پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 35744
تاریخ انتشار: 1402/11/02 06:34

بـورس درگیر نوسان

بـورس درگیر نوسان

گروه بورس:تالار شيشه‌اي در اولين روز كاري هفته روند به پايين داشت و تمامي شاخص‌ها قرمز شدند؛ اين درحالي است كه قيمت دلار سر به فلك كشيده و از سوي ديگر شاهد گراني در بازارهاي موازي هستيم. قيمت دلار بازار تا لحظه تنظيم اين گزارش به ۵۳ هزار و ۶۷۰ تومان رسيده و احتمالا اين موج افزايشي در بازار ادامه‌دار است. در مقابل نرخ دلار در سامانه نيما به ۳۹ هزار و ۹۵۱۰ تومان رسيده و دلار نيز در صرافي ملي با قيمت ۴۲ هزار و ۹۲۹ تومان معامله مي‌شود.
همچنين قيمت طلا در روزهاي اخير افزايشي بود اما روز شنبه به صورت ناچيزي كاهش داشت و در مقابل اونس طلا رشد داشت. البته نرخ بازارهاي مختلف همچنان در اوج خود هستند و با افت ناچيز نبايد روند اين بازارها را كاهشي ديد.
با وجود اين شرايط در تمامي بازارها مي‌توان آينده خوبي براي بورس متصور بود. البته تمامي صنايع و سهام بازار رشد خوبي نخواهند داشت و برخي از صنايع و گروه‌هاي بازار مي‌توانند حركت صعودي ثبت كنند. براي نمونه صندوق‌هاي طلا گزينه مطلوبي براي سرمايه‌گذاري هستند و ريسك طلاي فيزيكي را نيز دارند. در حالت عادي براي خريد طلاي خريد بايد كارمزد، اجرت و ماليات پرداخت كرد و خطر دزديده شدن و ديگر مشكلات را دارد؛ اما خريد صندوق‌هاي طلا هيچ از يك از اين هزينه‌ها و مشكلات را ندارد و با نقدشوندگي بالا مي‌تواند سود قابل توجهي به سهامداران بدهد.
از سوي ديگر نمي‌توان سقف قيمتي ۶۰ هزار تومان را براي دلار متصور بود و احتمالا بازار آزاد در محدوده نوسان كند. همين موضوع باعث تاثير روي بازارهاي موازي مي‎شود و بازارهاي موازي روند صعودي خود را آرام آرام شروع مي‌كنند. همچنين در روز اخير دستورالعمل فروش خوراك (نفت) به پالايشگاه‌ها و خريد فرآورده‌هاي اصلي (گازوئيل و بنزين و غيره) از آنها منتشر شد تا خيال آسوده را از سهامداران بگيرد. به اين ترتيب تحت تاثير جو منفي حاكم شده در گروه پالايشي به دليل كاهش قيمت بنزين خريداري شده از آنها (خصوصا بنزين معمولي با اكتان ۸۷) تقريبا همه بازار منفي شد. فشار فروش و افزايش عرضه در نيمه دوم شدت بيشتري گرفت و عمده نماد‌هاي بازار سهام در مدار منفي و با افت حداكثري مواجه بودند.
 نوسان قيمت نفت
بهاي معاملات نفت برنت با ۵۴ سنت كاهش، در ۷۸ دلار و ۵۶ سنت در هر بشكه بسته شد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا با ۶۷ سنت كاهش، در ۷۳ دلار و ۴۱ سنت در هر بشكه بسته شد. نفت برنت براي كل هفته، حدود ۰.۵ درصد و شاخص نفت امريكا بيش از يك درصد صعود كرد. در چين، رشد اقتصادي ضعيف‌تر از حد مطلوب در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، ترديدهايي را درباره اين پيش‌بيني‌ها كه تقاضا در اين كشور، باعث رشد جهاني نفت در سال ۲۰۲۴ خواهد شد، ايجاد كرد.
باب ياوگر، مدير معاملات آتي انرژي در بانك ميزوهو گفت: بازار سهام چين در هفته گذشته، به پايين‌ترين حد خود در پنج سال اخير رسيد. نشانه كاهش تقاضا، باعث كاهش قيمت معاملات نفت خام در روز جمعه شد. در خاورميانه، ريسك‌هاي ژئوپليتيكي، از قيمت‌ها در هفته حمايت كردند. اگرچه تنش‌ها در خاورميانه، هيچ توليد نفتي را متوقف نكرده است، اما اختلال عرضه در ليبي ادامه دارد.
