پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 27926
تاریخ انتشار: 1402/02/05 10:26

دلایل تفاوت رشد بورس با سال ۹۹

در جریان معاملات هفته پایانی فروردین، رکورد رشد شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن بورس شکسته شد.
دلایل تفاوت رشد بورس با سال ۹۹

 بازار سرمایه در هفته چهارم فروردین توانست رکورد رشد هفتگی در شاخص کل و شاخص کل هموزن در ۳۰ ماه گذشته را بشکند، در جریان معاملات هفته گذشته و پیش از تعطیلات عید فطر، شاخصهای عملکردی بورس توانستند رشد قابل توجهی را ثبت کنند.البته روند رشد بورس در هفته پایانی فروردین در روز چهارشنبه متوقف شد اما شاخص کل هموزن مانند ماههای گذشته از شاخص کل گوی سبقت را ربود و توانست در این روز نیز رشد قابل توجهی داشته باشد.

مقاومت جدی پیش روی شاخص کل در معاملات هفته گذشته شکسته شد؛ با توجه به رشد شاخص بورس و فراتر رفتن آن از سطح ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار واحدی تعدادی از فعالان و کارشناسان بازار از احتمال اصلاح در نماگر اصلی بازار سخن می‌‌گویند.بر این اساس می‌‌توان گفت کند شدن حرکت شاخص کل در مسیر صعود میتواند تا حد زیادی ناشی از این نکته باشد که دست کم در نمادهای شاخصساز بازار سرمایه احتمال بروز اصلاح قیمتی وجود دارد و همین امر می‌‌تواند برای شاخص کل نیز تا حدودی مانع ایجاد کند.البته این به آن معنا نیست که در وضعیت تورمی کنونی و همچنین خوشبینی مضاعف مردم نسبت به بازار سهام مسیر آتی بازار مذکور منفی خواهد بود. با این حال به نظر میرسد که بعد از جهش تقریبا ۹۰۰ هزار واحدی شاخص کل بورس از آبان ماه سال گذشته تاکنون اندکی استراحت در روند صعودی فعلی امری دور از انتظار نیست.

افت سال ۹۹ را تجربه نمیکنیم

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه در گفتوگو با فارس، درباره احتمال اصلاح در روند بورس گفت: با کند شدن حرکت و یا حتی افت نماگرهای بورس این احتمال اندک است که همانند سال ۹۹ شاهد عقبگرد دست جمعی قیمت‌‌ها در بورس و فرابورس باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: در آن زمان رشد یک سری نرخ در بازار سهام مانع از اصلاح نمادهایی میشد که به مرور زمان ارزندگی خود را از دست میدادند، همین امر سبب شد تا به مرور زمان در سال ۹۹ شاهد وضعیتی باشیم که در آن تقاضای بالا به رشد بیچون و چرای همه نمادها انجامید؛ اتفاقی که موجب شد بسیاری از نمادها تا چند برابر ارزش ذاتی رشد کنند و پس از ریزش بعضا تا ۷۰ یا ۸۰ درصد از نرخ قبلی خود در زمان اوج قیمتها را از دست بدهند.

دانشی تصریح کرد: این در حالی است که این بار رکوردشکنی شاخص به چنین وضعیتی منجر نشده است، بازار سهام اگرچه از لحاظ اسمی میزان زیادی از حجم پول را در خود پذیرفته است اما در مقایسه با حجم نقدینگی در سال ۹۹ مقادیر بالایی از دارایی نقدینه مردم را در خود جای نداده است، در نتیجه شاهد رشد پیوسته شاخص هموزن بورس تهران هستیم.

رشد ۶.۶ درصدی شاخص بورس

در آخرین هفته معاملاتی فروردین ۱۴۰۲، شاخص کل بورس در روز شنبه ۲۶ فروردین، ۷۴ هزار و ۲۴ واحد صعود کرد و روز یکشنبه ۲۷ فروردین، ۲۱ هزار و ۱۲۰ واحد بالا آمد؛ روز دوشنبه ۲۸ فروردین شاخص ۱۴ هزار و ۲۲۱ واحد صعود کرد و روز سه‌‌شنبه ۲۹ فروردین با جهش ۳۶ هزار و ۱۵۰ واحدی وارد کانال ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد شد، در آخرین روز معاملاتی ۳۰ فروردین هم روند صعودی شاخص کل متوقف شد و یکهزار و ۳۰۵ واحد ریزش کرد.شاخص کل در آخرین روز کاری هفته بورس، به رقم ۲ میلیون و ۳۲۴ هزار و ۱۳۲ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل ۱۴۴ هزار و ۲۱۰ واحد بالاتر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس مثبت ۶.۶ درصد شد. این رشد هفتگی در بازار سرمایه برای شاخص کل در ۳۰ ماه گذشته یک رکورد محسوب میشود.

رشد ۱۰ درصدی شاخص کل هموزن

شاخص کل هموزن نیز در روز شنبه ۲۶ فروردین، ۲۶ هزار و ۷۹۳ واحد رشد کرد و در روز یکشنبه ۲۷ فروردین نیز ۱۱ هزار و ۴۱۹ واحد بالا آمد، این شاخص روز دوشنبه ۲۸ فروردین نیز ۹ هزار و ۵۰۲ واحد افزایش یافت و در روز سه شنبه ۱۶ هزار و ۶ واحد بالاتر ایستاد. در نهایت شاخص کل هموزن ۴ هزار و ۸۹ واحد افزایش را تجربه کرد.شاخص کل هموزن در پایان هفته گذشته نسبت به هفته پیشین، ۶۷ هزار و ۸۰۹ واحد بالاتر ایستاد و در سطح ۷۶۰ هزار و ۷۵۴ واحدی قرار گرفت و بازدهی مثبت ۹.۷۹ درصدی را ثبت کرد. این بازدهی هفتگی برای شاخص کل هموزن نیز در دو سال و نیم گذشته بیسابقه بوده است.

