جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 27913
تاریخ انتشار: 1402/02/13 10:26

چشم انداز طلا

محمد کشتی‌آرای فعال بازار طلا
چشم انداز طلا

 

 

سال گذشته بازار طلا دچار التهابات فراوانی شد، بهطوری که نرخ تمام سکه بهار آزادی از ۱۲ میلیون تومان در فروردین ۱۴۰۱ به ۳۱ میلیون تومان در فروردین امسال رسیده است. بخشی از این گرانی فلز زرد متاثر از جنگ میان روسیه و اوکراین بود که منجر به افزایش نرخ طلای جهانی شد و بر بازار داخل نیز تاثیر گذاشت، زیرا روسیه سومین تولیدکننده بزرگ طلا در جهان است و شرکت نورنیکل روسیه تولیدکننده بزرگ پالادیوم و پلاتین و طلای جهان بهشمار میرود. باتوجه به جایگاه روسیه در تولید طلای جهانی و تاثیر حمله روسیه به اوکراین بر تمام بازارهای جهانی، بازار طلای جهانی با نوسان بالایی همراه شد.از سوی دیگر باتوجه به اینکه روسیه نقش مهمی در بازار فلزات جهانی ایفا میکند، جو ناشی از جنگ، این بازارها را تحت تاثیر قرار داده و منجر به افزایش قیمت این فلزات شد.عامل دیگر موثر بر قیمت طلا و سکه در بازار ایران، تورم بهوجود آمده ناشی از حذف ارز ترجیحی است که منجر به ایجاد تورم گسترده در کشور شده است. تورم ناشی از حذف ارز ترجیحی، نرخ دلار را به عبور از مرز روانی ۵۰ هزار تومان واداشت؛ بنابراین در بازار داخل، بخشی از گرانی نرخ طلا از افزایش نرخ دلار در بازار آزاد ناشی میشود. بر این اساس هرگاه نرخ دلار در بازار داخل کاهش یابد، نرخ طلا هم از حباب تخلیه میشود و هرگاه که جو روانی، نرخ دلار را افزایش دهد نرخ طلا نیز دچار نوسان خواهد شد. طلا نیز مانند دلار، دارایی امن محسوب میشود و ممکن است با ادامه جنگ روسیه و اوکراین نرخ طلا در بازارهای جهانی به رکوردهایی بالا و جدید دست یابد. در این صورت قیمت هر اونس طلا میتواند به پیشروی تا سطح مقاومت ۲۰۰۰ دلار نیز ادامه دهد. همچنین این احتمال وجود دارد که معاملات آینده مرز ۲۵۰۰ دلار را هم در هر اونس جهانی تجربه کند.البته بدبینانهترین احتمال برای بازار ارز امسال، رها شدن فنر قیمتها در نتیجه تشدید بحران در حوزه سیاست خارجی یا وقوع یک رخداد ناخواسته در حوزه سیاسی و اقتصادی است.

بنابراین اگر امسال فضایی نامساعد بر اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور حاکم شود و پیشبینیهای مبنی بر کاهش تورم محقق نشود، شاهد شوک جدید و افزایش سرسامآور نرخ ارز خواهیم بود. در نتیجه جهش نرخ طلا نیز اجتنابناپذیر خواهد بود.در چنین وضعیتی رکوردشکنیهای جدید در بازار ارز و طلا و سکه محتمل خواهد بود. این احتمال بدبینانهترین وضعیت ممکن است که نهتنها عموم جامعه، بلکه دولتمردان نیز خواهان آن نیستند؛ بنابراین همانطور که حباب ربع سکه در مقطعی با تدبیر بانک مرکزی از بین رفت، با سایر اقدامات بازارساز امکان کنترل قیمت در سایر بازارها نیز وجود دارد. عرضه سکه در بورس کالا نیز اقدام صحیحی بود که توسط بازارساز انجام شد؛ بنابراین اگر بانک مرکزی بتواند در مقاطعی که حباب سکه رشد زیادی دارد از مجاری کنترلشده سکه را بهدست متقاضیان واقعی برساند، حباب انواع سکه تخلیه خواهد شد.بانک مرکزی در اقدامی صحیح اقدام به توزیع ربع سکه در بازار کرد که این اقدام با هدف التهابگیری از بازار انجام شد و نتایج مثبتی هم داشت.بهترین زمان برای خرید ربع سکه از بازار مبادله ارز و طلا در زمان فروش مجدد است، زیرا نرخ این نوع سکه در بازار به ثبات رسیده و تا چند روز آینده نیز این ثبات برقرار خواهد بود. از سوی دیگر باتوجه به احتمال روند افزایشی نرخ طلا در بازارهای جهانی،توصیه میشود تا پیش از معنادار شدن صعود نرخ طلای جهانی در اقتصاد ایران، خریداران واقعی نسبت به خرید طلا اقدام کنند. نرخ طلا در حال حاضر در بهترین شرایط خود ایستاده است.

یک نکته قابلتوجه دیگر اینکه افزایش قیمت طلا طی ماههای گذشته باعث شد مردم از خرید طلای نو امتناع کنند و به سراغ طلای دستدوم یا آبشده بروند، اما از آنجایی که امکان تقلب و غش در معامله طلای آبشده بسیار زیاد است، توصیه میشود مردم عادی از خرید طلای آبشده امتناع ورزند، زیرا خرید طلای آبشده برای افراد غیرحرفهای ریسک بالایی دارد و بهجای طلای آبشده، طلای کماجرت بخرند یا اینکه ربعسکه که تقریبا تمام حباب آن تخلیهشده را با خیال راحت خریداری کنند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/4mq6a8