چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 - 15 May 2024
کد خبر: 26471
تاریخ انتشار: 1402/01/26 12:06
«روزگارمعدن» گزارش می‌دهد

آغاز اکتشاف طلا در صحرای شرقی توسط مصر

مصر ایندیپندنت گزارش داد که وزارت نفت و منابع معدنی مصر یک مناقصه بین‌المللی را باز کرده است که مصر را قادر می‌سازد اکتشاف طلا در صحرای شرقی را آغاز کند.
آغاز اکتشاف طلا در صحرای شرقی توسط مصر

به گزارش «روزگار معدن»، مناطق اکتشافی شامل عقود، ام عود، حامتا، فطیری و برامیه میشود. این کار از طریق شرکت دولتی منابع معدنی شالاتین (SMRC) انجام خواهد شد و مناقصه تا دوشنبه ۱۰ اوت ادامه دارد. مناطقی که قرار است کاوش شوند عبارتند از: عقود، ام عود، حامتا، فطیری و برامیه. اداره کل منابع معدنی مصر ۳۵ درصد از سهام SMRC را در اختیار دارد و سازمان پروژههای خدمات ملی وزارت دفاع نیز ۳۴ درصد از سهام آن را در اختیار دارد. بانک سرمایهگذاری ملی ۲۴ درصد از SMRC و شرکت مصری برای منابع معدنی (ECMR) ۷ درصد مالکیت دارند. نگی فراگ مشاور وزیر عرضه و تجارت داخلی در امور صنعت طلا گفت مصر نخستین شمش طلای داخلی خود را ساخته است که منبع آن از معدن ایگات صحرای شرقی که در ژوئن سال گذشته کشف شد، تهیه شده است. فراق در گفتوگوی تلفنی با شبکه تلویزیونی صدا و سیما گفت که این کشور ۱۰۰ معدن دارد که معدن ایگات دارای یک میلیون اونس طلا و معدن طلای سوکاری ۱۲ میلیون اونس طلا است. وی تصریح کرد: استخراج طلا باید به صورت محلی توسط دست مصری انجام شود.

قدرت اژدهای زرد زیرسوال رفت

پس از شروع درخشان سال، نشانههایی وجود دارد که بخشهای کلیدی فولاد و سنگآهن در حال از دست دادن شتاب در چین هستند و این نگرانیها را در مورد قدرت بازگشت در دومین اقتصاد بزرگ جهان افزایش میدهد.  به گزارش «روزگار معدن»، قیمتها در سراسر مجتمع فولاد در جلسات اخیر کاهش یافته است، در حالی که به نظر میرسد واردات سنگآهن چین پس از شروع سریع سال، تعدیل شده است.چین بیش از نیمی از فولاد جهان را تولید میکند و حدود ۷۰درصد سنگآهن دریایی جهان را خریداری میکند که یکی از 2 ماده خام اصلی فولاد و دیگری زغالسنگ کک است. قیمت لحظهای سنگآهن ۶۲ درصدی برای تحویل به شمال چین، طبق ارزیابی آژانس گزارش نرخ کالا، به ۱۱۸.۸۰ دلار در هر تن رسید که پایینترین نرخ از ۹ ژانویه است. قیمت از زمان رسیدن به اوج خود در سال ۲۰۲۳ یعنی ۱۳۳.۴۰دلار در هر تن در ۱۵ مارس ۱۰.۹ درصد کاهش یافته است.  قیمت زغالسنگ کک نیز تحتفشار قرار گرفته است، به طوری که قراردادهای معامله شده در سنگاپور که منعکسکننده نرخ نفت آزاد در استرالیا، بزرگترین صادرکننده سوخت در جهان است که به ۲۸۹.۹۰ دلار در هر تن کاهش یافت. این پایینترین نرخ از ۳۰ دسامبر سال گذشته است و این قرارداد از زمان اوج ۳۸۱ دلاری آن در سال ۲۰۲۳ که در ۱۷ فوریه به دست آمد، ۲۳.۹ درصد از دست داده است. قیمتهای داخلی فولاد چین نیز تحتفشار قرار گرفتهاند، به طوری که قیمتهای آتی میلگرد شانگهای به نرخ ۳۹۴۶ یوان (۵۷۴ دلار) در هر تن در روز دوشنبه هفته گذشته به پایان رسید که ضعیفترین نرخ از ۲۶ دسامبر بوده و نسبت به اوج خود در امسال یعنی ۴۳۲۸یوان در ۱۴ مارس ۸.۸ درصد کاهش داشته است.. تنها قیمتها در حال کاهش نیستند، نشانه هایی وجود دارد که حجم سنگآهن و تولید فولاد نیز اندکی ضعیف شده است.

