سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
کد خبر: 28210
تاریخ انتشار: 1402/02/19 07:20

بورس در فاز اصلاح یا سقوط

بازار با افت سنگین در روز یکشنبه باعث شد حدود ۴ هزار میلیارد تومان از بازار خارج شود، هرچند ارزش معاملات بازار بالا بود و در نیمه دوم بازار صندوق تثبیت و صندوق توسعه ملی حدود ۵ هزار میلیارد تومان در نیمه دوم بازار خریدند و این نشانه اصلاح عمیق نیست، همچنین شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز دوشنبه با ۱۲۵ هزار و ۷۶۱واحد کاهش در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۱۴ هزار واحدی ایستاد. از طرف دیگر شاخص کل در بازه زمانی ۲۲اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ تا ۶ خرداد ۱۳۹۹ دقیقا بعد از رشد شاخص کل از اسفند ۱۳۹۸ که محدوده های ۵۰۰ هزار واحد داشت و تا شاخص یک میلیون واحد کرد بعد اصلاحی ۱۲ درصدی داشت اما این اصلاح مقدمه رشد ۱۰۰ درصدی بعد از آن شد و شاخص تا دو میلیون و صد هزار واحد رشد داشت، بنابراین این سناریو هم وجود دارد که اصلاح ۹۵ هزار واحدی شاخص کل بورس می تواند تکرار دیگری از اصلاح جزئی بورس باشد.
بورس در فاز اصلاح یا سقوط

وضعیت بورس شبیه سال ۹۹ نیست


عباس آرگون، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با بازار با اشاره به اینکه ریسک ذات بورس است، گفت: به طور قطع وضعیت معاملات بورس در سال جاری هیچ شباهتی به بورس سال ۹۹ ندارد، زیرا این بازار نسبت به سایر بازارها عقب است و حجم بالای معاملات در روزهای اخیر هم به معنای افزایش عرضه سهام درست در بازار نیست. وی با بیان اینکه در مقطع کنونی باید افراد حرفه ای در بورس باشند، افزود: در شرایط کنونی به نظر نمی رسید بازار اصلاح عمیق داشته باشد اما به طور قطع بورس بالا و پایین دارد و منفی‌های بازار هم نمی تواند به معنای تجربه سال ۹۹ باشد، زیرا هنوز بازار ارزنده است.


تکرار تجربه کندل منفی بزرگ


با توجه به اینکه بازار پس از رشد سریع و شارپ از ابتدای سال ۱۴۰۲ و انتظارات برای اصلاح طبیعی است اما اینکه عمق این اصلاح چقدر باشد به استراتژی حقوقی‌ها برمی‌گردد. از طرف دیگر عرضه‌های روز چهارشنبه و شنبه در گروه‌های مختلف خریدار جدی هم به همراه داشت و شاهد ورود پول بیش از ۱۹۰۰میلیارد تومانی از سمت حقیقی‌های بازار بودیم، به همین دلیل بازار نمی‌تواند افت ۴درصدی را بعد از آن تجربه کند. از طرفی شدت خروج پول از بازار به نسبت مدت مشابه و دوره‌های قبل بعد از ورودهای سنگین فراتر از انتظار بازار بود که به معنای پیاده شدن تازه کارهای بورس و نوسان‌گیرها است. از طرف دیگر به زمان گزارش‌های سالانه شرکت‌ها و نزدیکی به فصل مجامع نزدیک شده‌ایم، احتمال تعدیل در شرایط بازار و متعادل شدن صف‌های فروش و به اصطلاح جمع شدن بازار می توانیم طی روزهای آتی باشیم. از منظر تکنیکال هم سطح حمایتی در بازار در محدوده ۲ میلیون و ۳۰۰هزار واحد حمایت دارد و باتوجه به فرض مطرح شده انتظار برای برگشت بازار از همین محدوده ۲ میلیون و ۴۰۰۰ هزار واحدی هم دور از انتظار نیست و مادامی که سطوح معتبر شکسته نشود، جایی برای نگرانی در بازار نخواهد بود.


آغاز فصل مجامع و نوسان شاخص


شهیر محمدنیا، کارشناس بازار سرمایه درباره عرضه سنگین در معاملات منفی به بازار گفت: به طور قطع افرادی که روز یک شنبه فروختند در سود بودند و حالا در محدوده حمایتی دوباره ورود خواهند کرد و این به معنای خروج آنها از بازار نیست. وی با بیان اینکه برخی سرمایه‌گذاران چند وقت اخیر نقد بودند و منتظر یک اصلاح برای ورود مجدد به بازار بودند، افزود: به همین دلیل می توان ادعا کرد که بعد از رسیدن به یک محدوده حمایتی با ورود بالای نقدینگی جدید مواجه خواهیم شد. محمدنیا با بیان اینکه به فصل مجامع نزدیک شده‌ایم و این مسئله هم می‌تواند نوسان اخیر بازار را توجیه کند، گفت: به نظر می‌‌رسد قبل از رفتن شرکت‌ها به مجمع به دنبال تعدیل قیمت سهام هستند و این موضوع می‌تواند حکایت از این داشته باشد که اصلاح بازار جدی نیست و دوباره در همین هفته بازار می‌تواند متعادل شود و در روند صعودی خود حرکت کند. وی با پیش‌بینی اینکه احتمال به تعادل رسیدن بازار وجود دارد، افزود: از آنجایی که حجم معاملات بورس هنوز بالاست احتمالا به زودی شاهد افزایش خرید‌ها در بورس خواهیم بود.


سخن پایانی


پیش بینی وضعیت بازار سرمایه در مقطع کنونی سخت است، اما با توجه به اینکه شاخص کل بورس هنوز در روندی صعودی قرار دارد نمی‌توان با یک روز منفی سنگین ادعا کرد که بازار وارد فاز اصلاح شده است. از طرف دیگر برخی تحلیلگران بازار سرمایه با توجه به پرتفوی خود اظهار‌نظر می‌کنند، برای نمونه فعال بازاری که نقد است به اصلاح ایمان دارد و تحلیلگری که پرتفوی کامل دارد به روند صعودی بازار باور دارد، از این‌رو سهامداران باید نسبت به ارزندگی سهام خود تصمیم بگیرند و به حد ضررها پایبند باشند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/4jeyal