یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 28 Apr 2024
کد خبر: 30897
تاریخ انتشار: 1402/05/11 11:24

بازار داغ دلار، طلا و سکه در گرمای‌ مرداد

بررسی‌ها نشان می‌دهد در 10 روز اخیر بازار ارز تهران شاهد رشد تقریبا 2 هزار تومانی قیمت دلار بوده است.این اتفاق در حالی برای دلار رخ داده که پیش از محرم پیش‌بینی می‌شد دلار در بازار رکودی محرم کاهش پیدا کند.

نگاهی به بازار ارز و سکه در دهه اول مرداد ماه نشان می دهد که قیمت دلار که در ابتدای ماه جاری در حول و حوش 48 هزار و 300 تا 48 هزار و 600 تومان به فروش می‌رسید، در دهمین روز مرداد به پله دوم کانال 50هزار تومان رسیده است. در این گزارش به بررسی قیمت دلار؛ سکه و طلا در دهه اول مرداد 1402 پرداخته ایم.

در واقع در 10 روز اخیر بازار ارز تهران شاهد رشد تقریبا 2 هزار تومانی قیمت دلار بوده است. این اتفاق در حالی برای دلار رخ داده که پیش از محرم پیش‌بینی می‌شد دلار در بازار رکودی محرم کاهش پیدا کند.

از نگاه کارشناسان سیاسی و اقتصادی سوپاپ قیمت دلار به چند دلیل مختلف پریده است. آنچه که در ابتدای مرداد برای دلار دردسرساز شد، انتشار آمار نقدینگی کشور و رکوردزنی پایه پولی بود. با انتشار این خبر تحلیلگران به این نتیجه رسیدند که بازار ارز سوخت کافی دارد تا اگر انتظارات افزایشی شد، به مقاومت حمله کند.

در ادامه روزهای گرم مرداد سفر میانجی های عربی از عمان و قطر به ایران نتوانست نرخ دلار را کاهش کند و چون سوغات عربی کمتر از انتظارات بازار ارز بود قیمت دلار روند صعودی به خود گرفت، در سفر وزیر خارجه عمان به ایران بار دیگر خبر آزادی پول های ایران در عراق دست به دست شد که خبر سوخته برای بازار ارز بود، بنابر گزارش های بین المللی بانک قطری قرار بود میزبان پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی باشد ولی این اتفاق نیفتاد و همین مسئله دلار را افزایشی کرد، در ادامه خبر شکایت ایران از کره جنوبی برای پرداخت بدهی ایران کار را سخت تر کرد و امیدها را برای وصول زودتر این بدهی ناامید کرد.

در دهمین روز مرداد هم بازار ارز با شوک جدید روبرو شد. بانک‌مرکزی رسما اعلام کرد کانون صرافان منحل شد.آن طور که در خبرها آمده بود بانک مرکزی اعلام کرده که «به دلیل تخلفات و انحراف از اهداف، موضوع و وظایف و اختیارات کانون صرافان ایرانیان، موافقت‌نامه تاسیس این کانون صادره توسط بانک مرکزی، ابطال و انحلال کانون مذکور در دستور کار قرار گرفت.»

در بازار طلا و سکه هم قیمت ها صعودی بود. هر گرم طلا 18 عیار که در اولین روز مرداد با 2میلیون و 326 هزار و 900 تومان به کار خود پایان داده بود روز گذشته به 2میلیون و 391 هزار و 800 تومان رسید.به عبارت دیگر در 10 روز اخیر هر گرم طلا 18 عیار رشد تقریبا 65 هزار تومانی را ثبت کرده است.

بازار سکه هم در این ده روز محل خودنمایی بازیگران افزایشی قیمت سکه امامی بوده است. هر قطعه سکه امام که در اولین روز مرداد در حدود 26 میلیون و 900 هزار تومان معامله شده بود در دهمین روز مرداد به 29 میلیون و 500 هزار تومان رسید. به عبارت دیگر در 10 روز اخیر هر قطعه سکه امامی در حدود 2 میلیون و 600 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

اما در یازدهمین روز مرداد ماه روند قیمت ها در بازار ارز و سکه چگونه بود است؟

بازار ارز و سکه امروز چهارشنبه 11 مرداد ماه به دلیل تعطیل شدن کشور طی امروز و فردا تق و لق بود.در بازار خبری از خرید و فروش قابل توجه نبود. آن طور که معامله گران مدعی بودند دلار فردایی در تهران نسبت به قیمت نقدی دیروز تقریبا رنج رو به پایین بود.سکه امامی هم در همان محدوده معاملاتی دیروز یعنی پله دوم کانال 29 میلیون قرار داشت .


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/36bjl9