دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 29 Apr 2024
کد خبر: 36044
تاریخ انتشار: 1402/11/30 08:50

کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان لیتیوم در چین

کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان لیتیوم در چین

روز سه‌شنبه ۳۰ ژانویه ۲۰۲۴، شرکت‌های «Ganfeng Lithium Group» و «Tianqi Lithium Corp» به عنوان تولیدکنندگان عمده لیتیوم در چین پیش از انتشار گزارش مالی سالانه خود اعلام کردند که به دلیل کاهش قابل‌توجه قیمت لیتیوم در سال ۲۰۲۳، حاشیه سود آن‌ها با کاهش مواجه شده است.
قیمت لیتیوم طی ۱۲ ماه گذشته به دلیل کاهش حجم تقاضا و افزایش دسترسی به آن در بازار به شدت کاهش یافته است.
قیمت هیدروکسید لیتیوم در بازار فیزیکی با شرط تحویل به بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود ۸۳ درصد کاهش یافته است.
 با این حال، قیمت کربنات لیتیوم در مدت مشابه ۸۲ درصد کاهش را به ثبت رسانده است.
ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با خلوص حداقل ۵۶/۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری با شرط تحویل به بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) جهت عرضه در بازار فیزیکی، قیمت ۱۲/۵ تا ۱۴ دلار به ازای هر کیلوگرم را در روز چهارشنبه ۳۱ ژانویه سال ۲۰۲۴ نشان داد که نسبت به قیمت تعیین شده در یک روز قبل از تاریخ مذکور تغییری را به ثبت نرساند.
همچنین موسسه مذکور قیمت کربنات لیتیوم با خلوص حداقل ۹۹/۵ درصد، مورد استفاده در تولید باتری با شرط تحویل به بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) را حدود ۱۴ تا ۱۴/۵ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز چهارشنبه ۳۱ ژانویه ۲۰۲۴ ارزیابی کرد.
کاهش حاشیه سود شرکت‌های «GLG» و «TLC»
شرکت‌های «Ganfeng Lithium Group» و «Tianqi Lithium Corp» قبل از ارائه گزارش جامع مالی سالانه خود اعلام کردند که حاشیه سود آن‌ها برای سال مالی منتهی به روز ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ با کاهش چشمگیری مواجه شده است.
شرکت‌ «Ganfeng Lithium Group» پیش‌بینی کرد میزان سود خالص سالانه این شرکت با حدود ۶۹/۷ تا ۷۹/۵ درصد کاهش، به ۴/۲ تا ۶/۲ میلیارد یوان (۵۹۱ تا ۹۳۰ میلیون دلار) برسد. گفتنی است که میزان حاشیه سود این شرکت برای سال مالی ۲۰۲۲، حدود ۲۰ میلیارد یوان اعلام شده بود.
شرکت نام برده کاهش حاشیه سود خود را به نوسانات قیمت در صنعت لیتیوم نسبت داد و خاطرنشان کرد که نرخ رشد حجم تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان با روند نزولی مواجه شده و همین مسئله باعث کاهش قابل‌توجه قیمت محصولات نمک لیتیوم شده است.
از سوی دیگر، شرکت «Tianqi Lithium Corp» تاکید کرد که حاشیه سود خالص این شرکت با ۶۲/۹ تا ۷۲/۶ درصد کاهش، به ۶/۶۲ تا ۸/۹۵ میلیارد یوان برای سال مالی منتهی به روز ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ برسد که نسبت به حاشیه سود ۲۴/۱ میلیارد یوان ثبت شده در سال مالی ۲۰۲۲، یک روند نزولی را نشان می‌دهد. به طور کلی کاهش حاشیه سود این دو شرکت بزرگ تولیدکننده لیتیوم در چین، حکایت از روند نزولی قیمت جهانی این فلز دارد.
جردن رابرتز، تحلیلگر بخش مواد اولیه باتری‌ها در موسسه «Fastmarkets» اظهار داشت: کاهش حاشیه سود و سود خالص حدودا ۷۰ درصدی دو شرکت مذکور با توجه به اینکه قیمت کربنات لیتیوم در بازار فیزیکی چین در سال ۲۰۲۳ نیز روندی کاهشی را به ثبت رساند، قابل‌توجه به نظر می‌رسد.
تاثیر وضعیت قیمت لیتیوم در بازار بر حاشیه سود
لازم به ذکر است که دو شرکت اشاره شده، تنها شرکت‌هایی نیستند که حاشیه سود آن‌ها تحت تاثیر نوسانات قیمتی و روند نزولی قیمت لیتیوم در بازار قرار گرفته است.
در همین راستا، شرکت «Albemarle» به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده لیتیوم در جهان اخیرا اعلام کرد که به دنبال روند قیمت لیتیوم، قصد دارد ایجاد تغییرات در هزینه‌های تولید را به زمان دیگری موکول کند.
در همین حال، امکان کاهش میزان تولید، درآمد و امکان بررسی کاهش هزینه‌های تولید برای شرکت‌های فعال در این صنعت وجود دارد و این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که تولیدکنندگان خود را با شرایط فعلی بازار وفق دهند.
اگرچه افزایش قیمت مبنا و شاخص‌های بازار فیزیکیمنجر به افزایش حاشیه سود شرکت‌های «Ganfeng Lithium Group» و «Tianqi Lithium Corp» در سال ۲۰۲۲ شد اما به نظر می‌رسد با روند نزولی قیمت نمک لیتیوم، حاشیه سود شرکت‌های مذکور در سال ۲۰۲۳ بر خلاف سال قبل از آن، روند نزولی به خود گرفته باشد.
رابرتز خاطرنشان کرد: در حالی که کاهش سود خالص برخی از تولیدکنندگان لیتیوم در سال مالی ۲۰۲۳ قابل‌توجه به نظر می‌رسد اما مقایسه آن با دوره‌های بلندمدت،
 همچنان نشان از روند صعودی حاشیه سود فعالان صنعت لیتیوم دارد.
به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود سود خالص سهام‌داران شرکت «Tianqi Lithium Corp» افزایش حداقل ۲۱۲ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۱ تجربه کند. در عین حال، انتظار می‌رود سود خالص سهام‌داران شرکت «Ganfeng Lithium Group» به طور کلی با آنچه در سال ۲۰۲۱ گزارش شده است، مطابقت داشته باشد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/3wz9av