جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 35244
تاریخ انتشار: 1402/10/09 08:05

سنگ‌‌‌آهنی‌‌‌ها برندگان سال ۲۰۲۳

سنگ‌‌‌آهنی‌‌‌ها برندگان سال ۲۰۲۳

سنگ‌‌‌آهن سال ۲۰۲۳ را در سقف نرخ ۱۸ماه اخیر به پایان می‌‌‌رساند، این در حالی است که بحران مالی در شرکت‌های ساختمانی چین ادامه‌‌‌دار شده است.

به گزارش روزگار معدن، با این حال افزایش فعالیت‌‌‌های توسعه‌‌‌ای در بخش زیرساخت چین، رشد صادرات محصولات فولادی از سوی چین و کاهش پایبندی چینی‌‌‌ها به سیاست‌‌‌های هوای پاک در سال‌جاری میلادی و استمرار فولادسازی در شهرهای بزرگ در میانه زمستان باعث صعود بهای سنگ‌‌‌آهن شده است. در این شرایط تحلیلگران حفظ سطوح فعلی قیمتی برای سنگ‌‌‌آهن در سه‌ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ را مطرح می‌‌‌دانند، اما برآوردها از کاهش نرخ این محصول در ماه‌‌‌های بعدی سال حکایت دارد، به نحوی که سنگ‌‌‌آهن در سال ۲۰۲۴ در کانال قیمتی ۱۱۰دلاری تثبیت شود.

سنگ‌‌‌‌‌‌آهن ظرف هفته پایانی سال 2023 در مسیر افزایش نرخ نوسان داشت، به نحوی که بهای هر تن از این محصول (خشک) با عیار 63.5‌درصد وارداتی به بندر Tianjin چین با نرخ 142دلار و 50سنت معامله شد که این رقم بیشترین بهای فروش آن در بازه 18ماه اخیر بود. در پی صعود سنگ‌‌‌آهن به کانال 140دلاری در روزهای پایانی سال‌جاری میلادی این محصول در بازه سالانه رشد قیمت 23.4درصدی و در بازه ماهانه افزایش 6.7درصدی را به ثبت رساند. محرک‌‌‌های اعمالی از سوی دولت چین به منظور حمایت از رشد اقتصادی این کشور عامل صعود بهای سنگ‌‌‌آهن در بازار جهانی ظرف سال‌جاری میلادی بود. به این ترتیب، اگرچه بحران در بخش ساخت‌‌‌وساز چین در سال 2023 ادامه‌‌‌دار شد، اما امیدواری به رشد تقاضا برای محصولات فولادی از سوی بخش زیرساخت در چین عامل صعود بهای سنگ‌‌‌آهن شد.

رشد 35 درصدی در صادرات فولاد چین

با این حال چین در سال 2023 با بهبود تقاضای صادراتی برای محصولات فولادی مواجه شد و این موضوع بخشی از تضعیف تقاضای داخلی این کشور را جبران کرده و با حمایت از تقاضا برای سنگ‌‌‌آهن از رشد بهای این محصول حمایت کرد. براساس اطلاعات INN در سال 2023، صادرات فولاد چین تقریبا 35‌درصد افزایش یافته است، تضعیف یوآن مهم‌ترین دلیل رشد بازار صادراتی فولاد چین بود. رشد صادرات بخشی از ضعف در بازار داخلی چین را جبران کرد و باعث استمرار فولادسازی در این کشور به‌رغم تضعیف تقاضای داخلی شد. این موضوع سیگنالی افزایشی برای بازار سنگ‌‌‌آهن به همراه داشت.

معجزه کاشت مو با روش میکروگرافت بدون بانک مو مادام‌العمر و با خواب طبیعی

محرک‌‌‌های دولتی در 2024 ادامه‌‌‌ می‌‌‌یابند

پنج بانک دولتی چین روز جمعه هفته گذشته نرخ بهره برخی از سپرده‌‌‌ها را کاهش دادند. فعالان بازار این اقدام را پیش‌‌‌زمینه‌‌‌ای برای کاهش نرخ بهره وام در سال آینده میلادی و استمرار اعمال محرک‌‌‌های دولتی چین می‌‌‌دانند، بنابراین این تصمیم از رشد نرخ کامودیتی‌‌‌ها با محویت فلزات آهنی و غیرآهنی حمایت کرد. در عین حال فولادسازان چینی ظرف هفته‌‌‌های آینده و پس از اتمام تعطیلات سال نو میلادی نسبت به خرید سنگ‌‌‌آهن و ذخیره‌‌‌سازی پیش از شروع سال نو چینی اقدام می‌کنند. این موضوع نیز محرک بهای سنگ‌‌‌آهن در بازارهای جهانی خواهد بود.

یکی دیگر از عوامل موثر بر افزایش تولید فولاد در چین و رشد بهای سنگ‌‌‌آهن در سال 2023 موضع سهل‌‌‌گیرانه‌‌‌تر دولت این کشور در خصوص محدودیت‌های زیست‌محیطی و استمرار تولید در روزهای سرد سال است. ظرف سال‌جاری میلادی رشد اقتصادی در اولویت چینی‌ها قرار گرفته است، بنابراین امسال خبری از محدودیت در تولید سالانه فولاد در چین نبود و همین موضوع حامی صعود سنگ‌‌‌آهن شد.  با وجود این، افزایش آلودگی هوا در چند شهر شمالی چین باعث شده است تا دولت این کشور به‌ناچار به محدودیت‌هایی در فعالیت واحدهای آلاینده روی آورد. به گفته فعالان بازار آهن و فولاد چین، از هفته جاری محدودیت‌هایی در فعالیت تولید برخی فولادسازان در چند شهر شمالی چین از جمله تانگشان که قطب فولادسازی این کشور است وضع شد. 

فولادسازان محلی در این مناطق موظف به کاهش فعالیت تولیدی شده‌‌‌اند که این موضوع سیگنالی منفی برای مواد اولیه مصرفی در بخش فولاد از جمله سنگ‌‌‌آهن به همراه خواهد داشت.  در حالی که سنگ‌‌‌آهن سال 2023 را در محدوده 140دلاری به پایان می‌‌‌رساند، موسسات معتبر بین‌المللی احتمال حفظ سطوح فعلی قیمتی در ماه‌‌‌های ابتدایی سال 2024 را می‌دهند. با این حال، وودمکنزی با در نظر گرفتن تمامی پارامترهای اثرگذار بر این بازار شامل وضعیت تقاضا و شرایط عرضه، پیش‌بینی می‌کند که سنگ‌‌‌آهن عیار 62‌درصد تحویل بنادر چین در سال 2024 با میانگین نرخ 110دلار به ازای هر تن معامله شود و بهای این محصول در سال 2025 در محدوده 100دلار در هر تن جای گیرد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://rouzegaremadan.ir/d/3wzad5