پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 26734
تاریخ انتشار: 1402/01/30 04:42

صعود بورس با دو موتور محرک

به گفته کارشناسان با وجود اینکه بازار سرمایه از قله سال ۹۹ عبور کرده اما ارزش دلاری آن ۵۰ درصد کمتر است، به همین دلیل تکرار سناریو سال ۹۹ ممکن نیست و حتی شاخص بورس به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.
صعود بورس با دو موتور محرک

معاملات بازار سرمایه در روزهای اخیر همچنان با افزایش سرانههای خرید، خروج پول از صندوقهای درآمد ثابت و همچنین ورود پول حقیقی به بازار سرمایه همراه بوده همین مسئله باعث شده برخی تصور کنند سناریوی بورس در سال ۱۳۹۹ تکرار شود، اما با توجه به اینکه در مقطع کنونی برخی نمادها هنوز بیش از ۵۰ درصد از قله سال ۹۹ فاصله دارند این فرضیه را رد میکند که بورس همچون سال ۹۹ پرشتاب پیش میرود و همه نمادها قله را فتح میکنند. هرچند محسنی اژهای رئیس قوه قضاییه از اینکه هنوز سهامداران خرد از زیان سال ۹۹ خارج نشدهاند انتقاد و بر نظارت بیشتر بر بازار تاکید کرده است.

ادامه روند صعودی بورس منطقی است

همایون دارابی، کارشناس اقتصادی در گفتوگو با بازار با اشاره به اینکه در بازارها کمتر موضوع مقاومت روانی مورد توجه قرار میگیرد، گفت: اگر سرمایهگذاران همه به یک روند اعتقاد داشته باشند، به وقوع میپیوندد به عبارت دیگر وقتی یک مقاومت خیلی از سوی فعالان بازار سرمایه جدی گرفته شود حتی اگر مقاومت مهمی نباشد از نظر روانی باعث افزایش عرضه و حتی اصلاح میشود.

وی درباره اینکه آیا بازار سرمایه همچنان روند صعودی خود را حفظ میکند یا خیر؟ گفت: با توجه به اینکه بازارهای موازی بورس فعلا آرام هستند و حتی در شرایط کنونی برخی بازارها همچون مسکن، طلا و... اصلاح زمانی و قیمتی دارند جریان پول به سمت بورس در حال حرکت است و همین مسئله هرگونه اصلاح شاخص بورس را منتفی میکند.

دارابی با بیان اینکه بازار سرمایه از نظر ارزشی بسیار عقب است به همین دلیل رشد کنونی آن با سال ۹۹ قابل مقایسه نیست، افزود: از آنجایی که شاخص کل بورس به قله قبلی رسیده و ارزش دلاری بازار حدود ۱۹۰ میلیارد دلار است، در حالی که سال ۹۹ ارزش دلاری بازار بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار بود و این موضوع حکایت از عقب ماندگی بورس دارد، به همین دلیل ادامه روند صعودی بازار منطقی است.

وی با انتقاد به اینکه خش عمدهای از سیاست گذاریها در راستای شعار تولید و مهار تورم نیست، اظهار کرد: به عبارت دیگر تولیدکنندهها با نرخ بهره ۲۴ درصدی کار میکند و از طرف دیگر نرخ ارز و... هنوز بلاتکلیف است و این مسئله منجر به مهار صادرات غیر نفتی شده و این مسئله روی عملکرد بازار سرمایه تاثیر میگذارد و دولت برای اینکه بتواند اقتصاد را به حالت تعادل برساند باید در راستای شعار سال عمل کند و تحقق آن در گروه اصلاح نرخ بهره و همچنین منطقی کردن نرخ ارز است.

دارابی افزود: در مقطع کنونی شاهد فشار قیمتگذاری دستوری روی گروههای خودرویی، شوینده، لاستیک و پلاستی، داروییها و غذایی هستیم که حکایت از فشار دولت برای مهار غیر علمی تورم است و اثر آن در تولید معکوس عمل کرده و منجر به زیان واحدهای تولیدی و فعالیت با حداقل ظرفیت شده و اثر آن بازدهی پایین نمادهای بورسی بوده است.

افزایش جریان ورود پول به بازار

درحالحاضر یکی از عواملی که منجر به اثر منفی بر بازار شده تعیین مقاومتهای جدی برای شاخص کل بورس است، در حالی که بازار هنوز از تورم عقب است و تکرار این مقاومتها باعث شده به باور بیشتر فعالان بازار تبدیل شود و همین موضوع منجر خواهد شد در مقاومت مثلا دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد همه وارد صفهای فروش شوند در حالی که این اتفاق در نتیجه یک اثر روانی اتفاق خواهد افتاد و اگر بازار در یک روند طبیعی حرکت کند به راحتی از این مقاومتها عبور میکند، به همین دلیل فعالان بازار سرمایه باید نسبت به اطهار نظرهای خود دقت کنند تا به جریان منفی بازار اضافه نکنند.

شهیر محمدنیا، کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار سرمایه در فروردین ۱۴۰۲ نسبت به روند سال ۹۹ به بازار گفت: درحالحاضر بازار سهام نه تنها حباب ندارد بلکه نسبت به سایر بازارها عقب است و جریان ورود پول به بازار که از نیمه دوم سال گذشته افزایش یافته و هم اکنون هم ادامه دارد این موضوع را تایید میکند.

وی با بیان اینکه بازار سهام هرچند در ابتدای صبح روز دوشنبه بعد از سخنان رئیسجمهوری درباره ساماندهی بازار سرمایه با کمی منفی شروع شد اما در ادامه قدرت خرید سهامداران بالا رفت و مثبت شد، گفت: عقب ماندگی برخی نمادها نسبت به تورم کاملا مشهود است به همین دلیل کم کم خود را به میانگین رشد بازار میرسانند.

محمدنیا با بیان اینکه در چند وقت اخیر عملکرد شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل بورس بهتر بوده است، افزود: اما به طور قطع بعد از چند وقت نمادهای بزرگ دوباره لیدر بازار میشوند و شاخص کل بورس را به سمت بالا سوق میدهند.

وی با تاکید بر اینکه بازار سهام سال ۱۳۹۹ تحت تأثیر رفتار هیجانی دچار حباب شده بود، گفت: بازار هنوز به ارزش واقعی نرسیده به همین دلیل باید به روند صعودی خود ادامه دهد.

محمدنیا با اشاره به افزایش روند ورود پول حقیقی به بازار سهام، تصریح کرد: در شرایط کنونی برخی از فعالان بازار سرمایه از طریق صندوقهای سرمایهگذاری به طور غیرمستقیم در بازار ورود کرده اند، به همین دلیل آمار ورود پول حقیقی به بورس بیشتر از عددی است که در آمارها اطلاع رسانی شده است.

سخن پایانی

تقریبا در شش ماهه اخیر بازار سرمایه با ورود پول بالایی روبهرو شده تا جایی که مدیر نظارت بر بازار سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داده که ورود پول سال ۱۴۰۲ حدود ۵ برابر سالهای قبل بوده است و همین مسئله ادامه رشد شاخص بورس را همواره کرده و عملا هرگونه افت شاخص بورس به زیر مقاومت اصلی دو میلیون و صد هزار واحد را رد میکند، مگر اینکه اتفاق خاصی در اقتصاد رخ دهد و بار دیگر منجر به ورود جریان پول از بورس به بازارهای موازی شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/4j5ojo