جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 28924
تاریخ انتشار: 1402/03/07 07:22

کاهش فعالیت در بازار قراضه فولاد

با توجه به داده‌های منتشر شده، فعالیت در بازارهای قراضه فولادی جهانی به دلیل عدم اطمینان بالا در بازارهای محصولات فولادی، کند شده است.
کاهش فعالیت در بازار قراضه فولاد

به گزارش آرتان پرس، نرخ جهانی قراضه فولادی در بیشتر بازارهای جهانی ثابت بود و فقط نوسانات جزئی در سطح نرخ برخی کشورها وجود داشت. فعالان بازار اعلام کردند فعالیت در بازارهای قراضه فولادی ایالات متحده و ترکیه در هفته گذشته متوقف شده است زیرا همه منتظر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برای ارزیابی چشم‌انداز آینده بازار هستند. به نقل از چندین منبع خبری، عدم اطمینان در بازار قراضه فولادی چین حاکم است، زیرا فولادسازان در حال افزایش ظرفیت تولید هستند، اما خرید مواد خام هنوز در سطح پایینی است. در این میان معامله گران گزارش دادند کارخانه‌های فولادی با پیش‌بینی سیگنال‌های مثبت در بازار فولاد، خرید مواد اولیه را به حداقل رسانده‌اند. شکل زیر نرخ قراضه فولادی در بازارهای ترکیه، چین و ایالات متحده را در هفته ۱۵ تا ۲۲ می‌۲۰۲۳ نشان می‌دهد.

بررسی نرخ قراضه فولادی در بازار ترکیه


بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ قراضه فولادی نوع HMS ۱/۲ در ترکیه برای هفته ۱۵ تا ۲۲می‌ ۲۰۲۳ در محدوده ۳۷۴ تا ۳۷۵ دلار در هر تن بود. این در حالی است که نرخ قراضه فولادی در ترکیه در هفته منتهی به۲۲ می‌در مقایسه با هفته قبل بدون تغییر باقی ماند. همچنین باید توجه داشت که سطح بالای نرخ قراضه فولادی ترکیه تنها یک دلار در هر تن در هفته قبل کاهش یافت. همچنین تحلیلگران اعلام کردند در هفته گذشته، کارخانه‌های مستقر در ترکیه خرید قراضه فولادی خود را به دلیل عدم اطمینان بالای بازار به دلیل انتظار برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کاهش دادند. به نقل از برخی تاجران، از آنجایی که هیچ یک از نامزدها بیش از ۵۰ درصد آرا را به‌دست نیاوردند، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برای ۲۸ می‌برنامه‌ریزی شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این وضعیت باعث افزایش تنش و کاهش بیشتر ارزش لیر شده است، بنابراین نه خریداران فولاد و نه کارخانه‌های مستقر در ترکیه حاضر به انجام معامله نیستند. با وجود جو منفی در بازار قراضه فولادی ترکیه، صادرکنندگان قراضه فولادی سطوح بالاتری از قیمت‌ها را مورد هدف قرار داده‌اند زیرا افزایش اخیر خریدها به آنها اجازه داده است تا برخی از سهام را بفروشند و در موقعیت انتظار و مشاهده قرار بگیرند. در عین حال منابع خبری اعلام کردند، فولادسازان مستقر در ترکیه نیز نیازهای فوری خود را برآورده کرده‌اند و نمی‌خواهند با فروش ضعیف فولاد و کاهش نرخ محصولات نهایی، نرخ بالاتری برای مواد اولیه بپردازند. در این میان معامله‌گران گزارش دادند نرخ قراضه فولادی وارداتی در ترکیه در کوتاه‌مدت ثابت مانده یا کمی پایین‌تر خواهد رفت، زیرا تجارت به دلیل فشار عوامل اقتصاد کلان و تقاضای ضعیف میلگرد فولادی کاملاً محدود شده است با اینکه صادرات میلگرد فولادی ترکیه در اوایل هفته گذشته بهبود یافته است، اما پس از افزایش نرخ کارخانه‌‌های فولادی به شدت کاهش یافت. از سوی دیگر، با ادامه کاهش ارزش لیر در برابر دلار، تقاضای داخلی در ترکیه ناکافی است. بنابراین باید توجه داشت که وضعیت بازار میلگرد فولادی ترکیه پس از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه مشخص خواهد شد. ممکن است ضربه‌ای به فولادسازان ترکیه به دلیل افزایش نرخ قراضه فولادی وارد شود، زیرا صادرکنندگان مواد خام به فعالیت در بازارهای جایگزین، به ویژه در هند و بنگلادش اشاره می‌کنند. به نقل از چندین منبع خبری، تشدید خرید در بازارهای جایگزین، به ویژه در هند و بنگلادش، احتمالاً نرخ قراضه فولادی را برای خریداران ترکیه‌ای به ۳۸۰ دلار در هر تن افزایش می‌دهد. برخی فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که پس از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، نرخ مواد اولیه ممکن است به ۴۰۰ دلار در هر تن برسد.