نهاد خط لوله داكوتاي شمالي روز جمعه اعلام كرد حدود ۳۰ درصد از توليد نفت در اين ايالت كه سومين ايالت توليدكننده بزرگ اين كشور است، به دليل سرماي شديد، متوقف مانده است. توليد نفت اين ايالت در اواسط هفته گذشته، حدود ۷۰۰ هزار بشكه در روز يا بيش از نيمي، كاهش يافته بود. رگولاتور ايالتي روز جمعه اعلام كرد بازگشت توليد به سطح عادي ممكن است يك ماه طول بكشد.كريگ اِرلام، تحليلگر شركت كارگزاري OANDA درباره وضعيت بازار گفت: اختلال در عرضه، همچنان يك ريسك صعودي به شمار مي‌رود اما خطرات نزولي از جمله اقتصاد جهاني هم وجود دارند. در همين حال، شركت خدمات انرژي بيكرهيوز اعلام كرد تعداد دكل‌هاي نفتي فعال در امريكا كه معياري براي ارزيابي توليد آينده است، در هفته گذشته، با ۲ حلقه كاهش، به ۴۹۷ حلقه رسيد.
آژانس بين‌المللي انرژي هفته گذشته، پيش‌بيني خود از تقاضاي جهاني در سال ۲۰۲۴ را بالا برد اما پيش‌بيني اين آژانس از رشد تقاضا، نصف پيش‌بيني‌هاي اوپك است. اين آژانس مستقر در پاريس همچنين اعلام كرد در صورت عدم وجود اختلالات قابل توجه در عرضه، بازار در سال ۲۰۲۴ از عرضه خوبي برخوردار خواهد بود. بر اساس گزارش رويترز، بيورن شيلدراپ، تحليلگر شركت SEB گفت: پيش بيني رشد تقاضاي جهاني براي نفت همچنان نامعلوم است، زيرا سهامداران و موسسات تحقيقاتي، پيش بيني‌هاي متفاوتي ارايه مي‌دهند.
 بورس در روزي كه گذشت
در اولين روز كاري هفته يعني شنبه ۳۰ دي ماه، شاخص كل بورس تهران ۱۹ هزار و ۳۳ واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح ۲ ميليون و ۱۶۶ هزار و ۹۴۵ واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افت ۷ هزار و ۹۹۹ واحدي در رقم ۷۵۴ هزار و ۳۴۰ واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت ۲۵۲ واحدي به رقم ۲۶ هزار و ۴۲ واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با كاهش هزار و ۷۲۷ واحد به سطح ۱۳۸ هزار و ۸۹۶ واحد رسيد.
روز شنبه براي ششمين روز متوالي خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار منفي شد و ۹۳۴ ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد كه نسبت به روز چهارشنبه ۱۸ برابر -معادل ۱۷۳۱ درصد- بيشتر شده است. نماد فصبا بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن ۱۶۲ ميليارد تومان بود. پس از فصبا، نمادهاي دي، وخارزم، فولاد، شستا، وبملت و خودرو بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي خبنيان، ثجنوب، ونوين، سنير و وملي تعلق داشت.
در روز مذكور تاپيكو، شستا و شتران نمادهاي قرمز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي ونوين، سآبيك و خاهن از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي فصبا، آريا و شگويا بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي حسينا، ثپرديس و ثعمرا بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد شستا بيشترين تراكنش را داشت و داتام و ثشاهد در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز فصبا، نخريس و كرمان بيشترين تراكنش را داشتند.روز شنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به ۱۲ هزار و ۹۸۶ ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه ۳ هزار و ۲۹۹ ميليارد تومان بود كه ۲۵ درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با افزايش ۵۵ درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم ۶ هزار و ۲۷ ميليارد تومان رسيد. در معاملات شنبه، ۳۳ نماد صف خريد داشتند و ۹۲ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت ۵۵ درصدي نسبت به روز كاري قبل به ۹۷ ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش ۵ درصدي به ۸۶۶ ميليارد تومان رسيد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/3wz9ox