جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 35801
تاریخ انتشار: 1402/11/07 08:43

شرکت «Stardust Power» به دنبال احداث پالایشگاه لیتیوم در آمریکا

شرکت «Stardust Power» به دنبال احداث پالایشگاه لیتیوم در آمریکا

بنیان‌گذار و مدیر اجرایی شرکت «Stardust Power» مستقر در ایالات متحده آمریکا به موسسه «Fastmarkets» گفت: این شرکت به دنبال ساخت یک پالایشگاه لیتیوم مورد استفاده در تولید باتری در ایالت اوکلاهما است که احداث آن از اواخر سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد.
روشن پوجاری روز پنج‌شنبه ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ در گفت‌وگو با موسسه «Fastmarkets» بیان کرد: پالایشگاه لیتیوم که در شهرک صنعتی «Southside» واقع در شهر ماسکووگی احداث می‌شود، بر استفاده از آب نمک لیتیوم به عنوان ماده اولیه مورد نیاز تمرکز خواهد کرد.وی افزود: آب نمک لیتیوم به عنوان ماده اولیه اصلی مورد استفاده در این پالایشگاه، از چندین منبع مختلف تامین خواهد شد؛ این شرکت استفاده از آب نمک لیتیوم را به سنگ سخت لیتیوم به دلیل کربن تولیدی کمتر ترجیح می‌دهد.
بنیان‌گذار و مدیر اجرایی شرکت «Stardust Power» عنوان کرد: ایالات متحده آمریکا به ویژه با توجه به صنعت قدرتمند نفت‌و‌گاز این کشور و تولید آب نمک لیتیومی از طریق فرایند شکست هیدرولیکی، منابع زیادی از این ماده اولیه دارد. به گفته پوجاری، این شرکت فناوری استخراج مستقیم لیتیوم (DLE) را به‌ کار خواهد گرفت و از ویژگی‌های منحصر به فرد آن در تولید یک محصول پایدار استفاده می‌کند.وی در ادامه تصریح کرد: این شرکت فناوری‌های به‌کارگرفته شده را با ترکیبات آب نمک لیتیوم مطابقت می‌دهد.
بنابراین انتخاب یک فناوری استخراج مستقیم لیتیوم که با تمام مراحل تولید سازگاری داشته باشد، کار سختی خواهد بود.
این مقام مسئول با اشاره به همکاری این شرکت با ارائه‌دهندگان تکنولوژی‌، اظهار داشت: این همکاری بر اساس کاربرد هر فناوری با انواع آب نمک لیتیوم مختلف خواهد بود.
پوجاری تصریح کرد: این شرکت قصد دارد یک خط لوله با چندین ورودی از منابع آب نمک لیتیوم مختلف برای این پالایشگاه ایجاد کند؛ همچنین این شرکت با تولیدکنندگان نفت‌ و‌ گاز و توسعه‌دهندگان لیتیوم همکاری خواهد داشت؛ به علاوه شرکت «Stardust Power» به سرمایه‌گذاری و توسعه دارایی‌های خود ادامه خواهد داد.
 وی بر این باور است که اگر شرایط به همین منوال پیش رود، امکان خرید سهام دیگر شرکت‌ها از طریق فرایند ادغام و اکتساب فراهم خواهد شد.
بنیان‌گذار و مدیر اجرایی شرکت «Stardust Power» اظهار داشت: منابع تامین آب نمک لیتیوم مورد نیاز این شرکت در ایالات متحده آمریکا و کانادا قرار دارند. با این حال، در صورت نیاز این شرکت آب نمک لیتیوم با خلوص بالاتر را از منابعی در کشور آرژانتین مدنظر قرار خواهد داد.
هم‌اکنون تمرکز این شرکت، تامین مواد اولیه از منابع مستقر در آمریکای شمالی به دلیل واجد شرایط بودن تحت قانون کاهش تورم آمریکا است.انتظار می‌رود این شرکت با توجه به واجد شرایط بودن به منظور دریافت اعتبار مالیاتی مبتنی بر قانون کاهش تورم آمریکا، حدود ۲۵۷ میلیون دلار اعتبار ایالتی و فدرالی برای ساخت این پالایشگاه دریافت کند. به گفته پوجاری، شرکت «Stardust Power» ممکن است مشمول شرایط دریافت کمک‌های اعتباری ارائه شده از سوی وزارت انرژی و وزارت دفاع آمریکا شود.وی اضافه کرد: قوانینی همچون قانون کاهش تورم آمریکا می‌تواند نقطه عطفی در زنجیره تامین منعطف این کشور ایجاد کند.
این مقام مسئول ابراز کرد: مکانی را در ایالت اوکلاهاما به دلیل موقعیت مرکزی این ایالت در آمریکا انتخاب کرده‌ایم تا تحویل محموله‌های لیتیوم و برخی دیگر از محصولات لیتیومی مورد استفاده در تولید باتری‌ها، از مسیرهای حمل‌و‌نقل متعدد به این پالایشگاه آسان‌تر شود.
