جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 28188
تاریخ انتشار: 1402/02/18 04:54

بومی‌سازی کامیون‌های معدنی در شهرک صنعتی بینالود

معاون امور صنایع اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: با راه‌اندازی و احیاء خط تولید کامیون‌های سنگین معدنی در شهرک صنعتی بینالود و فعالیت سایر شرکت‌ها در کشور نیاز به واردات این ماشین‌آلات قطع شده است.
بومی‌سازی کامیون‌های معدنی در شهرک صنعتی بینالود

ناصر بهزاد در حاشیه بازآماد خط تولید دامپتراک یا ماشین‌آلات ویژه حمل گندله و مواد اولیه مورد استفاده در معادن که در شهرک صنعتی بینالود خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: با احیاء واحد خط تولید کامیون‌های سنگین معدنی ۲۵درصد به ظرفیت تولید بیل‌مکانیکی و لودر خراسان رضوی اضافه شده است.وی اظهار کرد: این نخستین خط تولید دامپتراک یا ماشین‌های سنگین مورد استفاده در بخش معادن بود که در شهرک صنعتی بینالود خراسان رضوی به بهره‌برداری رسید.معاون امور صنایع اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از لودر و بیل‌مکانیکی به عنوان سایر محصولات تولیدی این واحد نام برد و گفت: اگرچه در کشور خط تولید دامپتراک فعالیت دارد اما در خراسان رضوی این برای نخستین‌بار احیا شده است.بهزاد خاطرنشان کرد: هرچند این شرکت در گذشته واردات دستگاه‌ها و ماشین‌آلات معدنی را انجام می‌داد اما با تیم کارشناسی شده‌ای که تشکیل دادند و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، سالانه ظرفیت تولید ۹۰ دستگاه دامپتراک، ۵۰دستگاه لودر و ۴۰ دستگاه بیل‌مکانیکی را دارند. وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود حدود ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه ثابت و در گردش در این مجموعه به‌کار گرفته شود، گفت: این شرکت از واحدهایی راکدی بود که سال ۱۴۰۱ به آن پروانه بهره‌برداری داده شد. معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه ماشین‌آلات دامپتراک برای انتقال گندله و فرآوری‌های معادن معدنی در مسیرهای ناهموار معادن بسیار قابل استفاده است، اظهار کرد: تولید دامپتراک ۶۰ تنی این واحد به‌ صورت بومی‌سازی شده در استان و با توجه به شرایط استاندارد معادن انجام می‌گیرد. وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه با کشورهای همسایه رابطه داریم و قبلا دامپتراک با واسطه از کشورهای چین و سایر کشورهای اروپایی وارد می‌شد، تولید این ماشین‌آلات ظرفیت صادراتی بسیار خوبی دارد. بهزاد تصریح کرد: اینکه این واحد با شرایط جدید و براساس نیازی که وجود داشت، احیا شده و از سویی ظرفیت بالای آن بسیار حائزاهمیت است.


پارسال ۱۵۴ واحد تولیدی در خراسان رضوی احیا شدند


وی در ادامه با بیان اینکه پارسال ۱۵۴واحد تولیدی در خراسان رضوی احیا و به مدار تولید بازگشت، افزود: واحد خط تولید کامیون‌های سنگین معدنی دامپتراک یکی از همین واحدهای راکدی بود که احیا شد. بهزاد گفت: برخی قطعات مانند موتور و گیربکس به‌ صورت کامل و سایر اجزا به عنوان قطعات وارد می‌شود ولی اجزاء دیگر در محل این واحد، ساخته و مونتاژ نهایی می‌شود؛ به طور کلی در مجموع ۴۱ درصد از قطعات ماشین‌آلات این خط تولید دامپتراک داخلی‌سازی شده است. وی عنوان کرد: این خط تولید ماشین‌آلات معدنی ازجمله واحدهایی است که در سال۱۴۰۱ با توجه به نیاز معادن خراسان رضوی و نگاه بلندمدت به تأمین صادرات ماشین‌آلات در رسته ماشین‌آلات معدنی تصمیم به راه‌اندازی و احیاو مجدد آن‌ گرفته شد. معاون امور صنایع اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تولید لیفتراک را نیز در برنامه توسعه این شرکت عنوان کرد و افزود: با احیاء این واحد در مجموع ۲۵ درصد به ظرفیت تولید بیل‌مکانیکی و لودر خراسان رضوی اضافه شده است. وی بیان کرد: در تامین صنایع معدنی و همچنین فرآوری آن، نیاز به ماشین‌آلات ویژه و خاصی داشتیم که در این واحد تولیدی موجود است. درحال‌حاضر با احیاء خط دامپتراک زنجیره خط تولید ماشین‌آلات سنگین تکمیل شد. بهزاد گفت: هر دستگاه دامپتراک تولیدی این واحد صنعتی با کارکرد مشابه خارجی تقریبا با یک‌سوم نرخ نمونه خارجی تولید می‌شود و ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار یورو صرفه‌جویی ارزی برای کشور دارد. وی خاطرنشان کرد: پارسال در خراسان رضوی حدود ۳۲۰ واحد برای تعیین‌تکلیف شناسایی شد که از این تعداد ۱۵۴واحد راه‌اندازی گردید.


