سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 07 May 2024
کد خبر: 35202
تاریخ انتشار: 1402/10/03 07:48
کاهش عرضه آهن‌‌‌اسفنجی در پی افت تولید، زمینه‌‌‌ساز رقابت قیمتی متقاضیان شد

التهاب فولادی‌‌‌ها با سوز سرما

التهاب فولادی‌‌‌ها با سوز سرما
عکاس: مهدی کاوه ای

سوز زمستان حریف رونق معاملات آهن‌‌‌اسفنجی در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران نشد؛ به نحوی که متقاضیان این محصول با واهمه از کاهش بیشتر تولید آن در هفته‌‌‌های بعد به علت محدودیت در تامین انرژی، به رقابت‌‌‌های ۱۵ تا ۲۰درصدی روی آوردند. رونق رینگ آهن‌‌‌اسفنجی ظرف آذرماه امسال باعث تثبیت بهای این محصول در کانال قیمتی ۱۳‌هزار تومانی شد و آهن‌‌‌اسفنجی در اولین روز کاری زمستان دورخیزی نسبتا موفق برای صعود به کانال قیمتی ۱۴‌هزار تومانی داشت. افزایش بهای آهن‌‌‌اسفنجی زمینه‌‌‌ساز رونق رینگ شمش فولاد شده، این در حالی است که کمبود تقاضای مصرفی در بخش محصول نهایی، سرعت‌‌‌گیر صعود نرخ در رینگ شمش شده است و به این ترتیب به‌رغم رشد تقاضا برای شمش، افزایش بهای این محصول به‌آهستگی و با سنجش کشش بازار محصولات نهایی رقم می‌‌‌خورد.

به گزارش دنیای معدن، بررسی داده‌‌‌های معاملاتی رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران از فروش 447‌هزار تن آهن‌‌‌اسفنجی ظرف آذرماه امسال با میانگین قیمت 12‌هزار و 854تومان حکایت دارد. ظرف سال‌های اخیر فصل سرما با واهمه از قطعی گاز واحدهای صنعتی پرمصرف نظیر واحدهای احیای آهن‌‌‌اسفنجی و در ادامه سایر حلقه‌‌‌های زنجیره فولاد عجین شده است، بنابراین صعود نرخ محصولات میانی زنجیره آهن و فولاد در این زمان به رویه‌‌‌ای معمول تبدیل شده است. رقابت در رینگ آهن‌‌‌اسفنجی ظرف آذرماه بر معاملات سایر حلقه‌‌‌های زنجیره آهن و فولاد و به‌خصوص حلقه شمش فولاد اثرگذار شد، به‌‌‌نحوی که رینگ فیزیکی شمش پس از تجربه هفته‌‌‌ها رکود نسبی در مهر و آبان ظرف هفته‌‌‌های پایانی پاییز با افزایش استقبال خریداران مواجه شد.

واهمه از گرانی، آهن‌‌‌اسفنجی را گران کرد

رقابت قیمتی میان متقاضیان آهن‌‌‌اسفنجی برای کسب سهم از عرضه این محصول، مهم‌ترین مولفه برای توصیف رینگ آهن‌‌‌اسفنجی ظرف آخرین ماه از پاییز امسال بود. اگرچه میزان عرضه این محصول ظرف آذرماه نسبت به ماه‌‌‌های گذشته تغییر محسوسی نداشت، اما واهمه از کاهش تولید و افت عرضه در هفته‌‌‌های ابتدایی زمستان باعث شد تا فولادسازان به‌عنوان مصرف‌کنندگان اصلی آهن‌‌‌اسفنجی برای تامین ماده اولیه اصلی خطوط تولید خود به رقابت‌‌‌های قیمتی 10 تا 20درصدی روی آورند و به این ترتیب میانگین نرخ فروش این محصول ظرف نیمه دوم آذرماه به کانال قیمتی 13‌هزار تومانی صعود کرد.

ظرف آذرماه امسال آهن‌‌‌اسفنجی با قیمت پایه‌‌‌ای در بازه 10‌هزار و 935تومان تا 11‌هزار و 574تومان در رینگ صنعتی بورس‌کالا عرضه شد که بازه قیمت پایه این محصول نسبت به قیمت پایه در ماه‌‌‌های قبل تغییر محسوسی نداشت. در عین حال ظرف آذرماه حجم عرضه آهن‌‌‌اسفنجی به میزان معمول باقی ماند، اما متقاضیان این محصول با گمانه‌‌‌زنی در خصوص احتمال کاهش عرضه در هفته‌‌‌های بعد با آغاز محدودیت گاز واحدهای احیا و کاهش اجباری تولید به رقابت‌‌‌های نسبتا سنگین قیمتی روی آوردند. ظرف سومین هفته از آذرماه امسال، رقابت قیمتی میان متقاضیان آهن‌‌‌اسفنجی به 21‌درصد رسید و در حالی که این محصول با نرخ پایه‌‌‌ای برابر 11‌هزار و 195تومان بود، میانگین نرخ فروش آن به 13‌هزار و 573تومان رسید. صعود بهای آهن‌‌‌اسفنجی تاثیر مثبتی بر افزایش هزینه تولید شمش فولاد دارد و در میان‌مدت با افزایش هزینه تولید از رشد نرخ شمش و در ادامه افزایش بهای محصولات نهایی فولادی حمایت می‌کند.

