یک‌شنبه 26 فروردین 1403 - 14 Apr 2024
کد خبر: 28447
تاریخ انتشار: 1402/02/23 04:56

3 دهه انتظار برای بهره‌برداری از معادن چرام

۳۰ سال از وعده دولتی‌ها برای بهره‌برداری از معادن فسفات و آهک هیدارته چرام می‌گذرد اما همچنان خاک محرومیت بر رخت و بخت مردم این دیار نشسته است.
3 دهه انتظار برای بهره‌برداری از معادن چرام

به گزارش تسنیم، با توجه به خروج فله‌ای بوکسیت سرفاریاب از یک طرف و همچنین وعده‌های چندین ساله راه‌اندازی معدن فسفات و کارخانه آهک هیدارته چرام که پس از پیشرفت ۶۰ درصدی در سال ۱۳۹۸ رشد چشمگیری نداشته و بازتاب این مسائل در رسانه‌های استان و فضای مجازی موجب شد که وجیه‌اله جعفری معاون وزیر صمت و جمعی از مسئولان کشوری به همراه نماینده کهگیلویه بزرگ و تعدادی از مسئولان استانی و شهرستانی با حضور در باغ عمران چرام جلسه‌ای در خصوص این معادن برگزار کنند.
سید عبدالرحمان توفیقیان، فرماندار شهرستان چرام در ابتدای این نشست با اشاره به اجرای زیرساخت‌های پروژه فسفات اظهار کرد: عملیات اجرایی آبرسانی در سه با پیشرفت فیزیکی بیش از ۴۰ درصد در حال اجراست و تا اول تیرماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.وی افزود: خط انتقال گاز کار شده و پیمانکار در مرحله احداث ایستگاه تقلیل فشار گاز با ۱۵درصد پیشرفت فیزیکی است و این پروژه هم در تیرماه امسال پایان می‌یابد. توفیقیان گفت: خط ۳۳ کیلوولت دو مداره هوایی برق رسانی به کارخانه آهک هیدراته بطول ۱۴ کیلومتر با ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است. حجت‌الاسلام سید محمد موحد، نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، لنده و چرام در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: آهک هیدارته براساس آنچه به بنده وعده داده‌اید باید به لطف خدا و خدمات دولت انقلاب امسال به بهره‌برداری برسد. وی افزود: در بحث فسفات همه مجموعه‌های استانی و شهرستانی پای کارهستند تا همکاری کنند که این پروژه سامان اساسی و جدی بگیرد و موانع آن مرتفع شود. احسان عسکری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست افزود: در دولت سیزدهم جاده دسترسی فسفات چرام به‌طول هفت و نیم کیلومتر که فاز اول احداث شده و امیدوارم مابقی آن نیز انجام شود. وی ادامه داد: در معدن فسفات چرام ۸۱میلیون تن ذخیره قطعی دارد که برای سال‌های زیادی می‌تواند ماده معدنی را که از خارج وارد می‌کنیم برای کشور تامین کند. عسکری با بیان اینکه آهنگ پیشرفت احداث کارخانه آهک هیدراته باید تقویت شود، تاکید کرد: باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که این پروژه حداکثر تا دی ماه امسال باید به بهره‌برداری برسد. جاویدان محسنی، مدیرعامل گروه تخصصی معدنی در هلدینگ غدیر در این جلسه گفت: معدن فسفات یکی از بزرگ‌ترین ذخیره‌گاهای کشور اما با عیار پایین است و یکی از دلایلی که در سالیان گشته در آن فعالیتی وجود نداشته نرخ پایین آن بوده است. وی افزود: یک دستگاه حفاری مختص به این معدن خریداری و در حال انجام کار است و چون معدن فسفات چرام ۶۷ کیلومتر مربع است و به همین دلیل باید تا پایان عملیات حفاری در آن انجام شود. وجیه‌اله جعفری، مدیرعامل ایمیدرو گفت: معدن فسفات چرام نوع تشکیل آن با جاهای دیگر متفاوت است یعنی این فسفات به صورت رسوبی تشکیل شده و سایر جاها به صورت آذرین که تکنولوژی استحصال این نوع فسفات یعنی رسوبی وجود ندارد و برای رسیدن به آن زمان لازم است. وی افزود: به محض طراحی و مهندسی که تا پایان سال انجام می‌شود باید احداث کارخانه بلافاصله انجام شود. مدیرعامل ایمیدرو گفت: در رابطه با کارخانه آهک هیدراته که چند سال است بنا به دلایل مختلف به تعویق افتاده است که دلیل آن به خاطر افزایش نرخ‌هایی بود که اتفاق افتاد و پیمانکار کارش را انجام نداد و زمانبر بودن خلع ید پیمانکار بود، باید با پیمانکار جدید برنامه زمانبدی را مشخص کنیم. جعفری با بیان اینکه اولویت استخدام با مردم منطقه است، افزود: شرکت هایی که در این منطقه هستند در صورتی که برای آموزش افراد نیاز به دوره دارند این دوره با هزینه وزارت صمت انجام می‌شود پس در خصوص جذب سعی کنند که بومی بودن در اولویت قرار گیرد.


سخن پایانی


 هر چند طبق روال سنوات گذشته در یک سال منتهی به انتخابات مجلس با فشار نمایندگان سفرهای وزرا و معاونان به مناطق حوزه‌های انتخابیه افزایش می‌یابد و این سفرها بیشتر رنگ و بوی انتخاباتی دارد اما امیدواریم که در این سفر حداقل به بخشی از وعده‌های داده شده عمل شود. از مجلس چهارم شورای اسلامی تاکنون که مجلس سیزدهم در ماه‌های پایینی آن بسر می‌برد متاسفانه وعده و شعار بهره‌برداری از معدن فسفات چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد همچنان بر زمین مانده و فقط در حد شعار و حرف باقی‌مانده است. مسئولان حوزه معدن در وزارت صمت در دولت‌های مختلف هرگاه که از این معدن بازدید کردند به مردم شهرستان چرام وعده راه‌اندازی دادند اما همین که از آن منطقه خارج می‌شدند انگار اصلا معدنی وجود نداشته که بخواهند بهره‌برداری کنند. واقعیت داستان معدن فسفات چرام این است که مردم شهرستان چرام از راه‌اندازی این معدن مایوس شده‌اند و امیدی به هیچ مسئول و نماینده مجلسی دیگر ندارند همه آنانی که آمدند و رفتند و می‌آیند راجع به مواد معدنی و فرآورده‌های آن یه جمله مشترک دارند و آن جمله این است که عیار مواد فسفاتی در معدن فسفات چرام پایین است و تکنولوژی استخراج از آن در ایران وجود ندارد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/3zk95j