دوشنبه 03 اردیبهشت 1403 - 22 Apr 2024
کد خبر: 28872
تاریخ انتشار: 1402/03/02 08:00
افزایش زیرساخت‌های فرآوری باتری لیتیوم یونی در آمریکا

دور ریختنی‌های دوست‌داشتنی

ایالات‌متحده امریکا نسبت به توانایی‌های خود در تولید و فرآوری باتری‌های لیتیوم‌یونی کندتر عمل می‌کند. همین مسئله در کسری قریب‌الوقوع گسترده در عرضه لیتیوم امریکا که برای تامین تقاضای وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) مورد نیاز است، تاثیرگذار خواهد بود.
دور ریختنی‌های دوست‌داشتنی

به گزارش فلزات‌ آنلاین، برخی شرکت‌های کوچک و متوسط در هشتمین کنفرانس «Mining Finance» در نیویورک امریکا، دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را در مورد روند عرضه و تقاضای لیتیوم در روز سه‌شنبه ۹می‌۲۰۲۳ اعلام کردند. دیوید فاور، یکی از بنیان‌گذاران و مدیران ارشد در شرکت «Blue Whale Materials»، در کنفرانسی با موضوع تامین نسل بعدی مواد معدنی حیاتی و ایجاد تاسیسات جدید برای تولید فلزات موجود در باتری‌ها، بیان کرد: درحال‌حاضر باتری‌های لیتیوم‌یونی از طریق برنامه‌های نظارتی و یارانه‌هایی که به شرکت‌های باتری‌سازی و همچنین فعالان حوزه زباله‌های الکترونیکی پرداخت شده است، تامین می‌شود. پس از جمع‌آوری باتری‌های لیتیوم‌یونی دور ریختنی، می‌توان آنها را با بازیافت و فرآوری فلزات موجود در آن همچون لیتیوم، نیکل و کبالت دوباره در زنجیره تامین مواد اولیه تولید باتری‌ها استفاده کرد. ارین سندرز، معاون ارشد ارتباطات تجاری در شرکت «Piedmont Lithium» در این کنفرانس، عنوان کرد: برخی مشتریان، سوال‌هایی درباره میزان بازیافت این باتری‌های دورریختنی ارائه کرده‌اند. برخی دیگر از این مشتریان هنوز از امکان بازیافت این نوع باتری‌ها اطلاعی ندارند. حتی آنها نمی‌دانند که فلزات موجود در این باتری‌ها تجزیه نمی‌شوند. دیوید فاور با توجه به تعداد بالای باتری‌های لیتیوم‌یونی دور ریختنی در محیط زندگی انسان‌ها، درحال‌حاضر فرصت برای توسعه زنجیره تولید این نوع از باتری‌ها فراهم است. وی افزود: در دو جبهه می‌توان به حجم بالای باتری‌های دور ریختنی اشاره کرد. جبهه اول مربوط به باتری‌های تولیدشده توسط سازندگان تجهیزات اصلی است که به دو دسته باتری‌های ضمانت‌دار و باتری‌های معیوب که فراخوان جمع‌آوری آنها توسط خود این شرکت‌های تولیدکننده به منظور اصلاح منتشر می‌شود، تقسیم می‌شوند. جبهه دوم مربوط به باتری‌های مورد استفاده در خودروهای الکتریکی است که پس از مصرف، نهایتا سر از مراکز جمع‌آوری قراضه‌ها در می‌آورند. فاور تاکید کرد: باید به دنبال افزایش ارزش این مواد بازیافتی بود. درحال‌حاضر شبکه‌هایی برای تسهیل زیرساخت جمع‌آوری باتری‌های دور ریختنی در صنعت خودرو طراحی شده است. در عین حال تعداد بسیار زیادی از این باتری‌ها هنوز وارد چرخه بازیافت نشده‌اند اما طی سه تا چهار سال آینده که زمان بازیافت آنها فرا برسد، باید زیرساخت‌های لازم برای بازیافت خیل عظیم این باتری‌های دور ریختنی فراهم شود. وی خاطرنشان کرد: با وجود هدف‌گذاری خودروسازان به منظور تولید محصولات زیست‌پایشی و بازیافت قراضه‌ها، هنوز فضایی برای روند رو به رشد بیشتر آن و تبدیل این باتری‌ها به عناصر ساختاری در خودروهای الکتریکی وجود دارد. فاور در ادامه تصریح کرد: امکان جداسازی این باتری‌ها از محصولات پیش‌تر وجود داشت اما به دلایل ایمنی، هم‌اکنون این محصولات به باتری‌های جدانشدنی مجهز شده‌اند. ضمن اینکه قابلیت بازیافت باتری‌های جدانشدنی حتی در پنج اولویت اول تولیدکنندگان که هنگام طراحی خودروهای الکتریکی در نظر می‌گیرند، نیست.


