جمعه 28 اردیبهشت 1403 - 17 May 2024
کد خبر: 36697
تاریخ انتشار: 1403/02/19 06:57

عربستان سعودی به تکاپوی تامین لیتیوم افتاد

عربستان سعودی به تکاپوی تامین لیتیوم افتاد

وزیر صنعت و منابع معدنی عربستان طی مصاحبه‌ای گفت: با هدف تولید باتری خودروهای الکتریکی و سرمایه‌گذاری در این بخش، این کشور در نظر دارد که لیتیوم مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر تامین کند؛ اگرچه تلاش‌ها برای تامین لیتیوم از منابع داخلی عربستان هنوز در مراحل اولیه قرار دارد.
عربستان سعودی که اقتصاد آن دهه‌هاست متکی به نفت بوده، میلیاردها دلار هزینه کرده است تا خود را به قطبی برای تولید خودروهای الکتریکی تبدیل کند. سرمایه‌گذاری در بخش خودروهای الکتریکی، بخشی از تلاش‌های شاهزاده محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان برای تنوع بخشیدن به منابع درآمد اقتصادی این کشور است.
روز یکشنبه ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ بندر الخورایف، وزیر صنعت و منابع معدنی عربستان سعودی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز اظهار داشت: لیتیوم یک ماده معدنی بسیار مهم است که بخش عمده‌ای از زنجیره تامین به ویژه در صنعت باتری به شمار می‌رود. وی در حاشیه نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد که در شهر ریاض برگزار شد، بیان کرد: لیتیوم به جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره انسان تبدیل شده است.
وزیر صنعت و منابع معدنی عربستان سعودی در همین راستا عنوان کرد: شرکت آرامکو عملیات اکتشاف استخراج لیتیوم از آب دریا و تخلیه آب شور از میادین نفتی عربستان را آغاز کرده است. با این حال، هنوز نمی‌توان در خصوص احتمال موفقیت‌آمیز بودن اجرای این طرح‌ سخن گفت. الخورایف خاطرنشان کرد: اگرچه می‌توان به نتایج عملیات اکتشافی مذکور امیدوار بود اما باید اقدامات بیشتری در این زمینه انجام شود.
وی با اشاره به حجم ذخایر معدنی و امکان تغلیظ سنگ‌های معدنی، از این دو به عنوان ویژگی‌هایی نام برد که در هنگام بررسی صرفه اقتصادی چنین پروژه‌هایی باید مورد ارزیابی قرار گیرد.
 به گفته وزیر صنعت و منابع معدنی عربستان سعودی، طبق بررسی‌های انجام شده عملیات استخراج لیتیوم از آب دریا در عربستان، احتمالا از دو ویژگی حجم ذخایر معدنی مناسب و امکان تغلیظ سنگ‌های معدنی مبرا است.
لازم به ذکر است که صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان سعودی و صندوق سرمایه‌گذاری عمومی (PIF) این کشور با همکاری شرکت «Ma’aden»، صندوق سرمایه مشترکی به نام صندوق «Manara Minerals» را برای تخصیص سرمایه به منظور خرید دارایی‌های معدنی در خارج از عربستان در سال ۲۰۲۳ تشکیل دادند. در همین راستا، تمایل سرمایه‌گذاران عربستان در بخش معادن لیتیوم، تمرکز بر روی خرید دارایی‌های لیتیوم سبز است.
الخورایف در پاسخ به سوالی در خصوص سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی در صنعت لیتیوم، اظهار داشت: تمامی نیازهای وزارت صنعت و منابع معدنی عربستان سعودی برای تامین لیتیوم به هر طریق ممکن تامین خواهد شد. این نیازها یا از طریق تولید لیتیوم در داخل عربستان و یا از طریق واردات با استفاده از سرمایه‌ تخصیص یافته از صندوق «Manara Minerals» یا دیگر سرمایه‌گذاران برآورده می‌شود.
رودریگو اورکیزا، مدیر بخش امور بین‌الملل وزارت خارجه شیلی به گفت‌وگوی انجام شده میان سفارت عربستان سعودی در سانتیاگو با وزیر معادن شیلی در هفته سوم آوریل ۲۰۲۴ به منظور میزبان از هیئتی از عربستان در اواخر سال جاری میلادی در خصوص سرمایه‌گذاری‌های بالقوه در بخش معدن شیلی اشاره کرد.
 آرورا ویلیامز، وزیر معادن شیلی از بیان جزئیات در رابطه با معادنی که عربستان سعودی تمایل به سرمایه‌گذاری در آن‌ها کرده است، خودداری کرد.
در پایان الخورایف از گفت‌و‌گوهای انجام شده میان عربستان و شیلی در خصوص اعطای مجوز استخراج لیتیوم از معادن شیلی ابراز بی‌اطلاعی کرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/36bl7e