سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
کد خبر: 35809
تاریخ انتشار: 1402/11/08 06:49

آیا التهابات سیاسی و ارزی منجر به اصلاح قیمت آهن آلات می‌شود؟

آیا التهابات سیاسی و ارزی منجر به اصلاح قیمت آهن آلات می‌شود؟

التهابات دلاری و اتفاقات سیاسی منطقه در پایان کاری هفته گذشته به افزایش قابل توجه قیمت آهن آلات به ویژه قیمت میلگرد منجر شد اما روند افزایشی بازار آهن تأثیری در رونق تقاضای مصرفی نداشته است.
روز چهارشنبه قیمت آهن آلات همچنان با افزایش چشمگیر و قابل توجهی همراه بودند و برخی مبادی فروش چندین بار اعلام قیمت کردند اما با این حال تقاضا همچنان در کمترین سطح خود قرار دارد و خرید و فروش محدودی هم که وجود دارد مربوط به تقاضای سرمایه‌ای است.
به دنبال تداوم اخبار سیاسی و نظامی منفی، نوسانات افزایشی بازار ارز در پایان هفته نیز ادامه داشت و قیمت دلار از نیمه کانال ۵۵ هزار تومانی فراتر رفت به طوری که در روز جمعه هر دلار ۵۵ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام شد.
روز چهارشنبه ۴ بهمن با افزایش‌های عجیبی در بازار میلگرد مواجه بودیم به طوری که قیمت میلگرد آجدار در برخی شرکت‌ها تا ۷۰۰ تومان هم افزایش داشت و چند کارخانه هم قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند؛ به عنوان نمونه قیمت میلگرد ۱۴ ذوب آهن ۲۵ هزار تومان اعلام شد و قیمت میلگرد نیشابور هم با ۶۰۰ تومان افزایش حدود ۲۴ هزار و ۱۱۰ تومان اعلام شد. پس از ۵ ماه ثبات و آرامشی که در بازار آهن داخلی حاکم بود به تأثیر از التهابات دلاری و ترس از جاماندگی تورم به بروز نوسانات افزایشی منجر شد؛
به عبارتی افزایش قیمت دور از انتظار و چشمگیری روز چهارشنبه در غالب مبادی فروش مشاهده شد اما از آنجایی که اوضاع مسکن همچنان به روال گذشته است و رونقی در آن ایجاد نشده، تغییر چندانی در افزایش تقاضای مصرفی ایجاد نکرده است و تقاضای محدودی هم که مشاهده می‌شود متعلق به تقاضای سرمایه‌ای است.
در رابطه با معاملات بورس کالا می‌توان گفت روز چهارشنبه نیمی از محصولات عرضه شده در بورس معامله نشد، در همین راستا از حدود ۲۰۱ هزار تن میلگرد عرضه شده تنها ۵۷ درصد آن معامله شد میانگین قیمت میلگرد بورسی در هر کیلو ۲۱ هزار و ۷۳۱ تومان برآورد شد.امروز نیز یک میلیون ۶۴۸ هزار تن انواع محصول فولادی در بورس عرضه می‌شود که حدود ۷۰ هزار تن آن به آهن اسفنجی اختصاص دارد که با محدودیت خرید همراه است به طوری که مشتریانی که مجوز آهن اسفنجی دارند به ثبت سفارش ۳۰ درصد از سهمیه ماهانه مجاز هستند.همچنین ۵۸ هزار و ۴۴۰ تن شمش بلوم عرضه می‌شود که قیمت هر کیلو از آن حدود ۲۳ هزار تومان برآورد شده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/3gk7qd