بررسی نرخ قراضه فولادی در بازار چین


فعالان بازار اعلام کردند بازار قراضه فولادی چین در هفته گذشته نیز روند نزولی داشت و به ۳۸۸.۷۹ دلار در هر تن رسید. این در حالی است که نرخ قراضه فولادی در بازار چین در هفته منتهی به ۲۶ می‌حدود ۰.۷ درصد نسبت به هفته قبل کاهش یافت. به نقل از چندین منبع خبری، بازار قراضه فولادی چین در هفته منتهی به ۲۶ می‌بی‌ثبات بود زیرا تقاضا برای قراضه فولادی با وجود احیای مقداری ظرفیت فولاد بی‌ثبات است. در این میان معامله‌گران گزارش دادند در هفته ۱۲ تا ۱۹ می‌۲۰۲۳، سطح استفاده از ظرفیت نیروگاه‌هایی که در کوره‌‌های قوس الکتریکی کار می‌کنند، ۱pp نسبت به هفته قبل کاهش یافت و به ۵۱ درصد رسید. میانگین عرضه روزانه قراضه فولادی به شرکت‌های فولادی کشور چین در هفته منتهی به ۲۶ می‌در محدوده ۳۶۰.۲ هزار تن باقی‌مانده است که نسبت به هفته قبل بدون تغییر است. این درحالی است که میانگین مصرف روزانه قراضه فولادی در شرکت‌های فولادی چین در روز ۲۶ می ‌در محدوده ۴۵۳.۷ هزار تن گزارش شده که نسبت به روز قبل با کاهش ۰.۴درصدی همراه بوده است. همچنین تحلیلگران بازار اعلام کردند پس از کاهش شدید نرخ مواد خام در چین، سودآوری تولید محصولات فولادی در این کشور بهبود یافته است، بنابراین کارخانه‌‌های فولادی به‌تدریج در‌حال افزایش استفاده از ظرفیت خود هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد درحال‌حاضر تولید‌کنندگان محصولات فولادی از خرید مواد اولیه خودداری می‌کنند زیرا روی ذخایر خود کار می‌کنند. باید توجه داشت که در کوتاه‌مدت، مقداری بهبود نرخ در بازار قراضه فولادی چین پیش‌بینی می‌شود، اما وضعیت واقعی تجارت به خرید فولاد بستگی دارد.

بررسی نرخ قراضه فولادی در بازار ایالات‌متحده


فعالان بازار اعلام کردند در بازار ایالات‌‌متحده در هفته ۱۲ تا ۱۹ می‌۲۰۲۳، نرخ قراضه فولادی در محدوده ۳۵۰ تا ۳۵۴ دلار در هر تن ثابت بود. این در حالی است که شرکت‌های قراضه فولادی مستقر در این کشور برای درک پویایی نرخ کالاها پس از انتخابات ترکیه، تجارت را به حالت تعلیق درآورده‌اند. به نقل از برخی منابع خبری، وضعیت بازار ترکیه همچنان به فشار بر نرخ قراضه فولادی در ایالات متحده ادامه می‌دهد، زیرا ترکیه بزرگترین واردکننده مواد خام است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر فعالان بازار امریکا هنوز چشم‌انداز معاملات در ماه ژوئن را درک نکرده ‌اند، بنابراین انتظار دارند دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، تجارت را محدود کند.

قیمت قراضه فولادی در بازار اوکراین


میزان تولید قراضه فولادی در اوکراین در ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ به ۳۶۶.۶ هزار تن رسید. این در حالی است که میزان تولید قراضه فولادی در اوکراین در ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ حدود ۴۰.۸ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. به نقل از برخی تاجران، بررسی‌ها نشان می‌دهد عرضه قراضه فولادی به کارخانه‌های فولادی مستقر در اوکراین در ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ به ۲۹۲.۸ هزار تن رسید. این در حالی است که میزان عرضه قراضه فولادی به کارخانه‌های فولادی مستقر در اوکراین در ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ حدود ۴۹.۸ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل افت داشته است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/45rrzd