سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
کد خبر: 29023
تاریخ انتشار: 1402/03/13 06:42

رکود در کمین بازار مس و سنگ‌آهن

با توجه به داده‌های منتشر شده، بازار فلزات اولیه مانند مس و سنگ آهن در تابستان با رکود مواجه خواهند شد زیرا تقاضای محصولات فولادی در چین کاهش می‌یابد.
رکود در کمین بازار مس و سنگ‌آهن

به گزارش آرتان پرس، کنفرانس‌های بزرگ که اغلب جو بازارها را متبلور می‌کنند پیش‌بینی کرده‌اند که احتمالا نرخ مس به زیر ۸۰۰۰ دلار در تن سقوط کرده و سنگ آهن در جنوب چین ۱۰۰ دلار در هر تن معامله خواهد شد. باید توجه داشت که این پیش‌بینی پس از گردهمایی شرکت‌های فلزی در هنگ کنگ و سنگاپور انجام شد تا وضعیت نامطلوب تقاضای جهانی و بهبود چین را بررسی کنند.

بررسی بازارهای فلزات اولیه

وضعیت نامطلوب تقاضای جهانی می‌تواند به مدت چند ماه برای مواد خامی که به اقتصاد قدیمی متکی هستند، آسیب رسان باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش ساخت‌وساز ساختمان‌های جدید در چین که معمولا در سه ماهه دوم سال اتفاق می‌افتد، تحت تأثیر وضعیت نامطلوب تقاضای جهانی قرار گرفته است و به زودی با کسادی تابستان جایگزین خواهد شد. به نقل از چندین منبع خبری بخش تولید محصولات فولادی در چین نیز درحال‌حاضر تحت تاثیر وضعیت نامطلوب تقاضای جهانی قرار گرفته و اقتصاد جهان با رکود مواجه شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش نرخ بهره و دلار قوی تر مانند یک عامل منفی بر روی کالاهایی که به دلار قیمت‌گذاری می‌شوند، تاثیر می‌گذارد. در این میان معامله گران گزارش دادند بلاتکلیفی که بازارها را فراگرفته است نوعی تنفر از سرمایه‌گذاری را نیز به وجود آورده است. باید توجه داشت که این بلاتکلیفی از منابع بسیاری نشأت می‌گیرد، این منابع شامل جنگ در اوکراین، بن بست سقف بدهی ایالات متحده و احتمال یک انتخابات ریاست جمهوری تلخ در سال آینده و همچنین روابط پرخاشگرانه واشنگتن با پکن می‌باشد. به نقل از چندین منبع خبری، در کشور چین که بزرگترین مصرف‌کننده فلزات است، اهداف رشد متوسط تعیین شده توسط دولت مرکزی نتوانسته است تقاضا را تحریک کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار املاک همچنان یک نگرانی عمده دارد و سطح چشمگیر بدهی دولت محلی در این بازار مشاهده شده است. همچنین تحلیل گران بازار اعلام کردند اگر پکن علاقه بیشتری برای به کارگیری محرک‌های بیشتری داشته باشد، می‌‌تواند مس و سنگ آهن را نجات دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد کمبود نسبی مس و نقش محوری آن در انتقال انرژی، تاثیر مهمی در هر گونه کاهش کوتاه مدت ایجاد می‌کند. باید توجه داشت که گروه Goldman Sachs هنوز هم پیش‌بینی می‌کند که نرخ مس تا ماه می‌سال آینده به ۱۰۰۰۰ دلار در هر تن برسد. این در حالی است که یکی از مدیران یک شرکت بازرگانی مستقر در چین اعلام کرد ممکن است پنج سال طول بکشد تا تقاضای فولاد چین که بزرگترین محرک نرخ سنگ آهن است، به طور قابل توجهی بهبود یابد.

بررسی میزان کاهش تولید در فلزات اولیه

فعالان بازار اعلام کردند چین که تا حد زیادی بزرگترین تولید‌کننده فولاد جهان است، احتمالا امسال در راستای اهداف اقلیمی خود دوباره تولید خود را کاهش خواهد داد. طبق گزارش انجمن جهانی فولاد، تولید جهانی فولاد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است. گروه صنعتی Capital Economics در یادداشتی اعلام کرد که تولید محصولات فولادی چین در سال ۲۰۲۳ همچنان ۴.۱ درصد بیشتر از سرعت تولید در چهار ماه نخست سال گذشته است، بنابراین حتی پس از تعدیل نرخ فولاد در آوریل، به وضوح زمینه برای کاهش بیشتر تولید در چین وجود دارد.  به نقل از برخی تاجران، کاهش تولید محصولات فولادی در چین یک تهدید مستقیم برای مصرف سنگ آهن می‌باشد. از آنجایی که اقتصاد چین باعث کاهش تولید فولاد می‌شود، میزان تقاضا برای سنگ آهن کاملا به این بستگی دارد که سایر کشورهای در حال توسعه با چه سرعتی می‌توانند سهم خود را از تقاضا در مسیر شهرنشینی افزایش دهند. همچنین باید توجه داشت که برخلاف مس، نیاز جهان به کربن زدایی چالش‌های خاص خود را برای سنگ آهن و فولاد ایجاد خواهد کرد. در این میان معامله گران گزارش دادند بیشتر بحث در مورد بازارهای آهن در سنگاپور در هفته گذشته بر گسترش فولاد سبز و روش‌های تولید فولاد با حداقل کربن متمرکز شده است که به عیارهای بالاتر سنگ آهن نیاز دارند. در نتیجه این امر احتمالا باعث افزایش نرخ مواد با کیفیت بهتر می‌شود و نرخ سنگ معدنی را که معمولا استخراج شده و در مبادلات آتی معامله می‌شود، کاهش می‌دهد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/3zkk5j