پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 28906
تاریخ انتشار: 1402/03/06 05:48

دست بالای خریداران در بازار میلگرد

ریزش نرخ میلگرد پس از چندین هفته متوالی در روزهای گذشته متوقف شد تا این بار در بورس فلزات لندن، بندر شانگهای و بازار آزاد اصفهان خریداران دست بالا را بگیرند.
دست بالای خریداران در بازار میلگرد

نرخ میلگرد در طول ۴۰ روز بیش از ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده بود و اکنون در نزدیک یک کف قیمتی مهم به ثبات رسیده است. به گزارش ایراسین، نرخ جهانی میلگرد در مدت ۴۰ روز بیش از ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد ولی در روزهایی که انتظار می‌رفت میلگرد با شکستن یک کف قیمتی دیگر به روند نزولی خود ادامه‌ دهد، افزایش تقاضا در بورس فلزات لندن، کاهش موجودی در انبارهای بندر شانگهای و رشد نرخ ارز در بازار آزاد داخلی با افزایش نرخ میلگرد همراه بود. اگرچه هنوز روند قیمتی میلگرد صعودی نیست و احتمال ریزش بیشتر قیمت‌ها وجود دارد ولی حفظ کف‌های قیمتی مهم در بازار میلگرد فعالان را به آینده بازار امیدوار کرده‌است.

افزایش تقاضا در بورس فلزات لندن


قیمت هر تن میلگرد در بورس فلزات لندن در مدت ۴۵ روز با ریزش ۲۰ درصدی از سطح ۷۶۰دلار تا ۶۱۰ دلار کاهش پیدا کرد ولی افزایش تقاضا در کانال ۶۰۰ دلار باعث حفظ این کف شد و نرخ هر تن میلگرد تا بیش از ۶۳۰ دلار افزایش پیدا کرد. در آخرین روز معاملاتی بورس فلزات لندن نرخ میلگرد با افزایش عرضه‌ها به سطح ۶۲۰ دلار برگشت ولی فعالان بازار معتقدند خریداران اجازه از دست رفتن کف قیمتی ۶۰۰ دلار را نخواهند داد. در صورت کاهش نرخ میلگرد به کمتر از ۶۰۰ دلار احتمال نصف شدن نرخ میلگرد وجود دارد.

کاهش موجودی بندر شانگهای


ریزش نرخ میلگرد در بازار بندر شانگهای ۵روز پس از بورس فلزات لندن آغاز شد تا نرخ هر تن میلگرد در مدت ۴۰ روز با بیش از ۲۰درصد کاهش از هر تن ۴۳۷۴ یوان به ۳۴۴۴یوان برسد ولی در این سطح با افزایش تقاضا تا سطح ۳۶۹۰ یوان رشد کرد. نرخ میلگرد در بندر شانگهای در طول ۴۰ روز ریزش، گاهی صعودی بود ولی هرگز مانند روز گذشته رشد نکرد، به همین دلیل فعالان بازار به پایان روند نزولی میلگرد امیدوارند. ضمن اینکه داده‌های آماری از کاهش موجودی میلگرد در بنادر شانگهای خبر می‌دهد. کاهش موجودی در انبارهای بندر شانگهای به معنای افزایش تقاضا و ظرفیت رشد قیمتی میلگرد است.

دلار به یاری نرخ میلگرد آمد


افزایش نرخ میلگرد در بازارهای جهانی از یک طرف و رشد نرخ دلار در بازار غیررسمی از طرف دیگر باعث شد تا نرخ میلگرد در بازار آزاد اصفهان شرایط ایده‌آلی پیدا کند.  اکنون میانگین نرخ هر کیلوگرم میلگرد ۱۴ در بازار آزاد بیش از ۲۷ هزار تومان است در حالی که چند هفته قبل میلگرد ۱۴ در حال از دست دادن کف قیمتی ۲۵ هزار تومان برای هر کیلوگرم بود. بیشترین رشد نرخ در بازار آزاد میلگرد مربوط به محصولات صنایع آذر فولاد امین، مجتمع فولاد خراسان و مجتمع فولاد ظفر بناب است. البته در لحظه تنظیم گزارش گران‌ترین میلگرد ۱۴ بازار آزاد با نرخ کیلویی ۲۷ هزار و ۹۰۰تومان محصول شرکت سیرجان حدید جنوب است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/4beex9