پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 33315
تاریخ انتشار: 1402/07/17 08:30

ادامه روند نزولی قیمت لیتیوم در آستانه تعطیلات چین

قیمت لیتیوم در بازار فیزیکی داخلی چین و دیگر کشورهای جهان، روند نزولی خود را در هفته منتهی به پنجشنبه 28 سپتامبر 2023 همچنان ادامه می‌دهد.کاهش حجم تقاضا و روند نزولی قیمت‌گذاری‌های معاملات آتی و همچنین کاهش حجم نقدینگی، موجب ادامه روند نزولی قیمت لیتیوم پیش از فرا رسیدن تعطیلات روز ملی چین (۲۹ سپتامبر تا ۶ اکتبر) شده است.

یکی از تولیدکنندگان لیتیوم در چین به موسسه «Fastmarkets» گفت: بازار فیزیکی این ماده در واپسین روزهای باقیمانده به تعطیلات روز ملی چین (۲۹ سپتامبر تا ۶ اکتبر) در وضعیت رکود قرار داشت. به گفته این تولیدکننده، در این تعطیلات به ندرت معاملاتی در بازار فیزیکی انجام خواهد شد.

یکی از معامله‌گران لیتیوم در چین بیان کرد: بازار این ماده در هفته منتهی به پنجشنبه ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۳ در وضعیت رکود نسبی قرار داشت و چندان فرایند ذخیره‌سازی زیادی در انبارها انجام نشده است؛ با این حال، وضعیت این بازار در زمان تعطیلات پیش رو کاملا مشخص نیست.به گفته برخی از منابع، کاهش حجم معاملات در بازارهای آتی نیز تاثیر مشهودی بر روند نزولی قیمت لیتیوم در بازار فیزیکی گذاشته است.

قیمت آتی لیتیوم کربنات به عنوان پرمعامله‌ترین قرارداد در بورس آتی گوانگژو با شرط تحویل در ژانویه ۲۰۲۴، حدود ۱۵۰ هزار یوان (۲۰,۵۲۶ دلار) در هر تن در روز پنجشنبه ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۳ به ثبت رسید که ۹ هزار و ۹۵۰ یوان در هر تن نسبت به قیمت ۱۵۹ هزار و ۹۵۰ یوان در هر تن تعیین شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور کاهش داشت.

برخی فعالان بازار روند نزولی قیمت‌های بورس آتی لیتیوم را به تداوم در کاهش حجم تقاضا برای نمک‌های لیتیوم در بخش باتری و همچنین روند نزولی مداوم در این بازار نسبت دادند. یکی دیگر از معامله‌گران لیتیوم در چین، شکاف بین قیمت‌های آتی و قیمت‌های بازار فیزیکی را عامل عدم تمایل مصرف‌کنندگان به خرید لیتیوم عنوان کرد. شرکت چینی تولیدکننده لیتیوم با نام «Zhicun Lithium» در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که واحدهای تولیدی این شرکت بین روزهای ۲۹ سپتامبر تا ۲۵ اکتبر ۲۰۲۳، در وضعیت مراقبت و نگهداری قرار خواهند گرفت و انتظار می‌رود مقدار لیتیوم کربنات تولیدی این واحدها، حدود سه هزار تن به این دلیل کاهش یابد.

برخی از فعالان بازار، تاثیر تعلیق موقت فرایند تولید لیتیوم در شرکت «Zhicun Lithium» را ناچیز بر شمردند؛ چراکه حجم تقاضای کلی مصرف‌کنندگان در بازار و همچنین حجم عرضه آن در بازار روند نزولی را تجربه می‌کند.

موسسه «Fastmarkets» قیمت لیتیوم کربنات با حداقل خلوص ۹۹٫۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری جهت عرضه در بازار داخلی با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در چین را حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار یوان در هر تن در روز پنجشنبه ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که پنج هزار یوان در هر تن نسبت به قیمت ۱۶۵ تا ۱۷۵ هزار یوان در هر تن ثبت شده در روز ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۳ کاهش داشت.

قیمت‌های لیتیوم در بازارهای فیزیکی کشورهای آسیای شرقی در هفته منتهی به روز پنجشنبه ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۳ در وضعیت نزولی قرار داشت و این روند ادامه دارد. برخی دلیل این موضوع را به کاهش تمایل مصرف‌کنندگان به خرید و کاهش مداوم قیمت‌های لیتیوم در چین عنوان کردند.

به گفته منابع آگاه، به دلیل کاهش حجم تقاضا برای هیدروکسید و حجم افزایش موجودی انبارها، به نظر می‌رسد چندین تولیدکننده لیتیوم تخفیف‌های بیشتری را به مشتریانی که متقاضی تحویل محصول مورد نیاز در بلندمدت هستند، ارائه می‌دهند تا حجم فروش هیدروکسید لیتیوم آن‌ها افزایش یابد.

ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با خلوص ۵۶٫۵ درصد، به‌کاررفته در تولید باتری جهت عرضه در بازار فیزیکی با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار، قیمت ۲۳ تا ۲۶ دلار به ازای هر کیلوگرم را در روز پنجشنبه ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۳ نشان داد که نسبت به قیمت ۲۳ تا ۲۸ دلار به ازای هر کیلوگرم در یک روز قبل از تاریخ مذکور، دو دلار و نسبت به قیمت ۲۵ تا ۲۹ دلار به ازای هر کیلوگرم تعیین شده در یک هفته قبل از تاریخ ذکر شده، دو تا سه دلار به ازای هر کیلوگرم کاهش را تجربه کرد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/2ozmkq