اولین روز از معاملات آتی چین برای عرضه لیتیوم که عنصری ضروری برای ساخت باتری خودروهای الکتریکی محسوب میشود و چین از جمله بزرگترین خریداران آن به حساب میآید – با کاهش تقاضا و کاهش قیمتها، شروعی سخت را در سرزمین اژدها به ثبت رساند.
دادههای بورس نشان میدهد که کربنات لیتیوم در بورس آتی گوانگجو به زیر قیمت تسویه پایه ۲۴۶ هزار یوانی (۳۴ هزار و ۲۶۳ دلار) در هر تن سقوط کرد. قراردادهای تحویل در ژانویه هم به قیمت ۲۱۵ هزار دلار سقوط کرد. بر اساس گزارش بلومبرگ قیمت لیتیوم در معاملات آتی ژانویه حدود ۱۱ درصد و در ماههای فوریه تا جولای با محدودیت روز اول، کاهش قیمت ۱۴ درصدی به ثبت رساند.
شرلی وانگ مدیر کل تحقیقات صنعت در بازار فلزات شانگهای در این باره گفت: این واقعیت که قراردادهای آتی جدید همه برای تحویل در سال آینده در نظر گرفته شدهاند، ممکن است در کاهش قیمت معاملات تاثیرگذار باشد. وی افزود: احساسات اکنون با مازاد پیشبینی شده محصولات لیتیومی در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته و سه ماهه اول نیز معمولا دورهای کند برای فعالیتهای ذخیرهسازی مجدد در چین محسوب میشود.
قیمتهای لحظهای کربنات لیتیوم – شکل تصفیه شده این فلز – دارای نوسان زیادی بود. این قیمتها در ماه نوامبر ثبت رکورد کردند چرا که فشار جهانی به سمت ناوگان حمل و نقل برقی باعث افزایش مصرف این ماده معدنی شد.
تحلیلگران امیدوارند که قراردادهای جدید، قیمتگذاری شفافتری برای لیتیوم، کاهش نوسانات قیمتهای لحظهای و ارائه راههای موثرتری به تولیدکنندگان و خریداران برای پوشش ریسک ارائه دهد. ایلان ماسک مدیرعامل تسلا، افزایش قیمت فلزات باتری که در اصل به عنوان کلید انتقال به انرژی پاک شناخته میشوند را در سال گذشته «دیوانهوار» توصیف کرده بود
سازندگان باتری و خودروسازان در سرتاسر جهان همچنان در تلاش هستند تا قراردادهایی را برای فروش یا توسعه تامین مواد خام تضمین کنند. کشورهای غربی نیز در حال افزایش تلاشها برای ایجاد زنجیره تامین خود با متحدان هستند، چرا که چین همچنان بر فرآوری لیتیوم تسلط دارد و تولیدکننده بسیار مهم این ماده معدنی شناخته میشود.
دنیس آیپ تحلیلگر بازار سرمایه دایوا در این باره خاطرنشان کرد: بخش لیتیوم و باتری مایل است بازار آتی بیشتر و معتبرتری در چین داشته باشد.