پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 26473
تاریخ انتشار: 1402/01/26 12:06
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان:

میزان ذخایر معدن لیتیوم قهاوند بیشتر شد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: براساس مطالعات جدیدی که در معدن لیتیوم قهاوند انجام شده ذخیره این معدن ارزشمند از میزان شناسایی شده (هشت و نیم میلیون تن) بیشتر است و پس از تایید نهایی اعلام خواهد شد.
میزان ذخایر معدن لیتیوم قهاوند بیشتر شد

احمد شانیان با بیان اینکه کشف ۲ معدن لیتیوم در دشت قهاوند به عنوان نخستین معدن مورد تایید کمیسیون گواهی کشف وزارت صنعت، معدن و تجارت در کل کشور است اظهار کرد: بر اساس صورت جلسه این کمیسیون در اسفندماه ۱۴۰۱ و مطالعات فنی و اقتصادی انجام شده ذخیره قطعی معدن کشف شده هشت و نیم میلیون تن کانسنگ لیتیوم با عیار میانگین ۸۱.۲۳ گرم بر تن و عیار حدود ۷۰ گرم بر تن تایید شده است.

وی با اشاره به اینکه با استقرار دولت سیزدهم و تاکیدات استاندار همدان شاهد آغاز اقدامات اساسی در بخش معدن هستیم گفت: ظرف یک سال و نیم اخیر کشف معدن با قوت و قدرت و توان بیشتری انجام شده است. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: گواهی کشف معدن لیتیوم در دشت قهاوند در اسفندماه ۱۴۰۱ صورتجلسه شد و بعد از انجام کارهای مطالعاتی در طی امسال و سال آینده پروانه بهرهبرداری معدن قهاوند صادر خواهد شد. میزان برداشت لیتیوم از معدن کشف شده بعد از صدور پروانه بهرهبرداری مشخص خواهد شد. شانیان، کانسنگ لیتیوم را از سبکترین و گرانترین فلزات کمیاب در جهان برشمرد و ادامه داد: لیتیوم یکی از کانسنگهای فوق راهبردی در دنیا است و با توجه به چگالی پایینی که دارد در باتریهای گوشی همراه، صنعت هواپیمایی، صنایع و فناوریهای نوین در کشور استفاده میشود و به عنوان یکی از نیازهای تکنولوژی روز به شمار میرود.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین برنامههای راهبردی وزارت صمت که همواره مورد تاکید استاندار همدان نیز بوده جلوگیری از خامفروشی مواد معدنی و تمرکز بر ایجاد زنجیره ارزش است که در تلاش هستیم این چرخه کامل تولید و فرآوری مواد معدنی اجرایی شود.

وی گفت: با توجه به کشف نخستین ذخیره لیتیوم در کشور و استان همدان جهت استحصال این ماده معدنی نیازمند استفاده از دانشهای خارج از کشور هستیم و بعضی از کشورها و نیز شرکتهای خصوصی با قدرت کشور درخواست همکاری دادند.

شانیان با اشاره به نقش معدن لیتیوم در توسعه استان افزود: کشف این معدن یک مزیت رقابتی برای خود استان است و علاوه بر اشتغالزایی مستقیم اثر غیرمستقیم نیز در سایر صنایع ما نیز دارد که با ایجاد یک برند در کشور زمینه سرمایهگذاری در استان با همکاری شرکتهای خصوصی با جذابیت بیشتری صورت میگیرد.

