چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 08 May 2024
کد خبر: 33947
تاریخ انتشار: 1402/08/01 08:23

بومی‌سازی پمپ فشارقوی واحد تصفیه‌خانه آب و پساب فولاد مبارکه

پمپ فشارقوی واحد تصفیه‌خانه آب و پساب فولاد مبارکه توسط کارگروه فنی متشکل از کارشناسان تعمیرات واحد تصفیه‌خانه، دفتر فنی تعمیرات فولاد مبارکه و شرکت انرژی و کار سپاهان بومی‌سازی شد.

درپی اعتماد فولاد مبارکه به ظرفیت‌های داخلی و با تلاش کارگروه فنی متشکل از کارشناسان تعمیرات واحد تصفیه‌خانه، دفتر فنی تعمیرات فولاد مبارکه و شرکت انرژی و کار سپاهان، پمپ فشارقوی واحد تصفیه‌خانه آب و پساب فولاد مبارکه که سازنده آن یکی از شرکت‌های آمریکایی است، بومی‌سازی شد.

حسام‌الدین یزدان‌بخش، کارشناس تعمیرات مکانیک واحد تصفیه آب و پساب فولادمبارکه خاطرنشان کرد: این پمپ‌های فشارقوی در فرایندهای تصفیه آب و پساب به روش اسمز معکوس نقش کلیدی دارند و پساب تصفیه‌شده را با فشار ۱۵ بار و دبی ۲۹۰ مترمکعب بر ساعت جهت عبور از غشا ممبران‌های اسمزمعکوس با بیشترین راندمان پمپاژ می‌کنند.

پمپ‌های به‌کاررفته در این فرایند ساخت کشور آمریکا بود و نمونه مشابه داخلی نداشت. با توجه به نقش محوری این پمپ‌ها در تأمین آب پایدار فولاد مبارکه و به‌منظور جلوگیری از توقف فرایند و همچنین پیشگیری از خروج ارز از کشور، بومی‌سازی این پمپ‌ها در دستور کار قرار گرفت.

رضا علیمردانی، کارشناس دفتر فنی تعمیرات واحد تصفیه آب و پساب فولاد مبارکه گفت: با توجه به کمبود آب در سال‌های اخیر و لزوم تصفیه پساب و بازچرخانی مستمر آب صنعتی در شرکت فولاد مبارکه، پروژه اسمز معکوس (RO) با ظرفیت ۳۰۰۰ مترمکعب بر ساعت جهت تصفیه پساب راه‌اندازی شده بود. یکی از تجهیزات بسیار مهم و با تکنولوژی پیشرفته که در این تصفیه‌خانه مورد استفاده قرار گرفته است، پمپ‌های فشارقوی ورودی ممبران‌هاست.

مهدی معینی، کارشناس بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات فولادمبارکه خاطرنشان کرد: پس از صدور پیشنهاد بومی‌سازی پمپ فشارقوی واحد تصفیه‌خانه پساب فولاد مبارکه، با حضور تیم فنی متشکل از کارشناسان تعمیرات واحد تصفیه‌خانه و کارشناسان دفتر فنی تعمیرات جهت ارزیابی و شناسایی سازندگان توانمند اقدام شد و بعد از برگزاری استعلام، سفارش به شرکت انرژی و کار سپاهان که از لحاظ پیشنهاد فنی و مالی شرکت برتر بود ابلاغ گردید.

وی افزود: بدون شک حمایت‌های مدیریت ارشد سازمان و مدیریت ناحیه انرژی و سیالات از نهضت بومی‌سازی و همچنین همکاری کارشناسان تعمیرات واحدهای تصفیه‌خانه، دفتر فنی تعمیرات، تعمیرگاه مرکزی، خرید قطعات یدکی و شرکت انرژی و کار سپاهان به‌عنوان سازنده پمپ در کسب این موفقیت نقش ارزنده‌ای داشته است که از همه این عزیزان صمیمانه قدردانی می‌کنیم.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/3zkmgz