پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02 May 2024
کد خبر: 35180
تاریخ انتشار: 1402/09/29 07:28

خواب زمستانی رینگ جهانی فولاد

رالی صعود فولاد و سنگ‌‌‌آهن در چین به خط پایان نزدیک می‌شود.
خواب زمستانی رینگ جهانی فولاد

کاهش امید فعالان بازار به بهبود داده‌‌‌های اقتصادی چین، افزایش سرما در مناطق داخلی این کشور و کاهش تقاضای فصلی برای محصولات فولادی ساختمانی و افت صادرات با نزدیک شدن به تعطیلات پایان سال میلادی، مهم‌ترین دلایل تغییر وضعیت بازار آهن و فولاد در چین بود. عقب‌گرد قیمت سنگ‌‌‌آهن زنگ خطر کاهش درآمدهای کشورهای اصلی تامین‌‌‌کننده سنگ‌‌‌آهن نظیر استرالیا و برزیل را فراهم می‌کند. بنابراین باید منتظر مقاومت معدن‌‌‌داران این منطقه در مقابل کاهش قیمت‌ها باشیم. کاهش عرضه در صورت عقب‌گرد قیمتی یکی از راهکارهای تامین‌‌‌کنندگان سنگ‌‌‌آهن برای مقابله با جریان کاهشی خواهد بود.

 بهای سنگ‌‌‌آهن وارداتی به چین و میلگرد در بازار داخلی این کشور ظرف دو روز ابتدایی هفته جاری یعنی دوشنبه و سه‌‌‌شنبه 18 و 19دسامبر کاهشی شد. عقب‌گرد بهای این محصولات ظرف این دو روز به میزانی بود که بازده هفتگی این محصولات نیز منفی شد. در بازه هفتگی، میلگرد در بازار داخلی چین کاهش 3.2درصدی داشت و با نرخ 3‌هزار و 872یوآن به ازای هر تن معامله شد. سنگ‌‌‌آهن عیار 63.5‌درصد وارداتی به بندر تیانجین چین نیز با ثبت کاهش نرخ 1.45درصدی در بازه هفتگی تا سطح 135دلار به ازای هر تن عقب نشست. خبرگزاری دولتی چین روز یکشنبه اعلام کرد که دمای هوا در بخش‌‌‌هایی از چین به پایین‌‌‌ترین سطح خود ظرف بیش از یک‌دهه اخیر رسیده است. این موضوع با تضعیف چشم‌‌‌انداز بازار مصرف فولاد به افت نرخ محصولات مصرفی در زنجیره آهن و فولاد انجامید.

سنگ‌‌‌آهن در کف نرخ 20 روزه

فعالان بازار آهن‌‌‌ و فولاد چین، امید به وضع محرک‌‌‌های بیشتر از سوی دولت چین را از دست داده‌‌‌اند و این موضوع باعث شده است تا سنگ‌‌‌آهن و فولاد سومین هفته از ماه دسامبر را کاهشی آغاز کنند. شاخص بهای سنگ‌‌‌آهن وارداتی به چین ظرف روز سه‌‌‌شنبه نوزدهم دسامبر تا کف قیمت 135دلار و 50سنت عقب‌‌‌ نشست که این رقم کمترین بهای فروش آن در بازه سه‌هفته اخیر بود. داده‌‌‌های ضعیف اقتصادی چین و کاهش امید به محرک‌‌‌های اقتصادی چین باعث این عقب‌‌‌نشینی قیمتی در بازار سنگ‌‌‌آهن بود.  سیگنال‌‌‌های بنیادی یعنی وضعیت عرضه و تقاضا در بازار سنگ‌‌‌آهن افزایشی است، اما این سیگنال‌‌‌ها قدرت محدودی برای اثرگذاری بر این بازار دارند. به گفته فعالان بازار آهن و فولاد در چین، موجودی سنگ‌‌‌آهن واحدهای فولادی در این کشور پایین است و احتمالا فولادسازان چینی پیش از آغاز تعطیلات سال نو میلادی در صدد خرید مواد اولیه و ذخیره‌‌‌سازی برمی‌‌‌آیند و این موضوع می‌‌‌تواند محرک بهای این محصول معدنی باشد. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/3egqk6