واردات سنگ‌‌آهن چین توسط Refinitiv در ماه مارس ۹۴.۱۷ میلیون تن برآورد شده است که به معنای نرخ روزانه ۳.۰۴ میلیون تن است. طبق دادههای رسمی گمرک، این میزان نسبت به ۳.۲۹ میلیون تن در روز برای دو ماه اول کاهش مییابد، اگرچه شایان ذکر است که واردات برای دوره ژانویه تا فوریه ۷.۳ درصد بیشتر از ماههای مشابه در سال ۲۰۲۲ بوده است. واردات آوریل نیز ممکن است به سمت یک نتیجه ملایم حرکت کند، با ردیابی واردات ۸۲.۳۴ میلیون تنی Refinitiv، اگرچه این رقم احتمالا در هفتههای آینده افزایش مییابد زیرا محمولههای بیشتری تا پایان ماه تحویل داده میشوند. به نظر میرسد آنچه کاهش نرخ ها، واردات سنگآهن از طریق دریا و تولید فولاد نشان میدهد، تعدیل انتظارات تقاضا در چین است. ممکن است انتظارات اولیه پس از پایان چشمگیر محدودیتهای کووید-۱۹ در اواخر سال گذشته بسیار خوش بینانه باشد و آنچه اکنون اتفاق میافتد صرفاً یک ارزیابی مجدد  است. مطمئناً هیچ یک از شاخصها به ضعف اشاره نمیکنند، بلکه بیشتر یک حالت خوشبینی آسمانی است که با واقعیتی معتدلتر، اما همچنان مثبت جایگزین شده است.یکی از عواملی که همیشه باید در نظر داشت پیامهایی است که از پکن منتشر میشود، با گزارشهایی مبنی بر اینکه چین هدف رسمی کاهش ۲.۵ درصدی تولید فولاد در سال ۲۰۲۳ را از ۱.۰۱۸ میلیارد تن در سال گذشته در نظر گرفته است.

اگر این هدف کمتر تأیید شود، به این معنی است که شروع قوی تولید فولاد در دو ماه اول سال، زمانی که تولید نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ ۵.۶ درصد افزایش یافت، در بقیه امسال تعدیل خواهد شد. این نشان میدهد که تقاضای سنگآهن و زغالسنگ ککساز همچنان جامد خواهد بود، اما ممکن است در کل سال ۲۰۲۳ افزایش چندانی نداشته باشد.

فشار «تک» به «گلنکور» برای بازسازی

تک تاکید کرد که ماینر سوئیسی به دلیل سابقه خود یک «خریدار نامناسب» است.به گزارش «روزگار معدن»، ماینر کانادایی Teck Resources برای تقسیم تجارت خود و در عین حال رد پیشنهاد خرید ناخواسته ۲۳ میلیارد دلاری گلنکور را تقویت کرده است.تک که پیشنهاد گلنکور را «غیر شروع کننده» خواند، تاکید کرد که شرکت کالاهای سوئیسی به دلیل سابقه خود یک «خریدار نامناسب» است.

جاناتان پرایس، مدیرعامل شرکت Teck در یک کنفرانس، ارزش ضمنی پیشنهاد گلنکور را یک «توهم» خواند و افزود که تجدید ساختار تنها جایگزین امکانپذیر است. پرایس اظهارکرد: «این فقط مربوط به نرخ نیست. ما همچنین شاهد نقصهای ساختاری جدی در پیشنهادی هستیم که گلنکور ارائه کرده است، و معتقدیم که (این) ارزش سهامداران Teck را از بین میبرد و خطرات اجرایی قابل توجهی دارد. همانطور که توسط بلومبرگ گزارش شده است، پرایس همچنین به سابقه گلنکور در انجام تجارت در کشورهای پرخطر و تحقیقات رشوه خواری آن اشاره کرد. گلنکور خرید تمام سهام Teck و انشعاب همزمان عملیات ترکیبی زغالسنگ حرارتی و فولادسازی را پیشنهاد کرد. گفته میشود که این پیشنهاد ۲۰ درصد حق بیمه را نسبت به بسته شدن سهام Teck در ۲۶مارس نشان میدهد. با این حال، هیاتمدیره Teck به اتفاق آرا این پیشنهاد را رد کرده و اعلام کرده است که قرار گرفتن سهامدارانش در معرض مس را کاهش میدهد و قرار گرفتن در معرض تجارت زغالسنگ حرارتی و نفت را افزایش میدهد، که سرمایهگذاران به دنبال اجتناب از آن هستند تا به هدف جهانی انتشار خالص صفر تا سال ۲۰۵۰ دست یابند.  تک پیشنهاد گلنکور را غیرقابل اجرا خواند و اعلام کرد که یک تجارت جدید و مهم با محوریت زغال سنگ حرارتی درحالحاضر بازاری ندارد. همچنین اشاره کرد که گلنکور برنامه منسجمی برای شرکت زغالسنگ پیشنهادی ارائه نکرده است. علاوه بر این، ماینر معتقد است که پیشنهاد گلنکور خطرات قضایی، ESG و اجرایی قابل توجهی برای سهامداران دارد. Teck در عوض تجدید ساختار اعلام شده قبلی خود را تضمین کرد و آن را حرکتی بهینه برای افزایش ارزش سهامداران خواند و تاکید کرد که ریسک اجرا را به حداقل میرساند. این طرح شامل تقسیم شرکت به یک تولیدکننده رشد محور فلزات انتقال انرژی، یک تولیدکننده زغال سنگ فولادسازی خالص و یک اصلاح ساختار سهام کلاس دوگانه است.هیات مدیره Teck به سهامدارانش توصیه کرد در جلسه برنامهریزی شده در ۲۶ آوریل به نفع این جدایی رأی دهند و افزود که این طرح هیچ رقابت یا چالش نظارتی ندارد.در همین حال، نورمن کیویل، سهامدار کنترل Teck اعلام کرده است که به هیچ قیمتی به یک شرکت خارجی نمیفروشد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/3z9lgn