پارسال پروانه حدود ۱۸۰واحد ابطال شد


معاون امور صنایع اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: به دلیل اینکه برخی واحدها امکانات تولید نداشتند یا به ادامه تولید در آن رسته نیاز نبود و همچنین برخی در رکود به‌سر می‌بردند، به همین دلیل پروانه حدود ۱۸۰ واحد ابطال شد. وی با بیان اینکه پروانه‌هایی که ابطال شد، باید مجدد تعیین تکلیف شود، افزود: هرچند برخی واحدها از قبل مجوز گرفته بودند اما پس از مراجعه به محل شناسایی نشدند و مشخص شد در مکان اعلامی نبوده‌اند. بهزاد، شفاف‌سازی را از سیاست‌های دولت سیزدهم اعلام کرد و گفت: تمام واحدهایی که امکان فعالیت داشتند، به عنوان واحدهای تعطیل دارای برنامه راه‌اندازی شناسایی شدند و به مرور به چرخه تولید باز خواهند گشت.
وی با بیان اینکه از مجموع ۳۲۰ واحد امسال ۹۹ واحد در برنامه راه‌اندازی قرار دارند که بخشی از آنها در مشهد و برخی دیگر در شهرستان‌ها هستند، افزود: برخی دیگر از مشکلات این واحدها مدیریتی، اختلاف شرکا و مسائل مربوط به تسهیلات و... است. معاون امور صنایع اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی عنوان کرد: تلاش می‌شود به تفکیک شهرستان‌ها امسال بتوانیم این تعداد واحد را به مرور احیا کرده و به عرصه تولید بازگردانیم.


برنامه‌های در دستورکار برای رشد تولید


وی خاطرنشان کرد: برنامه‌های دیگری هم برای رشد تولید در دستور کار قرار دارد که ارتقاء ظرفیت خالی کارخانه‌ها، حفظ و نگهداشت واحدها و افزایش صدور پروانه‌های بهره‌برداری از آن جمله است. بهزاد گفت: تمام توان خود را به‌کار گرفته‌ایم تا در برخی از کالاهای راهبردی استان حداقل بین ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد تولید داشته باشیم. در همین راستا با کمک انجمن‌های‌ تخصصی‌ صنایع‌ همگن‌ صنعت به صنعت در حال تفاهم هستیم تا مشکلات را شناسایی و رفع کنیم. وی تأکید کرد: منابع و جهت‌گیری‌های مالی که می‌خواهد در استان و کشور برای پرداخت تسهیلات انجام شود، باید از سوی بانک‌ها براساس اولویت‌ها باشد.


تثبیت نرخ ارز برای کمک به تولید ضروری است


معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی همچنین تثبیت نرخ ارز را برای کمک به تولید ضروری دانست و افزود: اینکه بخش تولید در استان و کشور بتواند ارز مورد نیاز را با نرخ مناسب و تثبیت شده و به موقع تأمین کنند، از مطالبات جدی است. وی عنوان کرد: هرچه فرآیند گمرک و ثبت سفارش مواد اولیه و قطعات و تجهیزاتی که واحدهای تولید از سایر کشورها نیاز دارند، کوتاه‌تر باشد، به سرعت گرفتن این زنجیره کمک می‌کند. بهزاد گفت: در مجموع تمام تلاش‌مان را به کار گرفته‌ایم تا ۳۰ کالای راهبردی استان که در روند تولید مؤثر هستند مانند برخی قطعات خودرو، خمیرمایه، روغن، شکر، صنایع شیمیایی، برق و الکترونیک، نساجی و پوشاک، کانی‌های فلزی و... رشد داشته باشد. ۵۳۴9 واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری ۲۸۴هزار و ۷۵۳ میلیارد ریال با اشتغالزایی برای ۱۹۴ هزار و ۴۹۴ نفر در خراسان رضوی پروانه بهره‌برداری دارند که سهم آنها از تعداد واحدهای دارای پروانه بهره‌برداری و اشتغال کل کشور 8درصد است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/4p9rxa