چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 08 May 2024
کد خبر: 36444
تاریخ انتشار: 1403/02/08 07:03

پیش‌بینی کسری عرضه منگنز گرید باتری تا سال ۲۰۲۷

به گزارش موسسه «S&P Global» و به نقل از جمعی از کارشناسان و تحلیلگران، سازندگان باتری خواستار مصرف مقادیر بیشتری از سولفات منگنز خلوص بالا در ترکیبات شیمیایی خود هستند. با وجود افزایش تقاضا از سوی سازندگان باتری، در حال حاضر قیمت‌های این فلز در بازار پایین است و این موضوع می‌تواند توسعه پروژه‌های تولید منگنز را متوقف کرده و منجر به کسری عرضه این فلز در آینده شود.
پیش‌بینی کسری عرضه منگنز گرید باتری تا سال ۲۰۲۷

شکل خلوص بالای منگنز تصفیه‌شده می‌تواند عملکرد باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFB)، نیکل منگنز کبالت (NMC) و باتری‌های مورد استفاده در خودروهای برقی را بهبود بخشد و استفاده از این فلز، این اجازه را به تولیدکننده‌های باتری می‌دهد تا مقدار کبالت و نیکل محتوی باتری را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. با وجود وفور سنگ معدن منگنز در جهان مانند بسیاری از فلزات باتری، فرآوری و تولید این فلز نیز تحت سیطره چین است.
به لطف قانون کاهش تورم (IRA) و همچنین رشد تقاضا برای خودروهای داخلی در آمریکای شمالی و اروپا، گروه کوچکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در حال کار کردن بر روی پروژه‌هایی برای تولید منگنز خلوص بالا از خاک موجود در ایالات متحده آمریکا هستند اما بر اساس اطلاعات به دست‌آمده از اندرو زمک، مشاور ویژه گروه تحقیقاتی کالای آمریکا (CPM)، کاهش اخیر قیمت‌های این فلز به دلیل مازاد عرضه جزئی از سوی چین به همراه انبوهی از عدم قطعیت در رابطه با روند ترکیب شیمیایی باتری و تقاضای خودروهای برقی، می‌تواند منجر به توقف سرمایه‌گذاری در این حوزه شود.
وی افزود: هر چند که این بازار جهانی است اما در حال حاضر گزینه‌ای به جز کشور چین برای خرید وجود ندارد و به همین دلیل شاهد قیمت‌های پایین برای این فلز هستیم؛ در حالی ‌که این موضوع باعث به خواب رفتن همه مصرف‌کننده‌ها می‌شود؛ چراکه می‌گویند قیمت‌ها پایین و کالا زیاد است. بنابراین نیازی به نگرانی نیست و قادر به ارزیابی درست از اتفاقات اطراف خود نیستند.
در روز ۱۲ جولای ۲۰۲۳، موسسه «Platts»، بخشی از موسسه «S&P Global»، قیمت بازار فیزیکی سولفات منگنز گرید باتری تولید چین بر اساس قاعده تحویل کالا با احتساب پرداخت مالیات (DDP) را در حدود ۸۰۱ دلار در هر تن ارزیابی کرد که این قیمت بسیار کمتر از قیمت (DDP) نیکل سولفات در چین برای همان روز یعنی چهار هزار و ۷۳۸ دلاردر هر تن بود و همچنین بسیار پایین‌تر از قیمت CIF آسیای شمالی برای سولفات کبالت همان روز یعنی ۶ هزار و ۴۰۰ دلار در هر تن ارزیابی شد.
زمک همچنین پیش‌بینی می‌کند که حتی اگر تمام پروژه‌های تولید منگنز اعلام شده‌ چین در خارج از این کشور به اهداف بلندپروازانه خود برسند نیز تا سال ۲۰۲۷، جهان با کسری عرضه این فلز مواجه خواهد شد.
مشاور ویژه گروه تحقیقاتی کالای آمریکا (CPM) تصریح کرد: با اجرای پروژه‌ای بزرگ توسط شرکت چینی «Ningxia Tianyuan Manganese» می‌توان عرضه جهانی این فلز را به شدت افزایش داد اما تولیدکننده‌های باتری نسبت به سلنیوم محتوی مواد خام محتاط‌تر خواهند بود که این موضوع می‌تواند بر کارایی و عملکرد باتری نیز تاثیر بگذارد.
