دوشنبه 03 اردیبهشت 1403 - 22 Apr 2024
کد خبر: 28617
تاریخ انتشار: 1402/02/27 07:12
«روزگار معدن» گزارش می‌دهد

معدن در انتظار تحول

با حکم مهدی نیازی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و آن هم پیش از تفکیک وزارت صمت، امیر خرمی‌شاد به عنوان ریاست هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) منصوب شد.
معدن  در انتظار تحول

این در حالی است که وجیه‌اله جعفری از آبان ماه 1399 از شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران راهی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) شد و در کارنامه خود سمت‌هایی همچون معاونت معدنی وزارت صمت را هم داشت. به گزارش «روزگار معدن»، مراسم تکریم و معارفه  رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با حضور شهاب جنابی مدیر‌کل حوزه وزارتی وزارت صمت، رضا محتشمی‌پور معاون معادن و فراوری مواد وزارت صمت، علی رضا شهیدی رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، محمد رضا بهرامن رییس خانه معدن ایران و جمعی از روسای تشکل‌ها و مدیران شرکت‌های معدن صنایع معدنی برگزار شد.
درحالی جعفری مجبور به ترک ایمیدرو شد که در در یکسال اخیر نقدهای زیادی نسبت به وی و عملکرد ایمیدرو وارد بود. بخش معدن و صنایع معدنی با مشکلات زیادی مواجه است که ایمیدرو به عنوان سازمان توسعه‌ای می‌تواند در حل آنها نقش‌آفرین باشد. کافی است کمی به عقب برگشته و ایمیدرو را در دهه 90  بررسی کنیم. هرچند در آن دوره امضا برجام به کمک این سازمان آمد و رفت‌وآمدها به ایمیدرو افزایش پیدا کرد، اما شاهد اجرایی شدن پروژه‌هایی بودیم که سال در انتظار جذب سرمایه و شروع کار بودند. شاید 7 طرح فولادی از مهم‌ترین اتفاقات آن دوره بود که شاهد افتتاح آنها بودی، پروژه‌هایی که سال‌ها بلاتکلیف بودند. مثال دیگر بوکسیت گینه است که با پیگیری‌های ایمیدرو توانست برای 20  سال دوم تمدید شود تا با بتوان با انجام مطالعات فنی اقتصادی  نیاز صنعت آلومینیوم به ماده اولیه را تامین کرد. این پروژه تقریبا 20  سال اول خود را بدون هیچ اقدامی از دست داد و امروز صنعت آلومینیوم کشور با مشکلات بسیاری در زمینه تامین مواد اولیه مواجه است. درواقع دهه 90  را باید یکی از دوران های طلایی ایمیدرو بدانیم که در انتهای آن سکان هدایت به دست جفری افتاد و او از شرکت تهیه  و تولید مواد معدنی به ایمیدرو آمد. انتظار بر آن بود تا جعفری با توجه به کارنامه معدنی‌ای که در اختیار دارد، بتواند گره‌های موجود در بخش معدن را باز کرده و مسیر را برای توسعه هر چه بیشتر فراهم کند. اکتشاف از حلقه‌های مفقود بخش معدن است که همچنان بر عقب‌ماندگی در آن تاکید می‌شود. نگاه معدنی جعفری می‌توانست راهگشای این مشکل باشد تا اکتشافات در بخش معدن بیش از گذشته توسعه پیدا کند. اما عملکرد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از آبان 1399 تا به امروز نشان می‌‌دهد بخش معدن چندان توفیقی در دوره جعفری کسب نکرد.
حل مشکلات زیرساخت که بخش معدن و صنایع معدنی گرفتار آن است از دیگر گره‌هایی است که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در این دوره نتوانست در گشایش آن چندان راهکاری ارائه دهد. اما بخش دیگر مشکلات به افزایش تعامل میان بخش خصوصی و دولت برمی‌گردد که این بار فعالان بخش خصوصی به جای ایمیدرو مستقیم به سراغ معاونت معدنی و فرآوری مواد وزارت صمت رفتند. همین اتفاق توانست بیش از پیش تعاملات میان ایمیدرو و فعالان بخش خصوصی را کاهش دهد. درواقع ایمیدرو در این دوره به دلیل روحیه محافظ کاری جعفری بیشتر به اقدامات مدیریت و کارهای روتین پرداخت تا چندان درگیر مشکلات بخش معدن نشود. اما حالا با تصمیم نیازی و حضور امیر خرمی شاد در جایگاه ریاست هیات عامل شاید کمی شرایط تغییر کند. معاونت برنامه‌ریزی ایمیدرو که پس از چند سال راهی هیات‌‌مدیره شد حالا سکان هدایت این مجموعه را به دست گرفته است. بدون‌شک برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود در بخش معدن را به واسطه ایمیدرو حل کند. اما شاید اصلی‌ترین اقدام اولویت‌بندی مشکلات و شروع کار اجرایی برای حل آن باشد. همان‌طور که اشاره شد اکتشافات از اصلی‌ترین مشکلات بخش معدن است که حالا صنایع پایین‌دستی را گرفتار کرده و اگر روند به حالت فعلی پیش برود بدون‌شک در سال‌های پیش‌رو در بسیاری از حوزه‌های معدنی نیازمند واردات مواد اولیه خواهیم بود.  
توسعه اکتشافات به کمک بخش خصوصی می‌تواند این مشکل را حل کند. امروز بخش خصوصی نشان داده اگر دولت بسترهای حضورش را فراهم کند توسعه را با سرعت بالایی پیش می‌برد و این موضوع باید در دستور‌کار ایمیدرو در این دوره باشد. همان‌طور که اشاره شد باید ایمیدرو به کمک بخش خصوصی برخی از اقدامات را اجرایی کند و این بعنی باید تعاملات این دو در دوره جدید پیش‌رو بیش از گذشته شود. تامین زیرساخت‌های انرژی به ویژه برق و گاز از مشکلاتی است که نمی‌توان از کنار آن راحت عبور کرد. امروز صنعت فولاد به دلیل کمبود برق و گاز در تحقق برنامه‌های تولیدی خود با مشکل مواجه شده که میزان ارزآوری را کاهش داد . در نتیجه باید پروژه‌های این حوزه با جدیت بیشتری پیش برود. در کنار آن برنامه‌ریزی برای عناصر استراتژیک از مهم‌ترین موضوعاتی است که نمی‌توان از آن غافل بود، امروز اشتهای بازارهای جهانی در باره مواد معدنی رو به تغییر است و نباید این فرصت  را از دست داد. ایمیدرو می تواند با نقشه راهی فنی و کارشناسی شده این مهم را پیش برده و به نتایج خوبی دست پیدا کند.
اما شاید یکی از مهم‌ترین موضوعات به پیشانی این سازمان یعنی روابط‌‌عمومی باز گردد که باید تغییراتی در آن اعمال شود. یکی از نقاط ضعف مدیریت گذشته به عدم ارتباط با رسانه‌ها بازمی‌گشت. جعفری چندان مدیر رسانه‌ای نبود و همین موضوع بارها مورد نقد قرار گرفت. هرچند در این دوره سفرهای معدنی با حضور خبرنگاران اجرا شد اما ارتباط مدیران سازمان و شخص ریاست هیات عامل چندان با رسانه‌ها قوی نبود. این در حالی است که چنین ارتباط‌هایی می‌تواند به شناسایی گلوگاه‌‌ها و رسانه‌ای شدن اتفاقات رخ داده کمک کند. با توجه به آنکه پیشتر خرمی‌شاد خود در بدنه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) حضور داشته و تعاملات خوبی با رسانه‌ها داشت، انتظار می‌رود تیم روابط‌عمومی با نگاه تخصصی‌تر کار خود را در این دوره انجام دهند. فراموش نکنیم روابط‌عمومی در هر سازمان پل ارتباطی میان آن سازمان و رسانه‌ها است و اگر سازمانی این پل ارتباطی را قطع کند چندان در عملکرد خود موفق نخواهد بود.


