یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 34403
تاریخ انتشار: 1402/08/20 09:00

زیرساخت‌هایی که به دست مبارکه توسعه پیدا می‌کند

شرکت فولاد مبارکه با نگاهی به توسعه و در راستای تامین نیاز‌های خود، در حوزه زیرساخت‌ها فعالیت‌های چشمگیری داشته است.

به گزارش روزگار معدن به نقل از می‌متالز، فولاد مبارکه بزرگ‌ترین هلدینگ تولید فولاد کشور است که با در اختیار داشتن زیرمجموعه‌های مختلف توانسته سهم بسیاری در میزان تولید فولاد کشور داشته باشد. از سویی دیگر در برخی حوزه‌ها در خاورمیانه حرف اول را به عنوان تنها تولیدکننده می‌زند. به عنوان مثال در بحث تولید ورق، در حال حاضر فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق فولادی خاورمیانه محسوب می‌شود. همچنین با بهره‌برداری از پروژه نورد گرم ۲ تمام نیاز کشور را تامین و صرفه‌جویی ارزی را به همراه داشته باشد.

در واقع نگاه کلی به آمار‌های تولید، صادرات، اشتغال‌زایی و ... فولاد مبارکه نشان می‌دهد که پرچم‌دار صنعت فولاد در کشور است و تلاش می‌کند با توسعه هرچه بیشتر و حرکت به سمت انقلاب صنعتی نسل چهارم، میزان بهره‌وری را افزایش و قیمت تمام شده خود را کاهش دهد.

هرچند مجموعه فولاد مبارکه به دنبال سهم‌خواهی بیشتر در بازار داخلی و صادراتی است، اما در چند سال اخیر با چالش‌هایی خارج از فضای سازمانی خود مواجه شده که تلاش کرده با مدیریت و نگاه کارشناسی، بر آن‌ها فائق آمده تا تاثیر چندانی بر برنامه‌های تولیدی نداشته باشد.

عدم توسعه زیرساخت‌های انرژی به موزات توسعه صنعت فولاد امروز نه تنها فولاد مبارکه بلکه سایر تولیدکنندگان دیگر را هم درگیر کرده است. اما فولاد مبارکه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌ها سعی می‌کند تا از این بحران‌ها نیز عبور کند.

کمبود برق در تابستان امسال توانست حجم تولید را به میزان چشمگیری نسبت به اردیبهشت‌ماه سال جاری کاهش دهد که این موضوع می‌تواند ضرر و زیان‌هایی را برای مجموعه یاد شده به همراه داشته باشد. فولاد مبارکه برای گذر از این بحران سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه‌های برق و انرژی‌های تجدید‌پذیر را در دستور کار خود قرار داد.

در حال حاضر، فولاد مبارکه قصد دارد ۳ هزار مگاوات برق تولید کند که شامل دو نیروگاه سیکل ترکیبی و نیروگاه خورشیدی است که بزرگ‌ترین نیروگاه متمرکز خورشیدی کشور محسوب می‌شود. بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور، با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات و با سرمایه‌گذاری گروه فولاد مبارکه در طول سه سال و با استفاده از پیمانکاران داخلی ساخته می‌شود و تا پایان امسال حدود ۱۰۰ مگاوات از آن به بهره‌برداری می‌رسد.

نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه در شرق اصفهان و با سرمایه‌گذاری اولیه ۱۶ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان در حال انجام است و جایگزین برای نیروگاه‌های با راندمان پایین بوده و ۳۵۰ میلیون متر مکعب گاز نیز در سال صرفه جویی می‌شود. این پروژه به تنهایی ۶۰۰ مگاوات، انرژی تجدیدپذیر به برق خورشیدی کشور اضافه می‌کند که البته با توجه مطالعات و برنامه ریزی‌های انجام شده، امکان توسعه ظرفیت این نیروگاه تا ۱۰۰۰ مگاوات نیز وجود دارد.

اما این سرمایه‌گذاری تنها در حوزه برق است و می‌تواند مشکلات تابستانه فولاد مبارکه را تا حدی حل کند. در بحث گاز نیز در سه سال اخیر، کمبود گاز، افت فشار گاز و قطع گاز صنایع فولاد خسارت زیادی را به همراه داشته و پیش‌بینی‌ها بر این است که عمق این چالش می‌تواند امسال و سال‌های پیش رو بیشتر شود.

فولاد مبارکه در این زمینه نیز دست به کار شده و با پیشنهاد سرمایه‌گذاری در میادین گازی، وارد عمل شد. شاید فولاد مبارکه اولین شرکت فولادی در کشور است که در راستای تامین نیاز خود و همچنین با نگاه سرمایه‌گذاری و سهامداری وارد این کار شده و فاز مطالعاتی آن را در دست انجام دارد. بدون شک این سرمایه‌گذاری بازی برد-برد برای فولاد مبارکه و توسعه زیرساخت‌های کشور خواهد بود.

در بحث تامین آب نیز فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری پروژه خط انتقال آب دریای عمان به اصفهان هم در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی قدم برداشته و هم تلاشی کرده است تا نیاز خود به آب را هم تامین کند.

در واقع فولاد مبارکه در سه حوزه اصلی زیرساخت‌های انرژی در کنار اقدامات درون سازمانی مبنی بر ارتقای تکنولوژی و خط تولید، با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده تلاش می‌کند تا نیاز‌های خود را تامین و از بحران عبور کند. اما در حوزه زیرساخت‌هایی مانند زیرساخت‌های تکنولوژی نیز با توسعه واحد R&D و همچنین ایجاد شرکت دانش‌بنیان در زیرمجموعه خود، تلاش می‌کند تا خود را به آخرین تغییرات صنعت فولاد جهان نزدیک و بهره‌وری را افزایش دهد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/48qm9m