چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
کد خبر: 29010
تاریخ انتشار: 1402/03/10 08:05

صفر تا صد صندوق‌های اهرمی

صندوق‌های اهرمی بخش بزرگی از دارایی خود را به سهام شرکت‌های بورسی اختصاص می‌دهند. واحدهای عادی این صندوق برای افراد ریسک‌گریز مناسب است چرا که سود ثابت دارند.

به گزارش بازار، صندوق‌های اهرمی بخش بزرگی از دارایی خود را به سهام شرکت‌های بورسی اختصاص می‌دهند. واحدهای عادی این صندوق برای افراد ریسک‌گریز مناسب است چرا که سود ثابت دارند. واحدهای ممتاز صندوق اهرمی محدود به دامنه نوسان نیستند و به همین دلیل برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر مناسب هستند.صندوق‌های زیادی در بازار بوس ایران وجود دارند. این صندوق‌ها فرآیند سرمایه‌گذاری را برای معامله‌گران ساده می‌کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع گوناگونی دارند و صندوق اهرمی یکی از جدیدترین صندوق‌های بازار است. درحال‌حاضر دو صندوق اهرمی در بازار فعال هستند و پذیره‌نویسی سومین صندوق نیز به تازگی انجام شده است. این صندوق را شرکت سبدگردان آگاه تاسیس کرده و با نام «شتاب» در بازار فعالیت می‌کند. در ادامه، این صندوق جدید را بیشتر می‌شناسیم. صندوق اهرمی یکی از زیر مجموعه‌های صندوق‌های سهامی محسوب می‌شود چرا که حداقل ۷۰ درصد از دارایی خود را به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی و حق تقدم اختصاص می‌دهد. بزرگترین تفاوت صندوق‌های اهرمی و سهامی در میزان سود و ریسک آنها است. صندوق‌های اهرمی سود و ریسک بالاتری دارند. این صندوق‌ها همانطور که از نام‌شان پیدا است عملکردی مانند اهرم دارند و می‌توانند سود یا زیان سرمایه‌گذار را چند برابر کنند. صندوق‌های اهرمی به هر دو روش صدور و ابطالی و قابل معامله در بورس (ETF) معامله می‌شوند. واحدهای این صندوق به دو نوع ممتاز و عادی تقسیم می‌شوند. واحدهای عادی، سود ثابت دارند و برای خرید و فروش آنها باید از روش صدور و ابطال استفاده کرد. این واحدها عملکردی مشابه با صندوق‌های درآمد ثابت دارند و سقف و کف مشخصی برای سود آنها تعیین شده است. این در حالی است که واحدهای ممتاز صندوق اهرمی محدود به دامنه نوسان نیستند و با روش ETF معامله می‌شوند. این واحدها در شرایط صعودی بازار، سودی باورنکردنی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند و در شرایط نزولی هم با زیان مواجه می‌شوند. واحدهای ممتاز خود به دو دسته ممتاز عام و ممتاز خاص تقسیم می‌شوند. دارندگان واحدهای ممتاز عام، حق رای در مجمع صندوق را ندارند اما دارندگان واحدهای ممتاز خاص همگی از موسسان صندوق هستند و حق رای دارند. همانطور که متوجه شدید واحدهای عادی صندوق اهرمی، مناسب آن دسته از سرمایه‌گذارانی است که ریسک‌پذیری پایینی دارند و واحدهای ممتاز هم با معامله‌گران ریسک‌پذیر سازگار هستند.

نحوه سوددهی صندوق اهرمی

همانطور که اشاره کردیم واحدهای عادی دارای کف و سقف مشخصی از سود تضمین شده هستند. در واقع هر کارگزاری محدوده مشخصی را به عنوان دامنه سوددهی برای واحدهای عادی صندوق اهرمی خود مشخص می‌کند. به عنوان مثال ممکن است محدوده سود واحدهای عادی یک صندوق بین ۱۸ تا ۲۵ درصد باشد. در این حالت حتی اگر بازار در شرایط نزولی باشد، دارندگان این واحدها سود حداقلی خود (۱۸ درصد) را دریافت می‌کنند. همچنین اگر بازار صعودی باشد (صندوق به سودی معادل یا بیشتر از ۲۵ درصد برسد)، حداکثر سود تضمین شده (۲۵ درصد) به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود. این در حالی است که شرایط برای دارندگان واحدهای ممتاز متفاوت است. این واحدها هیچ کف و سقف مشخصی برای سود و زیان خود ندارند. اگر بازار در حالت نزولی باشد، دارندگان واحدهای ممتاز با زیانی بیشتر از دیگران مواجه می‌شوند چرا که اختلاف میان سود پرداختی به واحدهای عادی و سود با زیان حاصل شده از فعالیت صندوق، توسط دارندگان واحدهای ممتاز پرداخت می‌شود. در صورتی که بازار صعودی باشد، سود دارندگان واحدهای ممتاز چندین برابر می‌شود چرا که مازاد سود به‌دست آمده از واحدهای عادی هم به حساب دارندگان واحدهای ممتاز واریز می‌شود. به همین علت توصیه می‌کنیم که در شرایط صعودی بازار در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنید. همچنین پیش از خرید و فروش واحدهای صندوق‌های اهرمی با افراد مطلع و تحلیل‌گران حرفه‌ای مشورت کنید.

جدیدترین صندوق اهرمی

درحال‌حاضر شماری از کارگزاری‌های فعال کشور، صندوق اهرمی خود را تاسیس و به معامله‌گران بورس عرضه کرده‌اند. صندوق اهرمی شتاب، جدیدترین صندوق اهرمی کشور است. پذیره‌نویسی صندوق شتاب طی روزهای گذشته انجام شده است. تحلیل‌گران حرفه‌ای بازار معتقدند که صندوق‌های اهرمی کوچک عملکرد بهتر و سود بیشتری برای سرمایه‌گذاران دارند. زیرا امکان استفاده از ضریب اهرم بالاتر را دارند. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم که در صورت تمایل برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های اهرمی، صندوق شتاب را فراموش نکنید.

کلام آخر


صندوق‌های اهرمی بخش بزرگی از دارایی خود را به سهام شرکت‌های بورسی اختصاص می‌دهند. واحدهای عادی این صندوق برای افراد ریسک‌گریز مناسب است چرا که سود ثابت دارند. واحدهای ممتاز صندوق اهرمی محدود به دامنه نوسان نیستند و به همین دلیل برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر مناسب هستند. افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های اهرمی دارند باید با چشم‌انداز و شرایط بازار در روزهای آتی آشنایی داشته باشند تا با زیان مواجه نشوند. این صندوق‌ها گزینه‌ای عالی برای افزایش سود پرتفوی سهامداران هستند. شما می‌توانید با در نظر گرفتن استراتژی مالی خود، یک پرتفوی پرسود بچینید و ریسک بالای این صندوق‌ها را با ریسک پایین صندوق‌های درآمد ثابت تا حدودی جبران کنید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/4jee6k