وی با اشاره به اینکه استاندار همدان رشد صنایع فناور و دانشبنیان را یکی از سیاستهای اصلی استان اعلام کرده است افزود: کشف این معدن میتواند بستر مناسبی برای ایجاد صنایع هایتک با دانش و فناوری بالا ایجاد کند. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان مساحت معدن لیتیوم طبق اطلاعات مندرج در پروانه اکتشاف را افزون بر ۱۱ کیلومترمربع اعلام کرد و افزود: با کشف و بهرهبرداری این معدن ایران دیگر نیازی به واردات لیتیوم نخواهد داشت و ارزش افزوده و فرصتهای بیشتری برای کسب درآمد از صادرات این فلز گرانبها برای کشورمان به ویژه استان همدان به دنبال خواهد داشت. شانیان گفت: بر اساس نقشه کلی ذخایر کشف شده لیتیوم در جهان و همچنین تفکیکی که در این زمینه و در کشورهای مختلف انجام شده است، ایران پس از بولیوی با ظرفیت ۲۱ میلیون تن، آرژانتین با ظرفیت ۱۹.۳ میلیون تن و شیلی با ظرفیت ۷.۹ میلیون تن، چهارمین کشور دارای این فلز کمیاب و استراتژیک در جهان است. وی ادامه داد: اشتغال مستقیم معادن استان حدود ۲ هزار و ۹۰۰ نفر در قالب ۳۱۰ معدن دارای پروانه بهرهبرداری با ذخایر معدنی غنی و متنوع در سطح کشور است. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه هماینک از ۳۱۰ معدن دارای پروانه بهرهبرداری ۲۰۰معدن فعال و ۱۱۰ معدن غیرفعال است ادامه داد: استان همدان دارای مواد معدنی آندالوزیت، فلدسپات، سیلیس، دولومیت، سنگ تزئینی، آهن و سرب است. شانیان اظهار کرد: ظرفیت اسمی سالانه پروانههای بهرهبرداری درحالحاضر حدود ۲۱ میلیون تن است که بر اساس آمار و ارقام موجود حدود ۱۵ میلیون تن استخراج واقعی سالانه برآورد میشود.

وی درباره آخرین وضعیت صنایع معدنی استان همدان گفت: ۳۷۵ واحد صنایع معدنی پروانه دار با اشتغال 7 هزار و ۵۰۰ و ظرفیت سالانه ۲۷میلیون تن در استان وجود دارد که ۳۴درصد از کل سرمایه استان را تشکیل میدهند.

وی درباره آخرین وضعیت صنایع معدنی استان همدان گفت: ۳۷۵ واحد صنایع معدنی پروانه دار با اشتغال هفت هزار و ۵۰۰ و ظرفیت سالانه ۲۷میلیون تن در استان وجود دارد که ۳۴درصد از کل سرمایه استان را تشکیل میدهند. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: معادن بهعنوان ارکان و زیرساختهای اقتصادی استان هستند که سالانه بیش از ۱۵ میلیون تن منابع معدنی از معادن استان برداشت میشود. شانیان اظهار کرد: در سال گذشته مبلغ بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان از محل حقوق دولتی معادن حاصل و به خزانه عمومی دولت واریز شد.

وی ادامه داد: موضوع دریافت حقوق دولتی معادن از تکالیف دولت به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تامین درآمدهای غیرنفتی پایدار و مولد جایگزین درآمدهای نفتی است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: امور معادن و صنایع معدنی ادارهکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان حقوق دولتی معادن را بهصورت مستمر مورد پیگیری و پایش قرارداده و درآمد این بخش را وصول و به خزانه عمومی دولت واریز میکند. شانیان اظهار کرد: سالهای سال مزایده در بحث معادن انجام نشده بود که طی سال ۱۴۰۱ یک مرحله مزایده و اردیبهشت ۱۴۰۲ یک مرحله مزایده دیگر انجام خواهد شد. وی در خصوص پروژه هایی در دست اجرا در حوزه فرآوری سنگهای معدنی اظهار کرد: راهاندازی بزرگترین مرکز سنگ تراشی و فرآوری سنگهای قیمتی در استان که به عنوان مشاغل خرد در حوزه معادن بسیار کمککننده است و واحدهای فرآوری فروسیلیس، کنستانتره، گندله و شمش منیزیوم در استان به بهرهبرداری خواهند رسید. لیتیوم یک فلز قلیایی نقرهای-سفید و نرم با عدد اتمی سه است. این عنصر در شرایط استاندارد دما و فشار سبکترین فلز و کم چگالیترین عنصر جامد است. به دلیل واکنشپذیری بالای لیتیوم، هرگز نمیتوان آن را به صورت عنصر آزاد در طبیعت پیدا کرد و همواره در بخشی از یک ترکیب شیمیایی که بیشتر یونی است، پیدا میشود. از آنجایی که لیتیوم در آب حل میشود، به صورت یون در آب اقیانوسها و به صورت نمک در آبها و [خاک]رس هم دیده میشود. لیتیوم و ترکیبهای آن کاربردهای فراوانی دارند از آن جمله در شیشه و سرامیک پایدار در برابر گرما، آلیاژهای با مقاومت بالا نسبت به وزن که در فضاپیماها کاربرد دارد، باتریهای لیتیوم خودروهای برقی و در مصارف پزشکی به عنوان دارو است.

منبع:ایرنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/36eype