پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 27912
تاریخ انتشار: 1402/02/04 10:26

سرازیری نقدینگی به سمت بازارسرمایه

با سختگیری‌های بانک مرکزی اسکناس دلار از سهمیه قابل‌وصول افراد حقیقی حذف شد و جای خود را به ‌حساب سپرده ارزی در بانک‌ها داد.
سرازیری نقدینگی به سمت بازارسرمایه

براساس تصمیم بازارساز متقاضیان دریافت سهمیه ۲۰۰۰ یورویی یا معادل آن از سایر ارزها، مکلف به افتتاح حساب ارزی در یکی از بانکهای معرفیشده از سوی بانک مرکزی هستند و سپس درخواست سهمیه در سامانه مبادله ارز و طلا ثبت خواهد شد. این تصمیم بانک مرکزی دسترسی به اسکناس دلار را سخت کرد و باعث کاهش حضور متقاضیان غیرواقعی در بازار شد؛ بر این اساس در هفتهای که گذشت ارزش شاخص دلار، هم در بازار مبادله و هم در بازار آزاد روزهای آرامی را سپری کرد، اما در مقابل بازار سرمایه روزهای پرهیجانی را پشت سر گذاشت و شاخصها عمدتا صعودی بودند. بهگفته کارشناسان این روند صعودی شاخصها تا حدی معاملهگران را نسبت به آینده خوشبین کرده است. در بازار طلا نیز بیشتر نوسان نرخ، حول محور ربعسکه چرخید، زیرا بهباور معاملهگران با عرضه ربعسکه در بازار مبادله ارز و طلا، حباب این سکه پرمتقاضی تا حدودی در بازار آزاد تخلیه شد. «روزگارمعدن» در این گزارش بازدهی بازار ارز و طلا و همچنین بازار سرمایه در هفتهای که گذشت را از نگاه کارشناسان بررسی کرده است.

تقاضا برای خرید دلار کاهش یافت

شاهین شایانآرانی، تحلیلگر بازارهای مالی درباره چشمانداز بازار ارز و سکه و بورس در هفته جاری به «روزگارمعدن» گفت: یکی از دلایل اصلی نوسان محدود نرخ دلار در هفته گذشته، رونق معاملات بورس تهران بود. با ساماندهی فروش ارز توسط بانکها، تقاضا برای خرید دلار روند کاهشی گرفت. همچنین طبق اعلام سایتهای رسمی، دلار در معاملات نقدی هفته گذشته در محدوده نرخ ۵۰ هزار تومان به فروش رسید؛ بنابراین اگر در هفته کاری جاری دلار دوباره نرخشکنی نکند و در بازه قیمتی هفته قبل معامله شود، ممکن است شاهد خروج برخی از بازیگران ارزی از بازار دلار باشیم، زیرا با سبزپوش ماندن بازار بورس انگیزه برای هجوم سرمایهها از بازار ارز به سمت بورس افزایش مییابد. وی در ادامه افزود: یکی از دلایل اصلی نوسان محدود نرخ دلار، رونق معاملات بورس است. در این راستا رشد شاخصها در تالار شیشهای موجب کوچ بازیگران ارزی به بازار سهام میشود. طبق خبرهای منتشرشده در هفته گذشته بورس تهران رکود دوساله را از بین برد و وارد فاز جدید معاملاتی شد. چنانچه در بازه موردبحث خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای یک هفته مثبت ماند.

دلار در انتظار اردیبهشت

این تحلیلگر بازارهای مالی با اشاره به عدم انتشار اخبار جدید در زمینه مناسبات خارجی کشور اظهار کرد: در کنار افت حجم معاملات، شرایط بازار در ایام ماه مبارک رمضان نیز به کریدورسازی دلار کمک کرده است؛ بنابراین این احتمال وجود دارد با اتمام تعطیلات عید فطر و بازگشت بازار به روال عادی سال، در هفتههای ابتدایی اردیبهشت با خروج دلار از کریدور قیمتی جدید مواجه شویم.

