پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
کد خبر: 28185
تاریخ انتشار: 1402/02/18 04:54
در بررسی وضعیت بازار سرمایه مطرح شد

با شاخص ایده‌آل فاصله داریم

در حالی که بسیاری از تحلیلگران تصور می‌کردند که به پایان سیاست‌های ضدتورمی نزدیک شده‌ایم، اما آمارها حکایت از تداوم سیاست های انقباضی دولت‌ها و احتمالا رشد بازار سرمایه دارند. چندی پیش شاهد انتشار داده‌های اقتصادی اداره آمار کار ایالات متحده آمریکا بودیم. بازار مجددا سورپرایز شد و مجددا ابهام به بازارها بازگشت.
با شاخص ایده‌آل فاصله داریم

در حالی که بسیاری از تحلیلگران تصور می‌کردند که به پایان سیاست‌های ضدتورمی نزدیک شده‌ایم، اما آمارها حکایت از تداوم سیاست های انقباضی دولت‌ها و احتمالا رشد بازار سرمایه دارند. چندی پیش شاهد انتشار داده‌های اقتصادی اداره آمار کار ایالات متحده آمریکا بودیم. بازار مجددا سورپرایز شد و مجددا ابهام به بازارها بازگشت. داده های نشان داد که ۲۵۳ هزار شغل در ماه گذشته ایجاد شده است، در حالی که پیش‌بینی‌ها ۱۷۹ هزار شغل را نشان می‌داد. میانگین دستمزد ساعتی نیز ۴.۴ درصد افزایش یافت در حالی که پیش‌بینی ۴.۲ درصد بود. این داده‌ها نشان از ادامه فشار تورمی در اقتصاد آمریکا بوده و همچنان بازار کار در آمریکا با چالش جدی مواجه است. داده های امروز نشان می‌دهد که همچنان فشار تورمی ادامه پایدار است و ممکن است انتظار غالب بازار مبنی بر اینکه فدرال رزرو بیش از این نرخ‌ بهره را افزایش نخواهد داد زیر سوال می برد. انتظار بازار با توجه به بیانیه فدرال رزرو بر این بوده که در ژون شاهد افزایش نرخ بهره نخواهیم بود و سیاست‌های انقباضی متوقف خواهد شد. اما داده‌های امروز تا حدی بازارها را سردرگم کرده است باید منتظر داده‌های تورمی و همچنین صورت جلسه کمیته FOMC باشیم تا سرمایه‌گذاران بتوانند به یک جمع‌بندی نهایی برای ماه ژون و چشم‌انداز سیاست‌های انقباضی برسند. از طرفی بحران بانکی در آمریکا درحال شکل‌گیری است و استرس‌های وارد شده به برخی از بانک‌ها در اثر افزایش نرخ بهره منجربه ایجاد نگرانی از ترس سرایت به سایر بانک‌ها و ایجاد یک بحران تمام‌عیار شده است.


عملکرد متفاوت بازیگران بورس ایران


در حالی که معاملات سهام بانک‌های جهان منفی است سهام نمادهای بانکی ایران در روزهای اخیر به صف خرید نشسته‌اند و این مسئله حکایت از این دارد که فعلا در بازار سرمایه ایران ورود نقدینگی جدید مانع از کاهش قیمت سهام می‌شود. محمود مرادی، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با بازار درباره پیش‌بینی وضعیت بازار سهام گفت: در‌حال‌حاضر ریسک سرمایه‌گذاری در نمادهای فولادی، پتروشیمی و نفتی همچنان بالاست زیرا نرخ بهره افزایش یافته و واکنش بازار جهانی هم کاهش قیمت کامودیتی‌ها بوده است، اما به طور کلی روند معاملات بورس ایران صعودی است و در صورتی که در این سطح اصلاحی هم داشته باشند زمانی خواهد بود. وی با تاکید بر اینکه ورود پول به بورس در چند وقت اخیر بالا بوده و این حکایت از عدم کاهش ارزش نمادهاست، تصریح کرد: در شرایط کنونی ارزش دلاری بازار سرمایه پایین است و با توجه به رشد سایر بازارها احتمالا فعلا شاخص به رشد خود ادامه می‌دهد و در روزهای اخیر برخی نمادها دست به دست می‌شوند و برخی هم با تقاضای بیشتری مواجه می‌شوند.


لیدرهای بورس بر مبنای خبرها


در چند روز اخیر گروه خودرویی و بانکی لیدر بازار بوده اند، زیرا خبرها حاکی از این است که عرضه خودرو در بورس کالا از سر گرفته خواهد شد و این موضوع سودی عاید خودروسازان خواهد کرد و از طرف دیگر خبر افزایش نرخ تراکنش بانکی مطرح است که در صورتی که اتفاق بیفتد بانک‌ها هم از این محل منتفع خواهند شد، هر چند در آن سوی گزارش های سودساز عملکرد آنها بانک‌ها در افزایش پایه پولی باعث شده تا فشار بر بانک‌ها افزایش یابد تا رویکرد خود را عوض کنند. رضا روحی، کارشناس اقتصادی در گفت وگو با بازار با اشاره به اینکه نقدینگی درحال ورود به بازار است، گفت: بازار سرمایه روزهای خوبی را سپری می‌کند و بخشی از زیان‌ها و عقب‌افتادگی‌های فعالان این بازار درحال جبران شدن است اما هنوز تا شرایط ایده‌آل فاصله داریم، چراکه افت بورس در سه سال اخیر و در مقابل رشد بازارهای موازی مثل خودرو و ملک و طلا و دلار گپ عمیقی را ایجاد کرده و هنوز پر نشده است. وی افزود: اکنون که علائم حیاتی بورس به مرحله نرمال رسیده است باید از گذشته بیش از پیش درس گرفت و مجددا اسیر اخبار و شانتاژهای خبری رسانه ها نشد و به قول معروف از هول حلیم در دیگ نیفتیم. این تلنگر به معنای پایان رشد بازار نیست بلکه توجه به اصل مدیریت سرمایه است اگر چه آینده بورس به قدری روشن و درخشان است که شاید صحبت در مورد تارگت‌ها و اعلام عدد و رقم‌ها باعث بدگمانی افراد شود. وی تصریح کرد: فراموش نکنیم بازار بورس برخلاف بازارهای موازی به شدت تخصصی است و نیازمند رعایت اصول سرمایه‌گذاری است پس سرمایه گذاری با پول یا سرمایه مازاد فراموش نشود و فروش ملک و طلا و دارایی‌های مورد نیاز به قصد ورود به بازار تبدیل نشود و در وهله دوم هر سهمی بدون بررسی و صرفا بسنده کردن به شنیده‌ها مطلقا خریداری نشود و در طرف مقابل این قضیه از ترس مرگ، خودکشی کردن و خرید و فروش‌های مکرر و جابه‌جایی‌های زیاد و گنجشک روزی بودن نیز باعث نگرفتن بازده مناسب از بازار خواهد شد.

سخن پایانی

در‌حال‌حاضر بازار جهانی در محصولات کامودیتی با نوسانات زیادی همراه شده و همین مسئله پیش‌بینی در عملکرد بازارهای مالی را دشوار کرده است، با این حال بازار سرمایه ایران در یک محدوده حمایتی بالای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد قرار گرفته به همین دلیل پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارد که بورس همچنان به صورت رنج به معاملات خود ادامه دهد تا رشد بازار به یک تعادل نسبی برسد و در این مدت نمادهای که رشد خیلی بالایی داشته اند به طور قطع اصلاح خواهند کرد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/4mq6rj