پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 27922
تاریخ انتشار: 1402/02/13 10:26
«روزگار معدن» بررسی کرد:

افزایش عرضه جهانی نیکل

عرضه‌های اولیه عمومی موفق اندونزی نشان می‌دهد که بازار نیکل در سال ۲۰۲۳ در حال افزایش است.
افزایش عرضه جهانی نیکل

به گزارش «روزگار معدن»، نیکل یکی از محرکهای اصلی توسعه اقتصادی اندونزی است.عرضههای اولیه عمومی اندونزی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ آغاز شد و Harita Nickel و Merdeka Battery Materials اشتهای سرمایهگذاران را به خود جلب کردند. با این حال، با وجود اینکه اندونزی در مسیر تبدیل شدن به یکی از بزرگترین بازیگران در بازار خودروهای الکتریکی در دهه آینده قرار دارد، هنوز هم در تلاش برای تحقق استانداردهای ESG است.یکی از اجزای اصلی باتریهای لیتیوم یون، نیکل یکی از مواد معدنی حیاتی است که صنایع خودروهای الکتریکی و باتریها برای آن رقابت میکنند. اندونزی تقریبا ۲۱ میلیون تن (میلیون تن) از سنگ معدن یا ۲۲ درصد از ذخایر نیکل شناخته شده جهان را تشکیل میدهد و پس از آن استرالیا و برزیل قرار دارند. نیکل احتمالاً یکی از محرکهای اصلی توسعه اقتصادی اندونزی است و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان است - با ۱.۱۳ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ - و طبق پیشبینیهای کارشناسان کاوی گلوبال دیتا، قرار است تولید خود را تا ۱۳ درصد در سال ۲۰۲۵ افزایش دهد.با این حال، دولت اندونزی به طور فزایندهای مشتاق افزایش ارزش منابع به جای فروش آن به عنوان یک ماده خام، با تمرکز بر سمت پایین دست است. این امر باعث شد تا رهبر ذخایر نیکل جهان صادرات فلز خام را در سال ۲۰۱۹ متوقف کند و در عوض به قدرتی در استخراج و پالایش نیکل تبدیل شود. گلوبال دیتا تخمین میزند که این ممنوعیت باعث اختلالات جدی در زنجیره تامین، به ویژه در طول همهگیری کووید-۱۹ شد، با توجه به اینکه چین بزرگترین واردکننده نیکل است که از هماکنون تا سال ۲۰۲۷ بیش از ۸۵ درصد واردات را به خود اختصاص داده است. خودروهای الکتریکی درحالحاضر برای برنامههای کربنزدایی بیشتر کشورها ضروری هستند. نیکل یک ماده معدنی اصلی برای تولید باتریهای برقی الکتریکی است که برای سالهای آینده تیتر اخبار خواهد بود.نیکل سنگ اصلی در برنامههای اندونزی برای تبدیل شدن به یک غول انرژی سبز و از دیدگاه بازار خودروهای الکتریکی، یک چرخ دنده مهم در زنجیره تامین جهانی آن است.

برای درک این موضوع، IPO‌های اندونزی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ شروع به کار کردند و نشان دهنده علاقه سرمایهگذاران به شرکتهای پردازش فلز و باتریسازی بود. فهرستهای موفق مرتبط با نیکل در ماه آوریل اتفاق افتاد، که با شرکت Harita Nickel، یک شرکت استخراج و ذوب نیکل که ۶۰۰۰۰ تن در هر سال نیکل حاوی نیکل تولید میکرد، به ارزش بیش از ۵.۵ میلیارد دلار شروع شد و ۶۷۲ میلیون دلار جمعآوری کرد. در اواخر ماه، یک شرکت نیکل اندونزیایی دیگر، Merdeka Battery Materials، نخستین بازار پررونقی را تجربه کرد و تقریباً ۵۹۲ میلیون دلار به دست آورد. سرمایهگذاران با هر دو پای خود روی سهام بخش نیکل میپرند و نسبت به توسعه تجارت باتری EV مبتنی بر نیکل خوش بینی نشان میدهند. اشتیاق آنها به نیکل تولید شده در بازارهای نوظهور مانند اندونزی احتمالاً ناشی از تامین مواد خام باتری خودروهای برقی و ایمن کردن تکهای از کیک برای تحت پوشش قرار دادن پایگاههای این شرکتهای برقی الکتریکی است.  همچنین، جبران تسلط شرکتهای چینی بر منابع نیکل اندونزی برای دولت اندونزی بسیار مهم است که شرکتهای غربی را تشویق میکند تا با آنها شریک شوند. به عنوان مثال، فولکس واگن با فورد، واله و هوآیو کبالت در مجموعهای از سرمایه گذاریهای مشترک برای استفاده از ذخایر نیکل کشور و ایجاد اکوسیستم باتری EV در اندونزی شریک خواهد شد.

نگرانیهای سبز سرمایهگذاران

نیکل عامل بسیاری از فناوریهای پایدار است. علاوه بر این، به لطف بازیافت بسیار کارآمد، ۶۸ درصد از کل نیکل موجود از محصولات مصرفی بازیافت میشود و چرخه زندگی جدیدی را آغاز میکند. با این حال، اثرات زیست محیطی استخراج نیکل هنوز قابل توجه است. استخراج انرژی بر است، اندونزی همچنان به زغال سنگ متکی است و نگرانی هایی در رابطه با تخریب محیطزیست وجود دارد. بنابراین، علیرغم اینکه اندونزی یک عامل کلیدی در انتقال انرژی است، هنوز باید تلاشهای خود را برای کاهش ردپای کربن استخراج نیکل افزایش دهد. اگرچه این کشور اخیراً تعهداتی را برای ESG داده است، اما این موضوع نگرانی هایی را برای بسیاری از سرمایهگذاران ایجاد کرده است. از یک طرف، شرکتهای خودروهای برقی ممکن است ترک نیکل اندونزیایی را از زنجیره تامین خود سخت بدانند، با این حال، حفظ استانداردهای ESG خود در هنگام خرید آن ممکن است چالش بزرگتری را نشان دهد. با این وجود، این احتمال وجود دارد که اندونزی نقش مهمی در بازار باتری در دهه آینده ایفا کند. تنها زمان نشان خواهد داد که دولت اندونزی تا چه حد میتواند در این آبهای تیره شنا کند. سرمایهگذاران با هر دو پای خود روی سهام بخش نیکل میپرند و نسبت به توسعه تجارت باتری EV مبتنی بر نیکل خوش بینی نشان میدهند. اشتیاق آنها به نیکل تولید شده در بازارهای نوظهور مانند اندونزی احتمالاً ناشی از تامین مواد خام باتری خودروهای برقی و ایمن کردن تکهای از کیک برای تحت پوشش قرار دادن پایگاههای این شرکتهای برقی الکتریکی است.  همچنین، جبران تسلط شرکتهای چینی بر منابع نیکل اندونزی برای دولت اندونزی بسیار مهم است که شرکتهای غربی را تشویق میکند تا با آنها شریک شوند. به عنوان مثال، فولکس واگن با فورد، واله و هوآیو کبالت در مجموعهای از سرمایه گذاریهای مشترک برای استفاده از ذخایر نیکل کشور و ایجاد اکوسیستم باتری EV در اندونزی شریک خواهد شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/4yjqnm