ابهام در تاثیر بازار مبادله ارز و طلا بر بازار

شایانآرانی با تاکید بر اینکه مرکز مبادله ارز و سکه هنوز تاثیر خود را در بازارسازی نشان نداده، گفت: در هفتهای که گذشت ارزش روبل روسیه سقوط چشمگیری داشت؛ این در حالی است که در یک سال اخیر روبل روسیه بهعنوان الگوی موفق حفظ ارزش در برابر تحریمها معرفی میشد و حتی پیشنهادهایی درباره بهرهبرداری از الگوی روسی، مطرح شد؛ تا آنجا که گفتهشده مرکز مبادله ارز و طلا، با اجرای مدل روسی در ایران فعالیت میکند. بر این اساس احتمال موفقیت یا شکست این بازار و تاثیرگذاری یا عدم تاثیریگذاری آن بر بازار ارز و طلا همچنان مبهم است.

دورنمای روشن بورس

وی با مقایسه سرمایهگذاری در بازار بورس و ارز گفت: بازار سرمایه ایران ۴ صنعت را در بر میگیرد که محصولات این صنایع شامل فرآوردههای نفتی، کانیهای فلزی، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی میشوند. از ویژگیهای این صنایع، میتوان به قیمتگذاری آنها براساس عرضه و تقاضای جهانی و تولیدات صادراتمحور آنها اشاره کرد. از آنجایی که این صنایع ماهیت صادراتی دارند، افزایش نرخ ارز، مزیت صادراتی آنها را بالا میبرد و بهدنبال ثبات قیمتهای جهانی، سودآوری این شرکتها نیز بیشتر میشود؛ بنابراین ارزش سهام این شرکتها در بازار بورس افزایش مییابد.

این تحلیلگر بازارهای مالی در پاسخ به این پرسش که آینده بلندمدت بورس را چگونه ارزیابی میکنید، گفت: باتوجه به جو منفی مذاکرات سیاسی در پایان سال گذشته، اخبار منفی همچنان بر سر اقتصاد کشور سایه انداخته و همین مسئله منجر به ادامه رشد یا تثبیت نرخ دلار در محدوده فعلی خواهد
شد. این روند در طولانی
مدت برای بازار خوب نیست، اما اگر با آغاز اردیبهشت جو اخبار سیاسی مثبت شود، بازار سرمایه، چشمانداز روشنی بهویژه در بخش پالایشیها خواهد داشت.

بازار پرابهام مبادله

شایانآرانی درباره تاثیر راهاندازی سامانه مبادله ارز و طلا بر معاملات بورس گفت: هر روز سامانهای ارزی رونمایی میشود و در سامانه جدید هم ابهامات زیادی وجود دارد. از طرف دیگر مسئولان نرخ ارز بازار آزاد را تکذیب میکنند و این مسائل به سردرگمی سرمایهگذاران در اقتصاد میانجامد، زیرا نظام چندنرخی علاوه بر اینکه پیشبینیپذیری را در اقتصاد کاهش داده، به نفع رانتخواران شده و از طرف دیگر باعث شده بازار سرمایه تحت تاثیر خبرها واکنش نشان دهد؛ درحالیکه در شرایط عادی بازار سرمایه باید از یک ثبات نسبی برخوردار باشد. این تحلیلگر بازارهای مالی با تاکید بر کاهش ارزش پول ملی خاطرنشان کرد: مابهالتفاوت نرخ ارز نیمایی و ارز آزاد روزی از بین خواهد رفت و این مسئله در نرخ سهام شرکتهای بورسی هم تاثیر خواهد گذاشت؛ بنابراین نمیتوان پیشبینی کرد بازار سرمایه چه زمانی تفاوت نرخ ارز را در بازار سهام جبران خواهد کرد، اما میتوان ادعا کرد بازار در مقطع کنونی ارزنده است. در واقع اگر نرخ دلار مبنای معاملات در نظر گرفته شود همه شرکتها جای رشد دارند، اما گروههایی که کمتر مشمول قیمتگذاری دستوری هستند، ریسک کمتری را متحمل خواهند شد و در مقابل گروههایی که دولت روی آنها کنترل بیشتری دارد، بهطورقطع ریسک بیشتری خواهند داشت.