رشد ارزش کل معاملات و معاملات خرد

در هفته گذشته، میانگین ارزش معاملات بازار سهام ۱۰۵ هزار و ۶۹۱ میلیارد تومان بود که ۲۰ درصد بیشتر از هفته پیش از آن بود. میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز ۱۷ هزار و ۵۹۸ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۱۶ هزار و ۸۲۱ میلیاردی هفته پیشین، افزایش ۵ درصدی داشته است.

افزایش ورود سرمایه حقیقی به بازار سهام

در هفته پایانی فروردین ماه شاهد تداوم ورود پول حقیقی به بازار بودیم. در روز شنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار ۲ هزار و ۳۰۹ میلیارد تومان بود و روز یکشنبه ۴۵۷ میلیارد تومان پول حقیقی وارد شد. روز دوشنبه نیز ۸۶۳ میلیارد تومان وارد شد و در روز سه شنبه ارزش پول حقیقی ورودی هزار و ۲۳۶ میلیارد تومان بود. در روز چهارشنبه نیز برای ششمین روز معاملاتی متوالی ورود پول ادامه داشت و ۶۲۵ میلیارد تومان پول حقیقی وارد شد.در مجموع کل هفته گذشته ۵ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد و میانگین روزانه ورود پول حقیقی یکهزار و ۹۸ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته قبل رشد ۱۳۹ درصدی داشته است.

بازارسرمایه را با سال ۹۹ مقایسه نکنید

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: نقشهراه برنده، ماندگاری و پایداری در سهام بنیادی است و نوسان گرفتن از این بازاری که میل به سمت صعود دارد به جز افزایش ثبت هزینه معاملات نتیجه دیگری ندارد.

به گزارش بورس نیوز، فردین آقابزرگی اظهارکرد: سال ۱۴۰۲ با توجه به جمیع جهات و متغییرها که بر آن تاثیرگذار بوده، نقطه شروع بازدهی و افزایش نرخ و شاخص خواهد بود. در درجه اول عقب ماندگی بازار سرمایه نسبت به بازار مسکن و خودرو و سرکوب شدن و کردن بازار ارز و طلا منجر به تغیر مسیر نقدیگی ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان به سمت بازار سرمایه خواهد شد؛ به خصوص که عقب ماندهترین بازده در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برای بورس بوده در صورتی که تا آستانه حباب بازار مسکن و خودرو پیش رفتهاند، پس اگر قرار باشد چرخش نقدینگی رخ دهد بیشک به سمت بازار سرمایه است.

همچنین متاسفانه پیشبینیهایی که حکایت از ادامه تورم ۴۰-۵۰ درصدی و نشانههای از جمله کسری بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت دارد، تاییدکننده ادامه همین تورم خواهد بود در نتیجه کاهش ارزش پول ملی را شاهد هستیم که تورم را تشدید و ادامه دار خواهد کرد.

وی افزود: در نهایت تسری افزایش نرخ فروش محصولات به درآمد حاصل از فروش شرکتها و صنایع که بیشک در دوره میان مدت بالایی یکسال به سود عملیاتی آنها میافزاید؛ بنابراین بازار سرمایه روند صعودی خود را همراه با نوسانات سینوسی که ذات بورس است ادامه میدهد.

این فعال بورسی بیان کرد: معتقدم که امسال را به هیچ عنوان نمیتوان با سال ۹۹ مقایسه کرد چراکه P/E TTM در آن مقطع (مرداد ۹۹) ۳۸ واحد و P/E forward بالایی ۱۵ واحد بود؛ درحالحاضر به واسطه درآمد حاصل از فروش شرکتها و حادث شدن تورم الان P/E forward کمتر از ۷.۵ واحد و P/E TTM کمتر از ۱۰ واحد است؛ بنابراین ظرفیتها و نشانههای به طور قابل توجهی با سال ۹۹ تفاوت دارد و معتقدم این اتفاق در زمانی که هیچ یک از بازارهای موازی توانایی و ظرفیت جذب نقدینگی ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومانی را ندارد، رخ داده است.

با این حال به نظر میرسد که بهترین استراتژی برای امسال بر خلاف حرکتهای که در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به صورت گذرا رخ داد، پایداری و ماندگاری با اولویت سرمایهگذاری در سهام بنیادی است.

آقابزرگی گفت: معتقدم که شرکتهای که بیشترین نظر را دولت جهت دست اندازی به سود این شرکتها و صنایع دارد، یکی از نشانههای معرفی برای شرکتهای (پتروشیمی، پالایشی، فولاد، کانی فلزی و غیر فلزی و در نهایت صنایع غذایی به واسطه افزایش نرخ کامودیتی، اقلام خوراکی و کالاهای خوراکی در سطح جهانی) برتر است. این دست صنایع را میتوان با ظرفیت رشد معرفی کرد پس استراتژی برنده، ماندگاری و پایداری در سهام بنیادی است و نوسان گرفتن از این بازاری که میل به سمت صعود دارد به جز افزایش ثبت هزینه معاملات نتیجه دیگری ندارد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/27dlwv