستار استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صمت هستند، اظهار داشت: از نمایندگان درخواست دارم چون دولت به دنبال اصلاح است، فرصت دوماههای به دولت بدهیم و مطمئنیم که این کار انجام میشود. در آن جلسه به موضوع تفکیک وزارت صمت اشاره شد و قالیباف دراینباره گفت: رئیسجمهوری به این نتیجه رسیدهاند که این وزارتخانه باید به دو وزارتخانه تبدیل شود و نهایتا دو وزیر به مجلس معرفی شود بنابراین این موضوع از طریق لایحه بهسرعت به مجلس داده خواهد شد. اما پس از پایان مهلت دوماهه مجلس نهتنها هیچ لایحهای از جانب دولت برای تفکیک دو وزارتخانه ارایه نشد بلکه استیضاح وزیر هم در محاق رفت تا در آبان ماه گذشته سرانجام استیضاح وزیر صمت دولت رئیسی رنگ و بوی جدی به خود گرفت و در دهمین روز این ماه پای رضا فاطمیامین برای گرفتن رای اعتماد مجدد از نمایندگان به مجلس باز شد. درنهایت دولت با وعده ساماندهی بازار خودرو، تنظیم بازار کالاهای اساسی، بهبود روند تجارت خارجی و رشد صنایع و معادن توانست وزیر محبوب ابراهیم رئیسی را در کابینه حفظ کند. هرچند امروز دلیل اصلی کشیده شدن پای وزیر به پشت میز استیضاح مشکلات حوزه خودرو است، اما معدنیها هم این موضوع را بهدقت رصد میکنند.

مشکل اصلی سیاستگذاری کلان است

محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران گفت: آنچه هماکنون اقتصاد کشور به آن نیاز دارد تغییر سیاستهای کلان است و در شرایطی که خود نمایندگان مجلس عاملی در برهمخوردگی زنجیره تولید هستند، از استیضاح وزیر صمت آبی برای رشد تولید و کاهش تورم گرم نمیشود.به گزارش معدن نامه، بهرامن گفت: مشکلات موجود در حوزههای مختلف صنعتی و معدنی باعث شده تا وزیر صمت برای دومین بار زیر تیغ تیز استیضاح نمایندگان قرار بگیرد. درواقع فارغ از اینکه عملکرد تیم اقتصادی دولت در حوزههای مختلف موردانتقاد اکثر کارشناسان و فعالان اقتصادی قرار دارد و در حوزه صنعت و معدن نیز وزیر موفق نشده است کارنامه چشمگیری از خود به نمایش گذارد، امانگاهی موشکافانه به تولید و چالشهای موجود نمایانگر، زنجیرهای درهمتنیده از سیاستگذاریها و فشارهایی است که عملا مطالبه تغییرات را تنها به یک وزیر محدود نمیکند.

تقصیر یک وزیر نیست

رئیس خانه معدنی ایران در خصوص کارنامه وزیر صمت در حوزه معدن و صنایع معدنی گفت: تجربه نشان داده تغییر یا استیضاح وزرا نمیتواند منشاء اثر باشد چراکه مشکل اصلی اقتصاد و تولید کشور افراد نیستند بلکه سیاستگذاری کلان است. وی در ادامه افزود: مشکل عمده کشور وضع اقتصادی است که با همه تلاشهایی که انجام میگیرد، مطلوب نیست و نمیتوان مشکل تورم بیش از 57 درصدی را به گردن یک وزیر انداخت. بنابراین اولویت نخست در شرایط کنونی باید کنترل تورم و بهبود وضعیت معیشت مردم باشد تا زمانی که به تورم تکرقمی نرسیم، آثار مخرب این تورم بر زندگی مردم ادامه خواهد داشت و سرمایهگذاری در کشور انجام نمیشود. مردم برای حفظ ارزش پولشان تلاش میکنند تا سرمایههایشان را تبدیل به داراییهای غیرمولد کنند و بهطور طبیعی اقتصاد کوچکتر و فقر نهادینهتر خواهد شد.

