سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
کد خبر: 27837
تاریخ انتشار: 1402/02/12 12:22

سیگنال آمارهای بانک مرکزی به بازار سرمایه

درحال‌حاضر حدود ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان پول در حساب جاری بانک‌ها وجود دارد که با ممنوعیت معاملات دلار و... آماده ورود به بورس هستند.
سیگنال آمارهای بانک مرکزی به بازار سرمایه

درحالی گزارش بانک مرکزی حکایت از رشد نسبت پول به شبه پول در شش ماهه گذشته دارد که در همین مدت این بانک نرخ سود سپردهها را به ۲۳ درصد رسانده بود و پیشبینیهای آن زمان مسئولان این بود که پولهای سرگردان سپرده میشوند اما در مقطع کنونی خبرها حکایت از این دارد که ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان در حساب جاری مردم مانده تا تبدیل به دارایی شوند.

ریسک بالاتر بورس نسبت به بازارهای دیگر

کامران ندری، استاد دانشگاه در گفتوگو با بازار با اشاره به اینکه پول بخشی از نقدینگی و سیال است که از حسابی به حساب دیگری منتقل میشود، گفت: در اقتصاد ایران مردم تمایل دارند پول را به دارایی تبدیل کنند و بین بازارهای مختلف در اقتصاد ایران طلا، ارز، دلار و سهام در اولویت معاملات و خودرو و مسکن در اولویت بعدی قرار دارند. وی با بیان اینکه در چند وقت اخیر بازدهی بازار سهام و بازار ارز و طلا همچنان مثبت است که نشانه انتظارات تورمی در جامعه است، اظهار کرد: این رشد تقاضا در بازارهای مختلف منجر میشود که بازدهی آنها هم بالا برود. ندری با بیان اینکه درحالحاضر ریسک بازار سرمایه برای مردم بیشتر از سرمایهگذاری در دلار و طلا و... است، تصریح کرد: زیرا سهامداران تجربه این را دارند که شاخص از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد سقوط کرد و این تجربه در ذهن آنها مانع از معاملات پرریسک در بورس میشود اما برای معاملات طلا و دلار و... همچین تجربهای ندارند به همین دلیل در بازار سهام فقط حرفه ایها باقی ماندهاند. این استاد دانشگاه افزود: بهتدریج تورم در بازارهای مالی و سکه و دلار و... به بازار کالایی هم منتقل میشود، به همین دلیل همین کسانی که دلار و سکه و... دارند سرمایه خود را تبدیل به پول میکنند و وارد کالا میشود و همین مسئله منجر به تورم کالایی و... میشود، البته تورم در بخش کالایی کمتر از سایر بازارها خواهد بود. وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه رشد بورس شدید نیست و منطقی مانند سایر بازارها رفتار میکند، اظهار کرد: از آنجایی که ورود نقدینگی در بورس خیلی زیاد نیست شاخص کل بورس هم هیجانی بالا نمیرود و همین مسئله باعث شده روند صعودی با ثبات تر باشد. ندری با بیان اینکه دولت کنونی سیاستگذاری در بورس را خیلی متفاوت از سال ۹۹ انجام نداده گفت: اما مردم تمایلی به ورود به بورس ندارند و همین مسئله مانع تکرار تجربه سال ۹۹ شده است در واقع شرایط کنونی بازار سهام با سایر بازارهای دیگر از نظر ریسک چندان تفاوتی ندارد حتی در دنیا بازار سهام ریسک بالاتری نسبت به سایر بازارها دارد.

وضعیت ورود و خروج پول به بورس

رشد نمادهای شاخص ساز در هفته اخیر نگرانی بسیاری از فعالان بازار سرمایه درباره مقاومت دو میلیون و چهارصد هزار واحد را برطرف کرد و شاهد خروج سرمایه از صندوقهای درآمد ثابت بودیم و حقیقیها با اطمینان بیشتری خرید میکنند و این موضوع حکایت از این دارد که برخی نسبت به چشمانداز تورمی اقتصاد اطلاعات رانتی دارند.

محمود مرادی، کارشناس بازار سرمایه  با اشاره به اینکه درحالحاضر نسبت پول به شبه پول به ۲۵ درصد رسیده است، گفت: این آمار حکایت از این دارد که از ۶۰۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود در کشور ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان به صورت نقد در اختیار مردم قرار دارد و با توجه به اینکه برای معاملات ارز محدودیت ایجاد شده این پول وارد بازار طلا، بورس، خودرو و... میشود. وی با بیان اینکه رشد طلا و بورس نشانه آغاز ورود نقدینگی به این بازارهاست، افزود: با توجه به اینکه از سال ۹۹ تا زمان پایان اصلاح شاخص کل بورس حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از بورس خارج شده بود و رشد اخیر بورس هم توانسته بخشی از این نقدینگی را به بورس برگرداند در صورتی که درصدی از نقدینگی ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومانی وارد بورس شود شاهد رشد جهشی بورس خواهیم بود. مرادی با تاکید بر اینکه احتمال رشد دلار تا سقف ۶۰ هزار دلار زیاد است، تصریح کرد: در صورتی که دلار از سقف قبلی خود عبور کند اینبار میتواند حتی تا ۹۰ هزار تومان هم رشد کند و این موضوع منجر به آغاز رالی جدید بورس خواهد بود. بنابراین میتوان گفت شاخص بورس چشماندازی صعودی دارد اما همواره باید نسبت به رویدادها و واکنش بورس به آنها هم حساس بود، چراکه این احتمال را هم همیشه باید داد که به دلایل جهت شاخص کل بورس تغییر کند.

سخن پایانی

درحالحاضر شاخص کل بورس در حال حرکت به سمت مقاومت دو میلیون و هفتصد هزار واحدی است و با توجه به چشمانداز تورمی که در اقتصاد کشور وجود دارد احتمال عبور از آن هم زیاد است و شاید در مقطع کنونی تنها ابزاری که دولت برای جمع کردن پولهای سرگردان بازار دارد بورس است، به همین دلیل دولت با دقت روند صعودی بورس را مورد نظارت قرار داده که با معاملاتی متعادل پیش برود و اعتماد سهامداران خرد را هم جذب کند تا ورود نقدینگی به بورس ادامه داشته باشد و بازارهای دیگر از سیل نقدینگی در امان بمانند.

منبع:بازار


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/4mq6pw