چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 - 15 May 2024
کد خبر: 26497
تاریخ انتشار: 1402/01/27 10:03

لزوم جلوگیری از سقوط دلاری بورس

در دو سال و نیم گذشته ارزش دلاری بورس حدود ۷۵ درصد افت داشته و دولت برای جلوگیری از کاهش بیشتر آن منابع صندوق توسعه را وارد بورس کرد و از طرف دیگر مسیر واگذاری سهام دولتی را فراهم کرده است.
لزوم جلوگیری از سقوط دلاری بورس

در سالهای گذشته با توجه به افزایش شدت تحریمها و کاهش ورود فناوریهای جدید به کشور علاوه بر اینکه بخش تولید با چالش رقابتپذیری در بازار خارجی مواجه شد، با استهلاک ماشینآلات و تجهیزات عملا با افت تیراژ هم مواجه شد و همین موضوع سرمایهگذاری در بخشهای مولد اقتصادی را به شدت کاهش داد به همین دلیل سرمایههای ارزی و ریالی صندوق توسعه ملی هم به نوعی در رکود باقی ماند و دولت برای اینکه این سرمایهها با کاهش ارزش مواجه نشوند بخشی از آن را وارد بازار سرمایه کرد تا از این طریق مانع از سقوط بیشتر بورس شود و از طرف دیگر عایدی صندوق توسعه ملی هم افزایش یابد.

رشد اخیربورس اتفاق عجیبی نبود

آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد در گفتوگو با بازار ضمن اشاره به اینکه ورود پول به بازار سرمایه اتفاق افتاده اما ابتدا با به این سوال پاسخ داده شود که آیا سرمایه جدیدی است یا اینکه همان پول هایی هستند که سال ۹۹ بعد از نوسان گیری از بازار سهام خارج شدند؟ گفت: باید توجه داشت که در دو سال اخیر ارزش این پولی که مردم از سال ۹۹ در بورس دارند حدود ۷۵ درصد تورم داشته و بازگشت به ارزش قبلی به معنای ناکارآمدی بورس برای آنها است، از این رو دولت برای جلب اعتماد سرمایهگذاران همچنان باید روند صعودی بورس را حفظ کند.

وی با بیان اینکه ارزش دلاری بورس نسبت به سال ۹۹ کمتر است و این موضوع هم نشان میدهد که رشد اخیر بورس اتفاق عجیبی نبوده است، افزود: درحالحاضر با در نظر گرفتن این فاکتورها شاخص کل بورس زیر ۲ میلیون واحد کاهش نمییابد اما در مقطع کنونی چه اتفاقی خواهد افتاد؟ به طور قطع در یک مقطع زمانی دوباره نوسان گیری افزایش مییابد و افرادی که حرفهای هستند بیشتر سود خواهند برد.

بغزیان با تاکید بر اینکه در چند وقت اخیر برخی از سهام رشد بالا و برخی رشد کمتری داشته اند، تصریح کرد: با افت دلاری بورس اقدامی که دولت برای رشد بازار سرمایه انجام داده این بوده که بخشی از سرمایههای صندوق توسعه ملی را وارد بورس کرده، زیرا اساسا منابع صندوق توسعه ملی باید برای سرمایهگذاری در بخشهای مولد بکار گرفته شود.

وی افزود: حالا دولت تصمیم گرفته منابع صندوق توسعه ملی را برای خرید سهام شرکتهای تولیدی بکار گیرد، اما باید توجه داشت که ورود پول به بورس هیچ نقشی در تولید ناخالص داخلی ندارد. به عبارت دیگر وقتی بورس صعود یا سقوط میکند تغییری در جیدی پی کشور ایجاد نمیکند و ورود پول دولتی از طریق صندوق توسعه ملی فقط کمک میکند تا بازار سهام تقویت شود اما نباید نادیده گرفت با تورم اخیر و همچنین افت شاخص بورس بسیاری از سهام به ارزندگی بالایی رسیده بودند.

تاثیر رونق بازار سرمایه بر اجرای طرح مولدسازی دارایی ها

یکی دیگر از برنامههای دولت در امسال اجرای طرح مولدسازی داراییهای مازاد دولت است که فرآیند قانونی آن طی شده و امسال باید به مرحله اجرا درآید. در شرایط کنونی چند مدل منابع و دارایی وجود دارد که شامل املاک و سهام است، از این رو بخشی از این داراییها از طریق بورس کالا یا مزایده امکان واگذاری دارند اما بخش دیگری از این داراییها به شکل سهام واگذار خواهد شد، زیرا مالکیت دولت بر دارایی برخی شرکتها درصدی مشخص است که آنها را باید به صورت عرضه سهام واگذار کند، از این رو رشد شاخص کل بورس برای دولت مزیت دارد.

مهرداد گودرزوند چگینی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با بازار با اشاره به اینکه دولت باید طرح مولدسازی داراییها را امسال اجرا کند، گفت: هم اکنون شناسایی داراییهای مازاد دولت از طریق یک سامانه در حال شناسایی است و بعد از آن واگذاریها باید اجرا شود که بورس به دلیل شفافیت ابزار مناسبی برای عرضه آنهاست.

وی با بیان اینکه واگذاری داراییهای مازاد دولت مهم است، تصریح کرد: با توجه به اینکه در چند وقت اخیر کسری بودجه دولت روی اقتصاد کشور تاثیر گذاشته بود اجرای درست مولدسازی داراییها میتواند در رفع مشکلات اعتباری موثر باشد.

چگینی با تاکید بر اینکه بورس هم میتواند ابزاری برای اجرای مولدسازی داراییها باشد، تصریح کرد: درحالحاضر حمایت از بازار سرمایه نقش موثری در هدایت نقدینگیهای سرگردان دارد، از طرف دیگر رونق بازار مسیری برای واگذاری سهام شرکتهای دولتی فراهم خواهد کرد.

سخن پایانی

بازار سرمایه در شرایط کنونی هنوز از نظر دلاری فاصله زیادی با قله سال ۹۹ دارد، از این رو پیشبینی میشود که هرگونه اصلاح در شاخص پولبک به مقاومت شکسته شده باشد از این رو بازار سرمایه همچنان به روند صعودی خود ادامه میدهد زیرا از یک سو با ورود نقدینگی جدید از صندوق توسعه ملی و... همراه شده و از سوی دیگر دولت امسال مکلف به واگذاری بخشی از داراییها و سهام خود در شرکتها شده بر همین مبنا رونق بورس به نفع دولت است که بستری برای واگذاری سهام شرکتها فراهم میکند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/36edqe