کوتاهیهای مجلسیان

بهرامن تاکید کرد: باید توجه داشت که مجلس نیز نقش نظارتی خود را به خود ایفا نکرده و در بسیاری از موارد چالشهای موجود در تولید به خود نمایندگان برمیگردد. وقتی نمایندهای با فشار بر وزراء و تنها برای دستاورد سازی در حوزه انتخابیه خود به اخذ مجوز سرمایهگذاری در زنجیرههای مختلف معدنی و فولادی اقدام میکند و هیچگونه بررسی در خصوص تامین مواد اولیه، تعادل در زنجیره و آمایش سرزمین صورت نمیگیرد. نمیتوان توقع داشت با حذف و یا تغییر یک فرد و مسئول مشکلات رفع شود.

تغییر وزیر صمت به صلاح نیست

رئیس گروه معدن اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه تغییر وزیر صمت به صلاح کشور نیست و برای تحقق وعدهها باید فرصت بیشتری به سکاندار این بخش داد، گفت: امسال برای حرکت در مسیر توسعه و بهبود اقتصادی نیاز به وحدت و همکاری بیشتر داریم تا اتفاقات خوبی برای کشور رخ دهد.به گزارش دنیای معدن، ابراهیم جمیلی اظهار داشت: سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت تنها وزیری در دولت سیزدهم است که حدود چهار ماه پیش مورد استیضاح مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و بار دیگر توانست رای اعتماد را به دست آورد.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون سابقه دوباره استیضاح از یک وزیر در مدت چهار ماه وجود نداشته است، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی که کشور به اقدامات مناسب برای مهار تورم نیاز دارد، طرح استیضاح دوباره وزیر صمت مناسب نیست.

جمیلی با اشاره به اینکه وزارت صمت بیشترین وظیفه در رشد اقتصادی را بر عهده دارد، تصریح کرد: در آغاز سال ۱۴۰۲ قرار داریم و بازار بهآرامی در حال پویایی و فعالیت است و نباید شوک ناگهانی به آن وارد شود؛ بنابراین نیاز داریم تا بازارها سمتوسوی آرامش در اقتصاد را تجربه کند که تنها با نظارت و کنترل امکانپذیر است.

شرایط مناسب نیست

رئیس گروه معدن اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی ایران اظهار داشت: شرایط برای استیضاح وزیر صنعت مناسب نیست، البته مجلس شورای اسلامی حق نظارت بر عملکرد کابینه دولت را دارد که میتواند این موضوع را از مسیرهای دیگر پیگیری کند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه معدن اتفاقات خوبی در دولت سیزدهم رخداده است، گفت: در این بخش ورود ماشینآلات موردنیاز افزایش داشته، البته به نقطه مطلوب نرسیدهایم، اما بخشی از مشکلات رفع شده است. جمیلی در مورد واگذاریها نیز اظهار داشت: میزان مزایدههای انجام گرفت و برنامهریزیها در این بخش افزایش چشمگیری داشته و در این دوره نسبت به وزرای پیشین اقدامات موثرتری به انجام رسیده است.

فرصتهایی که از دست رفت

جمیلی گفت: در این مدت جابهجایی مدیران و برنامهریزیهای جدید فرصتهای بیشماری از میان برد که نباید بار دیگر تکرار شود، از سوی دیگر در سال آخر این دوره از مجلس نباید شاهد هیجانات انتخاباتی باشیم که همین روند شرایط را برای تغییرات نامناسب میکند.

وی تاکید کرد: شرایط فعلی مبنی بر نبود مشکلات نیست، بلکه باید نیازها بیان شود و وزارت صمت درصدد رفع آن برآید، اما امسال برای حرکت در مسیر توسعه و بهبود اقتصادی نیاز به وحدت و همکاری بیشتر داریم تا اتفاقات خوبی برای کشور رخ دهد.

سخن پایانی

هنوز برخی از فعلان حوزه معدن هم بر تفکیک وزارتخانه صمت تاکید دارند و آن را اتفاق مثبتی در ایجاد تحول در بخش معدن ارزیابی میکنند. آنچه این طیف از کارشناسان بر آن تاکید دارند قرار گرفتن بخش تولید در سایه بازرگانی و بازار است که اجازه رشد را به معدن نمیدهد.

منبع:خانه ملت


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/3nr78r