جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 36213
تاریخ انتشار: 1403/01/06 11:47

معرفی شهر ابوظبی امارات متحده

معرفی شهر ابوظبی امارات متحده

ابوظبی بزرگترین امارت در امارات متحده عربی است که ۸۴ درصد از مساحت خاکی این کشور را اشغال کرده است. این امارت دارای ۲۰۰ جزیره و ساحلی به طول ۷۰۰ کیلومتر است. مساحت کلی آن ۶۷,۳۴۰ کیلومتر مربع است.

شهر ابوظبی در این امارت، پایتخت فدرال امارات متحده عربی محسوب میشود.

جمعیت ابوظبی

بر اساس مرکز آمار ، جمعیت تخمینی این امارت در اواسط سال ۲۰۱۶ حدود ۲,۹۰۸,۱۷۳ نفر (شامل ۱,۸۵۷,۶۱۸ مرد و ۱,۰۵۰,۵۵۵ زن) بوده. ۵۵۱,۵۳۵ نفر از آن‌ها شهروندان اماراتی و ۲,۳۵۶,۶۳۸ نفر خارجی بوده‌اند. نرخ رشد جمعیت سالانه هم از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶، ۵.۶ درصد بوده است.

مکان و جغرافیا

امارت ابوظبی در ساحل خلیج فارس واقع شده و از شرق با عمان، از جنوب و غرب با عربستان سعودی و از شمال شرقی با امارت دبی هم‌مرز است. سه منطقه اصلی این امارت عبارتند از:

  1. شهر ابوظبی
  2. العین در شرق
  3. الظفره (که قبلا به نام الغربیه شناخته می‌شد) در غرب.

در شرق ابوظبی، جنوب شهر العین، کوه حفیت – بلندترین قله امارت (۱,۲۴۰ متر) قرار گرفته است.

اقتصاد

قبل از سال ۱۹۵۸، تجارت اصلی ابوظبی صادرات مروارید بوده. پس از کشف نفت، به یکی از تولیدکنندگان اصلی انرژی در جهان تبدیل شده است، با حجم تولید روزانه تقریبا ۳.۵ میلیون بشکه نفت خام و ۱۰.۵ میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی.

این امارت همچنین در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان پیشگام است. این منطقه میزبان بزرگ‌ترین میدان انرژی خورشیدی جهان در نور ابوظبی و اولین نیروگاه هسته‌ای جهان عرب، به نام براکه است. این امارت برنامه‌ریزی کرده است تا سال ۲۰۳۰، ۵۰ درصد از نیازهای برق خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کند.

ابوظبی همچنین با افزایش سهم بخش خصوصی در تولید ناخالص داخلی امارت، در حال تنوع بخشیدن به اقتصاد خود است. تولید ناخالص داخلی ابوظبی برای سال ۲۰۲۲، به عدد ۸۴۰ میلیارد درهم (معادل ۲۳۰ میلیارد دلار آمریکا) رسیده است.

گردشگری

ابوظبی به یک مرکز برای رویدادهای ورزشی درجه یک جهانی هم تبدیل شده مانند:

  • مسابقات گلف ابوظبی
  • رالی معتبر صحرایی
  • گرند پریکس فرمول یک.

علاوه بر این، این شهر میزبان بزرگ‌ترین مکان‌های فرهنگی است:

  • موزه ملی شیخ زاید
  • موزه گوگنهایم
  • موزه لوور

ابوظبی همچنین از جاذبه‌های طبیعی بی بهره نمانده است؛ ماننده بزرگ‌ترین و زیباترین تپه‌های شنی جهان، یا شهر باغی العین در دامنه‌های کوه حفیت.

حکومت ابوظبی

ابوظبی تحت حکمرانی شیخ محمد بن زاید آل نهیان است، که از ۱۴ مه ۲۰۲۲ همچنین رئیس دولت امارات متحده عربی هم هست.

خانواده حاکم آل نهیان از یک بخش از قبیله بنی یاس، نشأت گرفته‌اند. آن‌ها ابتدا در واحه لیوا زندگی می‌کردند و در سال ۱۷۹۳ به ابوظبی آمدند، و حدودا دو قرن در قصر الحصن زندگی کرده اند.

این امارت دارای یک شورای اجرایی است که زیر نظر آن، بخش‌های جداگانه‌ای مانند وزارتخانه‌ها عمل می‌کنند. همچنین یک شورای مشورتی ملی ۶۰ نفره شامل نمایندگان قبایل اصلی هم وجود دارد.

برای اطلاع بیشتر به وبسایت زندگی در امارات مراجعه کنید: https://lifeinemirates.com


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/4mqegw