سخن پایانی


به هر حال تغییرات در رده‌های معاونان پس از رفتن فاطمی امین از وزارت صمت و تاکید مجلس شورای اسلامی بر تفکیک این وزارتخانه به سرپرستی نیازی با رفتن جعفری کلید خورد.  البته مشخص نیست پس از این تفکیک و آمدن وزیر جدید برای وزاتخانه صنایع و معادن آیا خرمی‌شاد در این سمت باقی خواهد ماند یا نه، اما مسئله توسعه بخش معدن با نگاه تخصصی است. امروز بخش معدن ایران با توجه به ظرفیت‌های تحت اختیار نیازمند نگاه کارشناسی است تا بتواند بارفع موانع بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها را افزایش دهد. در غیر این صورت جبران این زمان از دست رفته مانند جبران اقدامات در حوزه اکتشافات سخت خواهد بود. امروز کشورهای معدنی در مسیر معدنکاری هوشمند در حرکت هستند و ما با توجه به تحریم‌های وضع شده علیه کشور و همچنین برخی تصمیمات غیر‌کارشناسی و اشتباه باعث شدیم تا از سرعت این توسعه کم شده و برموانع اضافه شود. حال باید دید در دور جدید فعالیت‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) چه اتفاقاتی در انتظار بخش معدن و صنایع معدنی کشور است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/3qdarp