قیمت طلای جهانی افزایش یافت

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور درباره چشمانداز بازار ارز و سکه در هفته پیش رو به «روزگارمعدن» گفت: در هفتهای که گذشت، نرخ اونس جهانی در مجموع ۳۶ دلار افزایش یافت، این در حالی است که در بازارهای داخلی نیز نرخ ارز نوسان افزایشی هرچند اندک داشته که در نهایت منجر به ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان افزایش نرخ در بازار سکه و طلای داخلی شد؛ اما بهطور طبیعی بیشترین تاثیر را رشد نرخ طلا در بازارهای جهانی داشته است. بذرافشان با تاکید با اینکه در فروردین، نرخ طلا در بازار داخل تقریبا ثبات داشته، تصریح کرد: مردم معمولا نگران نوسان نرخ هستند و از خرید و فروش طلا و سکه امتناع میکنند، اما از آنجایی که بخش مهمی از این افزایشها در بازار داخل تحت تاثیر نوسان قیمتها در بازار جهانی است، در یک ماه اخیر قیمت‌‍‌ها در بازار داخل ثبات نسبی خود را حفظ کرده است؛ بنابراین بعید بهنظر میرسد کاهش یا افزایش نرخ قابلتوجهی را در بازار طلا و مصنوعات طلا شاهد باشیم.

ربعسکه پرطرفدار

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در تشریح وضعیت بازار طلا داخلی در هفته گذشته، توضیح داد: باوجود افزایش نرخ اونس جهانی و نوسان افزایشی نرخ ارز در بازار داخل قیمتها در هفتهای که گذشت، تغییرات چندانی نداشت. همچنین تقاضا برای خرید ربع سکه از سایر قطعات سکه بیشتر بود؛ بنابراین نرخ این سکه در بازار افزایشی بود، اما نرخ سکههای گرمی نیز بدون تغییر باقی ماند. بذرافشان علت کاهش نرخ برخی قطعات و افزایش برخی دیگر قطعات سکه را عامل تقاضا در بازار عنوان کرد و گفت: تقاضا برای ربعسکه در بازار کمی بیشتر و این باعث افزایش نرخ شد.

از قیمتها چه خبر؟

وی درباره تغییرات نرخ سکه و طلا در بازار هفته گذشته و آخرین قیمتها در این بازار، اظهار کرد: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ۱۵۰ هزار تومان افزایش نرخ در آخرین معاملات روز سهشنبه، ۳۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نرخ داشت، اما نرخ هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با ۲۰۰ هزار تومان کاهش به ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. نرخ نیمسکه نیز در پایان این روز نسبت به ابتدای هفته کاهش را تجربه کرده و با ۱۵۰ هزار تومان افت بها به ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. ربع سکه اما بهسبب اندکی افزایش تقاضای ایجادشده برای آن در آخرین معاملات با نرخ ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به ابتدای هفته ۱۵۰ هزار تومان افزایش را نشان میدهد. نرخ سکههای یک گرمی در بازار این هفته بدون تغییر باقی مانده و ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین نرخ شده است. وی در ادامه افزود: نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با حدود ۵۵۰۰ تومان افزایش به ۲ میلیون و ۵۷۵ هزار تومان به ازای هر گرم رسید. همانطور که اشاره شد اونس جهانی نیز با صعود ۳۶ دلاری، به ۲۰۴۲ دلار رسیده است که طبیعتا بیشترین تاثیر را در افزایش نرخ طلا در داخل داشته است. بذرافشان درباره آخرین وضعیت حباب سکه نیز اعلام کرد: حباب سکه در طول هفته از ۶ میلیون و ۶۰۰ تا ۵ میلیون و ۷۰۰ بهطور میانگین کاهش یافته بود و در پایان هفته گذشته در محدوده ۶ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان قرار گرفت. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره نوسانات نرخ ارز شاخص در فروردین گفت: در تعطیلات نوروز نرخ هر دلار امریکا تحت تاثیر جو روانی و در تعطیلی بازارها تا ۵۷ هزار تومان نیز افزایش داشت، اما پس از تعطیلات نوروز و تدابیر جدید بازارساز در زمینه نحوه ارائه ارز شاخص به متقاضیان، نرخ دلار در بازار شکست و به کانال ۵۰ هزار تومان بازگشت. اکنون هر دلار در مرکز مبادله ارز و طلا به قیمت۴۰ هزار و ۲۰۰ تومان فروخته میشود.

سخن پایانی

یک ماه از سال ۱۴۰۲ سپری شده و خلاف تصورها نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین مرکز مبادله ارز و طلا ثابت مانده است. بهاعتقاد کارشناسان اگر همین ثبات ادامهدار باشد، بازار سوداگری ارز دیگر بهصرفه نخواهد بود؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که معاملهگران سرمایههایشان را به بازاری امن با چشماندازی مثبت منتقل کنند. بسیاری معتقدند این روزها بازار بورس بهترین مکان برای انتقال سرمایهها است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/2lw797