سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
کد خبر: 28954
تاریخ انتشار: 1402/03/08 06:26

کارگران در انتظار آغاز به کار معدن زغال‌سنگ سنگرود

به گفته کارگران سابق معدن زغال‌سنگ سنگرود با وجود برگزاری مراسم بازگشایی این معدن از سوی بخش خصوصی؛ هنوز فعالیت این واحد معدن آغاز نشده و جوانان بیکار و جویای‌ کار منطقه منتظر شروع به‌‌کار هستند.
کارگران در انتظار  آغاز به کار معدن  زغال‌سنگ سنگرود

به گزارش ایلنا، تعدادی از کارگران سابق معدن زغال‌سنگ سنگرود در واحد زغال‌سنگ البرز غربی از وضعیت نامعلوم این واحد معدنی بعد از برگزاری مراسم بازگشایی آن از سوی بخش خصوصی و با همراهی مسئولان استانی انتقاد کردند. یکی از کارگران سابق معدن زغال‌سنگ سنگرود در این‌باره گفت: قرار بود بعد از مراسم افتتاحیه که در تاریخ ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۱ برگزار شد، این واحد تولیدی که بعد از ۸ سال تعطیلی به بخش خصوصی واگذار شده است؛ سریعا با جذب کارگران سابق و نیروی کار جدید فعالیت تولیدی خود را از سر بگیرد که این اتفاق هنوز عملی نشده است. به گفته وی، معدن زغال‌سنگ سنگرود که در منطقه فاراب شهرستان رودبارواقع شده، از اواخر دی ماه سال۹۳، به بهانه غیراقتصادی بودن با حدود ۳۷۰ کارگر و کارمند تعطیل اعلام شد. وی در توصیف وضعیت کارگران بیکار شده این واحد معدنی افزود: همه کارگران قراردادی شاغل در این واحد معدنی بازنشسته و فقط تعدادی کمی باقی مانده‌اند که در معادن سایر استانها شاغل شده تا به بازنشستگی برسند. به گفته این فعال کارگری، معدن سنگرود بزرگ‌ترین واحد معدنی تولید زغال‌سنگ استان گیلان به حساب می‌آید که سال‌هاست فعالیت این واحد معدنی به بهانه غیراقتصادی بودن، متوقف شده است.
 البته هرچند وقت یکبار از سوی مسئولان استانی و شهرستانی خبرهایی مبنی‌بر بازگشایی معدن سنگرود و شروع به‌کار کارگران دیده می‌شود اما در واقعیت خبری نیست. وی گفت: در سال‌های گذشته تجمعاتی در اعتراض به بلاتکلیفی این واحد معدنی و کارگران در مقابل نهادهای مختلف برگزار شد. دلیل اعتراض چندساله کارگران این معدن بلاتکلیفی وضعیت معدن، معوقات مزدی و مطالبات کارگران بازنشسته‌ای بود که هنوز بعد از گذشت ۸ سال پیگیری از سازمان تامین اجتماعی و سازمان ایمیدرو برآورده نشده است. این کارگر معدن زغال سنگ سنگرود با اشاره به اینکه مسئولان باید به وضعیت این معدن و اشتغال کارگران منطقه توجه بیشتری کنند، در ادامه افزود: جدا از این موارد شرایط ایمنی معدن سنگرود بعد از ۸ سال تعطیلی با توجه به خطرات جدی کار در آن، اصلاً مناسب نیست و باید قبل از هر اقدام استخراجی (به سیستم تهویه، گازسنج، کپسول‌های خودنجات، آمبولانس و تجهیزات آتش نشانی و سایر امکانات) تجهیز شود. به گفته وی، این معدن تنها نقطه عطف اقتصادی دو منطقه «فاراب» و «خورگام» در شهرستان رودبار گیلان است و زمانی بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ کارگر در خانه‌های سازمانی با همه امکانات رفاهی، تفریحی در این معدن‌کار می‌کرده‌اند اما با خصوصی‌سازی آن نه‌تنها تعداد کارگران به مرور به ۳۷۰ کارگر تقلیل یافت بلکه این معدن با همه امکاناتش به بهانه‌های مختلف مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در عین حال در جریان حادثه انفجار یکم تیرماه سال ۱۳۷۶ معدن زغال‌سنگ سنگرود که تعداد ۲۰ کارگر کشته و ۵۰ نفر دیگر دچار سوختگی جدی شدند، مردم منطقه هنوز داغدار این اتفاق تلخ هستند. بنابراین از مسئولان تقاضا داریم برای شروع به‌کار این معدن اقدام عاجل کنند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/4bee59