دورخیز برای صعود به کانال قیمتی بالاتر

آهن‌‌‌اسفنجی ظرف روز ابتدایی معاملات در زمستان دورخیزی موفق برای صعود به کانال قیمتی 14‌هزار تومانی داشت؛ به نحوی که یکی از عرضه‌‌‌های این محصول با حجم 15‌هزار تن با میانگین قیمت 14‌هزار و 10تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد. این رقم بیشترین نرخ فروش این محصول از این بازار پس از اسفند سال گذشته بود. به این ترتیب واهمه از کسری بلندمدت عرضه در رینگ آهن‌‌‌اسفنجی این محصول را گران کرد.  ظرف روز شنبه دوم دی‌ماه بالغ بر 70‌هزار تن آهن‌‌‌اسفنجی با قیمت پایه‌‌‌‌‌‌ای برابر 11‌هزار و 343تومان در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد که برای این محصول تقاضایی بالغ بر 96‌هزار و 750تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش کل محصول عرضه‌شده با میانگین قیمت 13‌هزار و 632تومان انجامید. میانگین رقابت قیمتی در این روز برابر 20‌درصد بود؛ هرچند رقابت‌‌‌های بیشتری برای محصولات برخی واحدهای تولیدی نیز در این روز در این بازار به ثبت رسید.

حمایت آهن‌‌‌اسفنجی از معاملات شمش

با آغاز فصل بارندگی و سرما در کشور، یعنی از میانه پاییز تا پایان بهمن‌ماه، با کاهش فعالیت‌‌‌های ساخت‌‌‌وساز در کشور رینگ شمش و مقاطع فولادی با رکود سنتی مواجه می‌شود؛ اما ظرف سال‌های اخیر با ایجاد محدودیت در تامین گاز واحدهای صنعتی و کاهش اجباری تولید، این فصل به زمان رونق بازار و هیجان متقاضیان در خرید مواد اولیه با واهمه از کاهش اجباری تولید تبدیل شده است.

در شرایطی که رینگ شمش فولاد با کاهش تقاضای فصلی برای مقاطع طویل فولادی ظرف مهر و آبان‌ماه با رکود نسبی مواجه بود، واهمه از قطعی گاز واحدهای احیا ظرف هفته‌‌‌های پایانی پاییز باعث شد تا رینگ شمش فولاد در نیمه دوم آذر، رونقی دوباره به خود ببیند، به نحوی که متقاضیان شمش برای کسب سهم از عرضه این محصول به رقابت قیمتی با یکدیگر روی آوردند.  ظرف آذرماه امسال بالغ بر یک‌میلیون و 32‌هزار تن شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد که برای این محصول تقاضایی بالغ بر یک‌میلیون و 180‌هزار تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش 676‌هزار تن شمش فولاد از این بازار انجامید.

به این ترتیب نسبت حجم معامله به حجم عرضه ظرف ماه پایانی پاییز برابر 65.5‌درصد بود. این در حالی بود که ظرف مهر و آبان‌ماه امسال نسبت حجم محصول معامله‌شده از این بازار به حجم عرضه کمتر از 50‌درصد بود.  میانگین نرخ فروش شمش فولاد از رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران ظرف آذرماه به 18‌هزار و 605تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. ظرف هفته ابتدایی آذرماه میانگین نرخ فروش هر کیلوگرم شمش فولاد از این بازار برابر 18‌هزار و 225تومان بود. ظرف هفته‌‌‌های بعد میانگین نرخ فروش این محصول به شکل پلکانی افزایش یافت و به 18‌هزار و 951تومان رسید. این رشد نرخ متاثر از افزایش بهای آهن‌‌‌اسفنجی بود، اما عدم‌کشش بازار محصولات نهایی نظیر میلگرد فولادی، ترمز رقابت قیمتی میان متقاضیان شمش فولاد را کشید و باعث شد تا این افزایش نرخ به‌آهستگی رقم بخورد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/27dpdn