تغییرات ترکیبات شیمیایی باتری
به گفته جاستین براون، مدیر اجرایی شرکت معدنی استرالیایی «Element 25»، تغییر در ترکیبات شیمیایی باتری بر روی تقاضای سولفات منگنز بین سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۸ تاثیر خواهد گذاشت. گفتنی است که این شرکت برای حمل سنگ معدنی منگنز از معدن «Butcherbird» خود در غرب استرالیا به لوئیزیانا به منظور فرآوری آن، برنامه‌هایی را در نظر گرفته ‌است.
وی در ادامه افزود: این طرح به ‌زودی فعال نخواهد شد اما در حال حاضر نگاه ما بیشتر به آینده است. این طرح و پروژه تاثیر قابل توجهی را بر روی نیازهای صنعت سولفات منگنز خواهد داشت.
این در حالی است که تولیدکننده‌های باتری ترکیب شیمیایی با منگنز محتوی بالاتر را در هر دو باتری (NMC) و (LFP) آزمایش کرده‌اند.غول آلمانی صنعت شیمی جهان, شرکت «BASF» در سال ۲۰۱۸ یک باتری (NMC) را معرفی کرد که منگنز آن ۷۰ درصد بیشتر بوده و میزان کبالت موجود در آن به کمتر از ۵ درصد کاهش پیدا کرده ‌بود. سپس در ماه فوریه، شرکت «Umicore»، تولیدکننده اروپایی ترکیبات شیمیایی، یک کاتد منگنز غنی از لیتیوم را معرفی کرد که امکان ساخت باتری‌هایی را فراهم می‌آورد که نه‌ تنها هزینه‌های کمتری را برای مشتریان و امکان پیمایش طولانی‌تری را در خودروهای الکتریکی فراهم می‌کند بلکه قابلیت بهتری در بازیافت باتری دارد..زمک همچنین به نقل از شرکت «CPM» گفت: در کاتدهای ساخت «Umicore»، تا ۶۰ درصد از منگنز استفاده می‌شود. همچنین باتری‌های (LMFP) حدود ۴۵ درصد از کل باتری‌های (LFP) را تا سال ۲۰۳۱ تشکیل دهد.گری لوئیس، مدیرعامل گروه Electric Metals (شرکت سابق Nevada Silver) مطرح کرد: در حالی‌که منگنز یکی از فراوان‌ترین عناصر موجود در سیاره به شمار می‌آید اما فقط در حدود یک درصد از عرضه منگنز برای ساخت باتری مناسب است. این شرکت درحال انجام حفاری‌های آزمایشی برای فلز منگنز در معدن «Emily» در مینه‌سوتا هستند.وی در ادامه افزود: صنعت جهانی باتری‌سازی شاهد تغییرات قابل توجه برای حرکت به سوی استفاده از سولفات منگنز با خلوص بالا به عنوان جزئی کلیدی در باتری‌های پیشرفته بوده که ناشی از نگرانی‌های مرتبط با بی‌ثباتی قیمت کبالت، عدم شفافیت در این بازار و همچنین نوآوری ترکیبات شیمیایی باتری‌ها است. لوئیس همچنین یادآور شد که به منظور هزینه‌های کمتر و بهبود چگالی انرژی، شرکت‌ها به دنبال ترکیبات شیمیایی جدید هستند.سازندگان خودروهای الکتریکی تلاش کرده‌اند تا وابستگی خود به کنگو را به دلیل سابقه نقض حقوق بشر، بی‌ثباتی سیاسی و درگیری‌های مسلحانه در این کشور به عنوان بزرگترین تولیدکننده کبالت در جهان قطع کنند.گروه کوچکی از تولییدکننده‌های منگنز برای جذب سرمایه به اعتبار (ESG) به شدت وابسته‌اند؛ چراکه خودروسازان آمریکایی و اروپایی در پاسخ به تقاضای مصرف‌کننده‌ها، خواستار استفاده از محصولاتی هستند که در زنجیره ساخت آن‌ها از موادی استفاده شده باشد که در آن، برخلاف مسائل زیست‌محیطی و بشردوستانه نباشد.شرکت‌های فعال در توسعه تولید منگنز می‌دانند که بازار آماده‌ای را در اختیار دارند اما با وجود مازاد عرضه در چین، این شرکت‌ها در حال تلاش برای تضمین سرمایه‌گذاری مهم و حیاتی خود هسستند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/3wz785