سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 14 May 2024
کد خبر: 31292
تاریخ انتشار: 1402/05/21 09:58

مخالفت با قیمت گذاری دستوری

رییس اتحادیه تولیدکنندگان سرب و روی ایران گفت: اگر مبنای دولت، نرخ های آزاد است، باید در همه جا آزاد باشد و به همین دلیل ما به جد مخالف قیمتگذاری دستوری هستیم و همچنین دولت نباید در بورس دخالت کند.
مخالفت با  قیمت گذاری دستوری

به گزارش روزگار معدن به نقل از معدن۲۴، «حسن حسینقلی» در جلسه بررسی قیمتگذاری مواد معدنی، محصولات و فرآورده های مسی در محل اتاق ایران افزود: با دخالت دولت در امور اقتصادی مخالف هستم و بر اساس قانون بورس نیز تعیین قیمت ممنوع است.
وی بیان داشت: وقتی تولیدکننده سرب و روی، مواد اولیه مورد نیازش را به نرخ آزاد می خرد و تهیه می کند، چرا باید دولت یا بورس برای آن قیمت تعیین کند؟
این مقام صنفی بیان داشت: امروز قیمت دستوری هر تن روی ۸۲ میلیون تومان در نظر گرفته شده، در حالی که قیمت آن به نرخ آزاد ۱۱۳ میلیون تومان و قیمت صادراتی آن ۱۳۰ میلیون تومان است؛ به همین دلیل بسیاری تولیدکنندگان متضرر شده اند.
وی تصریح کرد: اگر مبنای دولت، نرخ های آزاد است، باید در همه جا آزاد باشد و به همین دلیل ما به جد مخالف قیمتگذاری دستوری هستیم و همچنین دولت نباید در بورس دخالت کند.
رییس اتحادیه تولیدکنندگان سرب و روی ایران با بیان اینکه دخالت دولت برای تنظیم بازار غیرقانونی است، تاکید کرد: بردن کنسانتره، خاک و شمش به بورس، اقدام اشتباهی است.

** حقوق دولتی معادن
وی با بیان اینکه امروز هر استانی جداگانه روی محصول معدنی خود قیمت می گذارد، از تولید نرم افزاری خبر داد که بر مبنای آن قیمت تمام شده هر معدن قابل استخراج است.
حسینقلی تاکید بر اینکه استخراج قیمت تمام شده در معادن کار سختی نیست، تصریح کرد: باید قیمت تمام شده محصول در هر معدن به اضافه درصدی افزایش، مبنایی برای تعیین حقوق دولتی قرار گیرد.
این مقام صنفی با اشاره به عوارض صادراتی جدید وضع شده، اظهار داشت: «متوجه طرز فکر وضع کنندگان این عوارض نمی شوم و فکر می کنم این فهرست را کسانی که خریدار قراضه مس، آهن و غیره هستند وضع کرده اند».
رییس اتحادیه تولیدکنندگان سرب و روی ایران گفت: مقرر شده این انجمن در نامه ای به رییس جمهور و رییس قوه قضائیه، توقف عوارض یاد شده را خواستار شود تا کار کارشناسی بر روی آنها انجام شود. همچنین مقرر شده این مساله در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/3wz8jv