پوجاری از گزینه‌های حمل‌و‌نقل کالای متنوع در این منطقه و همچنین دسترسی به نیروی کار بسیار ماهر مانند مهندسان نفت و گاز به عنوان عوامل مهم تاثیرگذار در انتخاب این مکان نام برد.وی تاکید کرد: ایالت اوکلاهاما به عنوان سردمدار استفاده از برق تولید شده مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر همچون انرژی خورشیدی و بادی در آمریکا محسوب می‌شود که این مسئله می‌تواند به شرکت «Stardust Power» در کاهش کربن تولیدی کمک کند.
کسری ظرفیت پالایش لیتیوم
بنیان‌گذار و مدیر اجرایی شرکت «Stardust Power» در مصاحبه خود به موسسه «Fastmarkets» گفت: منطق حرکت این شرکت به سمت پالایش لیتیوم، مبتنی بر اطلاع این شرکت از فقدان تولید داخلی لیتیوم در ایالات متحده آمریکا به منظور استفاده در تولید باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی بوده که منجر به یک چالش شده است.
به گفته پوجاری، اگرچه حجم تقاضا برای باتری‌های لیتیوم‌یونی همچنان در حال افزایش بوده اما نیاز به تامین لیتیوم از منابع مختلف زنجیره، عرضه اهمیت فزاینده‌تری پیدا کرده است.
وی عنوان کرد: با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته توسط این شرکت، شکاف عمیقی در زنجیره تامین مواد باتری ایجاد شده که پالایش لیتیوم، یکی از این شکاف‌ها است و تحت سلطه چین قرار دارد.
بر همین اساس این شرکت تصمیم گرفت قدم در راه پر کردن این شکاف از طریق راه‌اندازی پالایشگاه لیتیوم بردارد.
داده‌های موسسه «Fastmarkets» نشان می‌دهد که چین در سال ۲۰۲۳، حدود ۶۶ درصد از سهم بازار لیتیوم تصفیه شده را در اختیار داشت؛ رقمی که انتظار می‌رود علی‌رغم رشد ظرفیت پالایش در سایر نقاط جهان، به حدود ۵۹ درصد تا سال ۲۰۳۳ برسد.
این موسسه تخمین می‌زند که ظرفیت تولید لیتیوم تصفیه شده در ایالات متحده آمریکا، به حدود ۵۳ هزار تن در سال ۲۰۳۳ برسد و در مقابل حجم تقاضا برای این ماده اولیه در این کشور، رقم ۶۳۷ هزار تن را به ثبت برساند.
جردن رابرتز، تحلیلگر بخش مواد اولیه به‌‎کاررفته در تولید باتری در موسسه «Fastmarkets» بر این باور است که حتی با وجود اعلام ظرفیت پالایش لیتیوم از سوی پالایشگاه‌ها در ایالات متحده آمریکا، احتمالا ظرفیت پالایش لیتیوم در این کشور در بلندمدت با کسری همراه خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی و آغاز فرایند بهره‌برداری از چنین پروژه‌هایی به ویژه در مواردی که این پروژه‌ها شامل استخراج مواد اولیه بوده و یا با مشکلات دریافت مجوز فعالیت مواجه شده‌اند، کار بسیار دشواری خواهد بود.
پوجاری در ادامه سخنان خود تصریح کرد: افزایش ظرفیت پالایش لیتیوم در آمریکا، منجر به رشد در صنعت داخلی تولید خودروهای الکتریکی خواهد شد.
 بر همین اساس شرکت «Stardust Power»، تنها بر تامین لیتیوم تولیدکنندگان باتری خودروهای الکتریکی تمرکز خواهد کرد.
 وی اظهار داشت: شرکت «Stardust Power» در حال مذاکره با چندین تولیدکننده باتری خودروهای الکتریکی است و توافق بر سر ثبت قرارداد با شرکای احتمالی، ممکن است از طریق واگذاری محصولات به صورت پیش فروش یا پرداخت نقدی باشد.
 با این حال این شرکت بسته به نوع قرارداد با شرکای احتمالی و مدت قرارداد آن‌ها، پذیرای ارائه پیشنهاد گزینه‌های دیگر برای فروش این محصولات خواهد بود.
بنیان‌گذار و مدیر اجرایی شرکت «Stardust Power» یادآور شد: فرهنگ همکاری متقابل و مشارکت استراتژیک نسبت به کسب سرمایه و دیگر موارد برای شرکت «Stardust Power» اهمیت بیشتری دارد.
 این شرکت پیش‌بینی می‌کند در ماه‌های آینده پیشرفت‌های بسیاری در دریافت مجوزهای مربوطه و پشت سر گذاشتن فرایند مطالعات در مراحل مقدماتی و پایانی را تجربه خواهد کرد و قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۴ ساخت این پالایشگاه را آغاز کند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/36bv67