سیامک اخطاری، عضو سازمان نظامی مهندسی استان تهران درگفتوگو با بازار درخصوص وضعیت سنگهای ساختمانی در ایران بیان کرد: درحال حاضر وضعیت سنگهای ساختمانی در ایران متغیر است و به عوامل مختلفی از جمله تحریمهای اقتصادی، محدودیتهای حملونقل، تولید و توزیع و نیز تقاضای بازار مقصد بستگی دارد. وی افزود: به عنوان یکی از کشورهایی که دارای معادن متنوعی از انواع سنگها هستیم. ظرفیت بالایی در زمینه منابع و معادن سنگ در ایران وجود دارد. همچنین ظرفیت صادرات محصولات نیز در کشورمان وجود دارد. اما تولید صادراتی داشتن نیازمند تمرکز، دقت و مدیریت کیفی بهتر است. اخطاری خاطرنشان کرد: با این حال تحریمهای اقتصادی و محدودیتهای حملونقل به دلیل تحریمها از سوی برخی کشورها، مانع صادرات سنگهای ساختمانی به برخی کشورها شده است. این عضو سازمان نظامی مهندسی استان تهران اظهارکرد: با وجود این موانع، ایران همچنان یکی ازبزرگترین تولیدکنندگان سنگهای ساختمانی در جهان است و محصولات آن دربازارهای مختلفی مانند چین، هند، ترکیه، امارات متحده عربی، عراق، کره، استرالیا و کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و آلمان عرضه میشود. به گفته وی؛ کمبود اعتماد به نفس تجاری که حاصل عدم آگاهی ما در دنیاست مشکلات فراوانی را برای این صنعت به وجود آورده زیرا ایران کشوری است که ساختارهای سنگی باستانی دارد و ساختوساز با سنگ، بخشی از تاریخ تمدنساز ما محسوب میشود. کشور ما میتواند با سلیقه ایرانی و ذائقه ایرانی سنگهای زیبایی را برندسازی کند مشروط بر اینکه به درک ارزش جایگاه خود و تلاش برای بهبود مستمر کیفیت سنگ برسد. اخطاری تاکید کرد: باید به این درک برسیم که نیاز نیست برای شخصیت دادن به سنگ ایرانی از اسامی خارجی بهره ببریم. یا از کشور خاصی و نام سنگ خاصی وام بگیریم. این عضو سازمان نظامی مهندسی استان تهران اضافه کرد: برندسازی و شخصیتسازی سنگها و معرفی تخصصی سنگها با نام هایی با ریشه ایرانی بسیار اهمیت دارد. زیرا استفاده از نامهای مشابه خارجی در آینده نزدیک براساس جلسات کمیته حفظ مالکیت حقوقی اروپا میتواند مانع جدی صادرات محصولات با نامهای مشابه خارجی میشود. به گفته وی، یعنی استفاده از کلمه امپرادور برای یک مرمریت ایرانی از سال ۲۰۲۴ به عنوان مانع ورود اعمال قانونی خواهد شد. بنابراین تولیدکنندگان باید بر روی اسامی محلی و برند شخصی اصیل ایرانی تمرکز داشته باشند. همچنین باید در این راستا هوشمندانه سنگهای ایرانی را به دنیا معرفی کنند. اخطاری اظهار کرد: درحالحاضر یکی از راههای توسعه صادراتی محصولات فرآوری و پروژه محور بودن مشارکت با شرکتهای توانمند است که توانایی صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختوساز را دارند. این امر امکان حضور در پروژهها را حداقل در سطح منطقهای مانند منا برای ایران فراهم میکند. وی عنوان کرد: همچنین تشکیل هستههای تجمیع قوا متشکل از چند معدن و کارخانه سنگبری و واحدهای تجاری صادراتی در قالب یک همکاری مشترک به فرم جوینت ونچر ازجمله رویکردهای بسیار موثر است که باید مورد عملیاتی شدن قرار بگیرد. این کارشناس حوزه سنگ خاطرنشان کرد: امید میرود دستاندرکاران و تصمیمسازان این صنعت معدنی بتوانند به جایگاه شایسته خود در دنیا برسند. برای اینکار هم بهتر است یک مجموعهای در قالب یک تفاهمنامه تعهداتی برای یک کار تیمی و گروهی تشکیل شود. این کارشناس صنعت سنگ تصریح کرد: کمبود نیروی کارآمد در بخشهای تولید و فرآوری و تجارت بینالمللی و نبود آموزش مدون و اجرایی از دیگر مشکلاتی است که در این صنعت به چشم میخورد و باید تمامی این موارد اصلاح شود. وی درخصوص دیگر ضعفهای صنعت سنگ ایران بیان کرد: ضعف انسجام تشکلی و عدم تبین استراتژیهای توسعه صادرات، برخی ازتصمیمات توام با سوگیریهای سلیقهای و مقطعی و فصلی از دیگر نقطه ضعفهای این صنعت به شمار میآید. این عضو سازمان نظامی مهندسی استان تهران اضافه کرد: عدم تبعیت از سیاستهای به روز و مدرن در تحقیق بازار و همچنین بازاریابی و فروش ناشی از کمبود آگاهی از نیازهای بازار بینالمللی از دیگر موارد بسیار ضروری است که باید حتما در نظر گرفته شود. به گفته اخطاری، عدم تبیین چیدمان صادراتی، یعنی زنجیره به هم پیوسته از اقدامات و امکانات که موجب صادرات محصولاتی شود که برای کشور ارزش افزوده ی بیشتری به همراه داشته باشد. یعنی محصولات حتما به صورت فرآوری شده صادر شوند. وی تاکید کرد: ازجمله موارد دیگری که در حوزه سنگهای ساختمانی و به طور کلی صنعت سنگ ایران باید خیلی به آن توجه شود برداشتن محدودیتهای بانکی بینالمللی و تحریمهاست. گرچه سنگهای ساختمانی در لیست تحریمهای بینالمللی قرار ندارد. این کارشناس صنعت سنگ درخصوص خام فروشی محصولات سنگ گفت: چرخه نامتوازن توزیع داخلی و صادراتی که معمولا ناخودآگاه منجر به تقویت و تسهیلکننده خام فروشی است. اگرچه فروش سنگهای کوپ خام به عنوان بخشی از چرخه اقتصادی معادن مهم است. اما به دلیل نواقص استراتژی حمایت از تولید و فرآوری جهت گیری صادراتی بیشتر سمت خامفروشی گرایش
یافته است. وی تصریح کرد: بنابراین استخراج بهینه کوپها درنهایت با توجه به خواست بازار منجر به کاهش ضایعات و افزایش بهرهوری و توجیه اقتصادی خواهد شد. بنابراین مدیریت کیفی در واحد تولیدی اسلب و اندازههای برشی کوچک تر حکمی و رعایت استانداردهای کیفیتی مانند چسب و رزین و جزئیات ساب خوردن تا بستهبندی و حملونقل از مهمترین عوامل صادراتی است که باید مورد توجه و اهمیت فراوان قرار بگیرد.