پیش‌بینی افزایش تقاضا برای هیدروکسید لیتیوم


ارین سندرز طی گزارشی مطرح کرد که انتظار می‌‍رود تقاضا برای هیدروکسید لیتیوم در ایالات متحده امریکا تا سال ۲۰۳۰، به ۷۱۵ هزار تن در سال افزایش یابد. داده‌های ارائه‌شده از سوی وی نشان می‌دهد که با ظرفیت فعلی ۱۷ هزار تنی در سال، به اضافه ظرفیت برنامه‌ریزی‌شده ۱۸۰ هزار تنی در سال، منجر به کمبود ۵۱۸ هزار تنی هیدروکسید لیتیوم خواهد شد. به عبارت دیگر، طبق این گزارش انتظار می‌رود کارخانه‌های تولید باتری ایالات متحده امریکا به بیش از ۴۰ برابر ظرفیت فعلی هیدروکسید لیتیوم نیاز داشته باشند. دیوید فاور اعلام کرد: فلزات موجود در باتری‌ها اگر به روش درست استخراج و پالایش شوند، امکان استفاده مجدد از آنها در تولید باتری‌ها وجود دارد. تولیدکنندگان تجهیزات اصلی و تولیدکنندگان باتری‌ها با بررسی منحنی‌های تقاضا، سعی در کنترل و ایجاد تعادل در فراهم‌سازی مواد اولیه و مواد معدنی حیاتی در زنجیره تامین دارند. سندرز در ادامه عنوان کرد: کسری حجم عرضه لیتیوم به سرمایه‌گذاری قابل‌ توجهی در توسعه منابع لیتیوم در صنایع بالادستی به منظور تولید باتری نیاز دارد. بازیافت باتری نیز در بسیاری از سطوح مهم خواهد بود اما حتی زمانی که این سیستم بازیافت به طور کامل در سال‌های آینده توسعه یابد، هنوز نیاز قابل‌ توجهی به استخراج مواد لیتیومی برای تامین حجم تقاضا در زنجیره‌های تامین خودروهای الکتریکی و باتری در ایالات متحده امریکا وجود خواهد داشت. در همین رابطه، شرکت «Piedmont Lithium» با شرکت تسلا و شرکت «LG Chem» قراردادهای فروشی را امضا کرده است تا به آنها کنسانتره اسپودومن با خلوص بالا که حاوی لیتیوم به منظور تولید باتری‌های لیتیوم‌یونی برای خودروهای الکتریکی است را عرضه کند. به عنوان مثال، وقتی محموله مورد نیاز شرکت «LG Chem» به این شرکت ارسال می‌شود، این شرکت جهت دریافت عوارض گمرکی آن را به چین می‌فرستد. به همین دلیل باید تولید هیدروکسید لیتیوم در ایالات متحده امریکا هرچه سریع‌تر راه‌اندازی شود. در همین راستا، شرکت «Piedmont Lithium» چهار پروژه معدن اسپودومن را در کشور غنا و استان کبک کانادا و ایالت‌های تنسی و کارولینای شمالی امریکا راه‌اندازی می‌کند. پروژه استان کبک کانادا با نام «North American Lithium»، یک پروژه‌ توسعه‌ای است که به طور مشترک توسط شرکت‌های «Piedmont» و «Sayona Mining» مدیریت می‌شود. سندرز اظهارکرد: از ماه مارس ۲۰۲۳، دوباره فعالیت این پروژه آغاز شده و این‌ بار تمرکز آن بر تولید کنسانتره اسپودومن است. شرکت «Blue Whale Materials» درصدد است حداقل پنج واحد بازیافت باتری لیتیوم‌یونی در ایالات متحده امریکا و اروپا با سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیون دلاری شرکت «Ara Partners» بسازد. طبق گزارش فاور، نخستین واحد بازیافت در ایالات متحده امریکا، در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ با ظرفیت فرآوری بیش از ۱۴ هزار تن در سال مواد اولیه جهت تولید باتری، فعالیت خود را آغاز خواهد
کرد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/45rr5q